Loppfrön, ska man ge om man är orolig eller är det onödigt?

Tinkerkorsning

Trådstartare
Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå.
Jag har en häst, relativt nyinköpt. Hos förra ägaren fick han kolik två gånger på ett år, de vet inte riktigt orsaken men ena gången var han ute när han fick det, så det kanske var sandkolik.
Häromdagen såg jag att han var blöt på ena sidan om buken, han hade bitit/slickat sig där, så jag blev lite nojjig. Han verkade dock pigg, åt sin mat och bajsade fina bollar i boxen. Äter gärna på hösilage ute och går och letar gräs. Inget verkar konstigt och han har inte varit blöt på sidorna igen efter det. Någon sa att han kanske tycker vinterpälsen kliar nu..? Han beter sig som vanligt och vi red ut idag.
Ska jag ge loppfrön i det här läget, "för säkerhets skull" eller är det onödigt? Det kostar ju ändå en del med, blir många dl loppfrön på tre veckor. Är det den mängden, 1/2-1 dl/dag som är avgörande för effekten eller kan man ge nån matsked i förebyggande också?

Han får varje dag lite uppblött betfor med lite extra vatten i, lite olja, b -vitamin, mineraler och lite munkpeppar då han varit lite stressad vid flytt/miljöombyte .

Hoppas på lite goda råd, tack på förhand! :-)
 
Vi blev rekommenderade typ 2dl om dagen i underhållsdos när vi hade hästen i Flyinge där det är sandjordar.
Det vanligt med sandkolik där, och jag tror tom vissa kallade den flyingesjukan/flyingekolik. De av oss som gav loppfrö slapp iaf sandkolik, ett flertal andra fick kolik eller iaf kolikkänningar när de inte gav. Tror de flesta stod på loppfrö större delen av året för säkerhetsskull.
 
Ok, men tycker våra hagar är mest leriga... Sandjordar,då är de väl mer som namnet antyder- sandiga, smuliga?
Men det är väl lika illa oavsett det är sand eller jord/lera de får i sig när de letar grässtrån?
Var kan man köpa så myckeg loppfrön till vettigt pris?
 
Att han var blöt på sidorna berodde förmodligen på att han hade kliat sig.

Alla hästar som får grovfoder på marken/går i hagar där de går och grejar i sand/jord/grus bör få en kur loppfrö minst två gånger/år. Det är inte så att hästen får sandkolik av att gå på ett visst underlag direkt utan den sand/jord/grus som de får i sig lite nu och då samlas i tarmen och när det är tillräckligt mycket så blir det kolik.

Du ger alltså en kur loppfrö på 2-3 veckor och i slutet av den perioden så lägger du några bollar i en påse, häller på vatten, knyter, skakar om och låter påsen stå i några timmar. Finns det sand kvar i tarmen så lägger sig sanden i botten av påsen och då bör du diskutera med veterinär hur du ska gå vidare.

Det hjälper inte att ge någon matsked utan i förebyggande syfte ger man en kur två-tre gånger/år och då minst 1-2 dl/dag. Man ska inte ge loppfrö året runt eftersom det kan hämma upptaget av vissa mineraler.

Du kan sluta ge b-vitamin däremot eftersom hästar tillverkar all b-vitamin de behöver själva i tarmen.

Munkpeppar är inte allmänt stressförebyggande utan påverkar hormonerna hos ston vid brunst och man kan också ge det till valacker för att förebygga att de klättrar och till hingstar för att dämpa könsdriften.
 
Ok tusen tack till dig för ett så utförligt svar, då ska han få en kur, då han förmodligen har en känslig mage redan. Vilket bra tips med påsen!
B-vitamin ger jag mitt sto, som får väldigt tjock och tät päls, hon har haft problem vid fällning så därför är det ett extra tillskott hon får höst, vinter och en bit in på våren. Så därför har han också fått nu, men är kanske onödigt egentligen, jag kan sluta ge honom. Henne har det hjälpt väldigt mycket så det vill jag nog fortsätta med.
När han kom till oss, lösdrift med flera hästar var han så bossig, hingstig (vaktade hösilagbalen, vissa ston och aggressiv mot den andra valacken) Inne i stallet blir han mycket stressad i boxen men inte i stallgången, trots att andra hästar står inne. Mitt sto brunstar nästan konstant och det blev jobbigt när min nya häst kom, då fick jag rådet att ge Munkpeppar en tid och man tyckte jag kunde ge till bägge mina två. Men är det verkningslöst i det här fallet? Unghästen/stoet har faktiskt slutat brunsta och nya hästen är mycket lugnare i hagen nu. Efter ca två veckor med Munkpeppar. Ja, svårt veta vad man ska tro, det kan ju bero på andra saker med, rangordningen kan ha fastställts nu efter några veckor och alla lugnat ned sig. Ska kanske upphöra med Munkpeppar nu och se vad som händer..
Men än en gång, tack för ditt svar/dina råd!!
 
Ok tusen tack till dig för ett så utförligt svar, då ska han få en kur, då han förmodligen har en känslig mage redan. Vilket bra tips med påsen!
B-vitamin ger jag mitt sto, som får väldigt tjock och tät päls, hon har haft problem vid fällning så därför är det ett extra tillskott hon får höst, vinter och en bit in på våren. Så därför har han också fått nu, men är kanske onödigt egentligen, jag kan sluta ge honom. Henne har det hjälpt väldigt mycket så det vill jag nog fortsätta med.
När han kom till oss, lösdrift med flera hästar var han så bossig, hingstig (vaktade hösilagbalen, vissa ston och aggressiv mot den andra valacken) Inne i stallet blir han mycket stressad i boxen men inte i stallgången, trots att andra hästar står inne. Mitt sto brunstar nästan konstant och det blev jobbigt när min nya häst kom, då fick jag rådet att ge Munkpeppar en tid och man tyckte jag kunde ge till bägge mina två. Men är det verkningslöst i det här fallet? Unghästen/stoet har faktiskt slutat brunsta och nya hästen är mycket lugnare i hagen nu. Efter ca två veckor med Munkpeppar. Ja, svårt veta vad man ska tro, det kan ju bero på andra saker med, rangordningen kan ha fastställts nu efter några veckor och alla lugnat ned sig. Ska kanske upphöra med Munkpeppar nu och se vad som händer..
Men än en gång, tack för ditt svar/dina råd!!

Varsågod :)

Det hästar behöver mer av vid fällning/sättning är protein. Det går alltså åt protein för att bygga ny päls så vill man hjälpa sin häst så är det proteinet man ska höja när pälsen tillverkas och det är någon månad innan fällningen sätter igång. Du gör självklart som du vill men det kan vara bra att veta att en frisk häst tillverkar sitt behov av b-vitamin själv :)

I det fallet kan det ha verkan då könshormoner kanske gjorde honom mer stressad än han redan blev av själva flytten. När ditt sto slutade brunsta så kunde han lugna sig. Det kan lika gärna vara att han nu börjar landa och därför lugnar sig. Jag ger mitt sto munkpeppar då hon har svåra brunster och jag ger alltid valacken också för att förebygga risken att han får för sig att börja klättra. Det jag menar är att munkpeppar inte har någon allmän rogivande effekt utan att det påverkar könshormonerna.
 
Ok, tack för svar! Jag ska upphöra med Munkpeppar och se hur det blir. Mina har fri tillgång på hösilage, dom får lite betfor - för magen, samt mineraler (Granngårdens pelletsmineraler )B - vitamin och Munkpeppar. Jag är hyresgäst och får ingen klarhet i analysen för hästarnas hösilage, men det blir ändringar på det snart för i sommar tar jag hem hästarna till mig och kan göra analys på det hö jag själv tar hem. Allt blir lättare/bättre då
 
Håller med om vad som sägs om psylliumfrö, det är ingen mening med att dutta med smågivor. Ta en kur och utvärdera. 2,5 kg kostar 199 kr vilket jag tycker är prisvärt för att undvika sandkolik.

B-vitamin har enligt forskning mycket marginell/ingen effekt vid pälsfällning/-sättning, däremot ökad giva protein.

---
B-vitamin är nog det som de flesta hästägare tänker på som extra tillskott vid pälssättningen. Anna Jansson docent på SLU anser inte att extra tillskott av B-vitamin har någon större effekt, det finns inte någon vetenskaplig dokumentation som styrker att det skulle behövas under själva pälssättningen det kan däremot vara bra med B-vitamin vid andra tillfällen.
---
http://www.alltomhastar.se/artiklar...-ar-den-trott-och-hangig-se-over-foderstaten/

---
Ska man ge B-vitamin vid pälssättning?
B-VITAMINET har ingen betydelse för själva pälsen men en del hästar upplever en svacka i samband med pälssättning och då kan det vara befogat. Studier har visat att det faktiskt är extra protein hästen behöver vid pälssättning.
---
http://grannliv.granngarden.se/hast/b-vitaminer-till-hasten/
 
Ok, tack men det känns så svårt det här med alla olika "läror", vad gäller B-vitamin, min unghäst såg hemsk ut i pälsen en vår för två år sen så efter det började jag att ge efter säsong efter inrådan av hästfolk (folk som arbetar med hästar som yrke, så jag har litat på deras kunnighet.). Hon har väldigt fin päls året om numera, men då har det alltså ingenting med B-vitaminet att göra utan mer pga grovfodret?
Hon får ju nu och fäller just nu, men ska fundera på att sluta ge henne detta tillskott.
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·
Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 012
Senast: Angel
·
Hundhälsa Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs! Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 098
Senast: Joelina
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 671
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp