Ljuskällor (lampor)!

strawberrysylt

Trådstartare
3e tråden relaterad till hemmet och vi har inte ens flyttat in... 😅 men den här är lite generell också.

Jo, jag läste nyligen (jag visste det tidigare också, men blev påmind) att ett bra ljussatt rum bör ha 5-10 ljuskällor.
Har ni det? Hur ser era lampor/belysningar ut? Är ni nöjda?

Gärna bilder!:bump:

Här i min lägenhet har jag i hallen haft en ljusslinga och så taklampan... i badrummet ljusslinga, spegelbelysning och taklampa och i sovrum/kök taklampa, sänglampa (tills den gick sönder iaf^^), 5 ljusslingor, lampa över bordet, lampa över diskbänken.
I rummet har jag alltså haft lagom :p Beror väl lite på hur stor rummet är förstås, men jag tycker absolut att det känns rimligt med 5-10 ljuskällor, håller ni med?

Sen har jag börjat fundera över på vad jag egentligen tycker är fina lampor utöver ljusslingor, men känns svårt. Särskilt taklampor, många är fula tycker jag.
Denna har jag över mitt bord, den är söt, tycker jag.
 

Bifogade filer

  • 20230805_101412.jpg
    20230805_101412.jpg
    104 KB · Visningar: 43
Tycker belysning kan göra mycket och ändra stämningen i ett rum. Just nu tycker jag vi har för lite olika lampor men det är pga småbarn, vi kan tex inte ha golvlampa än 😅 men det ska vi ha nån gång. Jag räknar in mina större ljusstakar i belysningen. I vardagsrummet i stan har vi spottar i taket, ledljus uppe på våra vitrinskåp och stora ljusstakar på ett lägre skåp. Hade gärna velat ha lampa över två tavlor, men har inte hittat något jag vill ha än och som sagt gärna en golvlampa. Har inget direkt bra läsljus nånstans och det stör mig, så klurar på vad som kan bli bra, både mtp på var i huset och hur i form av lampa.

I sovrummen har vi bara taklampa, nattlampor i uttag och stjärnor till julen, men där är vi bara när vi sover. På baden inte så mkt, men på det nyaste har vi spegel med ljus och spottar i taket + belysning i bastun. Och gamla badet bara taklampor i form av spottar.

Vi har dimmer funktion på nästan alla taklampor, tycker det är väldigt behagligt att ha, jag har svårt för full ljusstyrka på lampor.

I sommarhuset har vi typ inget alls. På sovrummet har vi ingen lampa, bara 1 ljusslinga med batteri, i vardagsrummet 2 vägglampor och en liten bordslampa, i köket har vi lampor under köksskåpen och uterummet en ljusslinga på väggen och 2 taklampor vi aldrig tänder som är tokigt fula 🫣😅 det är ju alltid ljust när vi är här så det behövs liksom inte så mkt då, på kvällen när barnen sover tänder vi hellre ljus,, om det ens hinner bli mörkt innan vi vill gå å sova 😄

Vi har en lampa, Tärnaby från Ikea som jag tycker jättemycket om, dimbar också 👌vill ha fler av den ☺️

Ps, tittade på bild i köpa hus tråden , så fint hus ni skaffat 😍🥳
 

Liknande trådar

Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 800
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp