Bukefalos 28 år!

"Ljustuta" vid omkörning.

Om du skriver att du kör om och samtidigt klagar på att folk sänker hastigheten om det snöar och inte ser några problem med fortkörare men väl med försiktiga förare så blir det lätt tolkningen att du har svårt att anpassa dig efter rådande väglag och gärna kör för fort.

Fast det har inte jag gjort :)
 
Jaså? Kan du peka på något sådant inlägg? Jag har nämligen inte sett ett enda. Jag brukar inte uppfatta dig som någon som feltolkar inlägg, därför blir jag lite förvånad nu :p I nästan varje inlägg jag läst så har det stått "Det är dumt att köra om, om det inte går att göra på ett säkert sätt" med olika tankar kring vad ett osäkert sätt är (typ skymd sikt, dåligt utrymme, uselt väglag... fullt normala saker alltså).

Jag vill inte peka ut någon när jag helt tydligt övertolkat och missförstått. Ny bad :)
 
Vi har nog olika definition av landsväg :p

Om jag skulle bli bländad av en helljusblink i dagsljus skulle jag faktiskt inte köra bil. Sol, guppiga vägar, felinställda ljus, fellastade bilar osv, blir ju bländad hela tiden isf, måste vara fruktansvärt jobbigt.

Om solen star lagt vet jag det och anvander solskydd och solglasogon for att inte bli blandad, om det ar felstallda ljus eller guppig vag ser man ljusen innan de blandar och kan kompensera.
However, om nagon blinkar med helljuset bakifran traffar ljuset i ytterspeglar som ar installda direkt mot forarens ogon.
 
Om solen star lagt vet jag det och anvander solskydd och solglasogon for att inte bli blandad, om det ar felstallda ljus eller guppig vag ser man ljusen innan de blandar och kan kompensera.
However, om nagon blinkar med helljuset bakifran traffar ljuset i ytterspeglar som ar installda direkt mot forarens ogon.

Fast det jag jämförde med var just saker som kan komma bakifrån och blända på samma sätt :)

Jag blir nästan dagligen bländand av förare som bländar av sent eller bländar på för tidigt vid möte. Ingen fest direkt men inget jag blir upprörd över heller.
Återigen så skulle det inte falla mig in att använda ljustuta i mörker om det inte finns väldigt god anledning.
 
Fast om solen star lagt vet jag ju det och ar beredd varesig det ar framifran eller bakifran ... och om vagen ar guppig, sa aterigen, syns ljusen innan det blandas sa jag ar beredd. Det ar de korta ljustutningarna precis innan omkorning i morker som ar super otacka da man ofta tittar i sidospegeln just da for att se var bakomvarande bil ar och far det precis mitt i ogonen sa att man blir superblandad. Om vagen ar rak lyfter jag bara foten fran gasen, men om det ar en krokig vag blir jag tillrackligt blandad for att behova bromsa. Vilket inte hjalper nagon.
 
Problemet jag ser med att använda en kommunikationssignal som är så otydlig som ljustutan, är att den i och med det blir rätt otillförlitlig som kommunikation. Vi är inte överrens om vad den betyder och vem man blinkar åt (åt mig eller mötande trafik?), och då kan rimligtvis inte heller den som ljustutat lita på att meddelandet har gått fram.

Själv håller jag mig till blinkers när jag ska förflytta mig i sidled, det känns som att de flesta vet vad den betyder. (Även om alla inte verkar veta var den sitter :meh:)
 
Här blir det snett. Tvinga sig förbi? Varför har du rätten att hindra omkörning o kanske bilda en kö? Om du kör 50 på 70 väg. Här har man sänkt från 90 till70 bara för att turister tycker att det är läsklgt att köra i 90. Först bara sommartid o sen permanent.Det har varit 90 i alla tider, så var är det som har hänt med bilförarna? Om det har snöat fem flingor går det i 40. Nej jag skojar inte o få ställen där man kan köra om.
Vi ska hjälpas åt i trafiken! Man kan stanna o släppa förbi de som har mer bråttom.
Kärringar som inte vägar köra om traktorer blir man galen på. Inte riktat till till Solis.

Om man har bilar bakom sig så skär man inte kurvorna utan att blinka eller riskera få en BEFOGAD ljusblink i sidospegeln.

Om jag kör 50 på 70-väg så finns det en god anledning. Typ att den är krokig som fan och hästen jag har med mig uppskattar inte att kastas från sida till sida.

Det innebär även att det inte finns något bra ställe att köra om och att stanna (!) för att släppa förbi är vansinnigt eftersom sikten IOM kurvorna är låg. Jag håller även 50 i början där vägen är rak så det är lätt att köra om och förstå att det kommer gå långsamt.

Det är sällan Agda man ser i diket.
 
Och jag är som sagt lärd att använda den i dagsljus.
Eftersom vi körde om varandra ungefär 50 gånger den lektionen skulle jag säga att effekten är väldigt bra :D

Nej, inget misstag. Jag menar bara att jag faktiskt inte lägger energi på att störa mig på allting :p

Här blinkas det en hel del faktiskt. När jag möter vänner blinkar vi på varandra, när jag kör om lastbilar med släp på motorväg blinkar de ofta för att tala om när jag är förbi, när jag gör blinkerstack om någon släppt förbi mig så får jag oftast ett blink tillbaka, samma om jag släpper förbi någon så blinkar jag varsågod om de blinkar för att tacka.

Spänn av lite :)

Jag fortsätter blinka och du kan fortsätta sura. Agree to disagree :)

Om du inte lägger ned energi på vad andra gör i trafiken så undrar jag ju förstås hur du kan döma ut alla oss som tycker att ljustutande är väldigt obehagligt.

För övrigt är jag inte sur. Är du? Det jag reagerar på i t.ex. dina och Lampans inlägg är den totala oförståelsen för hur andra kan reagera på sådant här. Det blir för mycket av "JAG tycker det är helt OK och om du inte tycker som jag så är du löjlig alternativt ska inte köra bil alls".

Jag lärde mig att använda tuta som varning. Inte ljustuta.
 
Här blir det snett. Tvinga sig förbi? Varför har du rätten att hindra omkörning o kanske bilda en kö? Om du kör 50 på 70 väg. Här har man sänkt från 90 till70 bara för att turister tycker att det är läsklgt att köra i 90. Först bara sommartid o sen permanent.Det har varit 90 i alla tider, så var är det som har hänt med bilförarna? Om det har snöat fem flingor går det i 40. Nej jag skojar inte o få ställen där man kan köra om.
Vi ska hjälpas åt i trafiken! Man kan stanna o släppa förbi de som har mer bråttom.
Kärringar som inte vägar köra om traktorer blir man galen på. Inte riktat till till Solis.

Om man har bilar bakom sig så skär man inte kurvorna utan att blinka eller riskera få en BEFOGAD ljusblink i sidospegeln.

Nej, man får inte hindra omkörning. Men det görs ändå. Och gärna av äldre personer på små vägar. Förmodligen tycker de det är otäckt att komma för nära kanten och har inte riktigt koll på bilens position. Det är ganska irriterande, men att i det läget börja blinka med helljuset för att ta sig förbi skulle i alla fall inte jag kunna göra. Den tidsvinst man får är oftast så väldigt liten, om man nu inte ska köra många mil och då gör man väl ändå ytterst sällan eller aldrig det enbart på den här typen av väg.

Här har vi stor och bred riksväg, så bred att den nästan är fyrfilig. Det är 90-skyltat. Men ändå åker de flesta lokalborna här bara 70 eller max 80 km/h. Nästan ingen skulle få för sig att gå ut på vägrenen för att släppa fram (vilket ju heller inte är ett tvång). Det är otroligt mycket trafik på vägen. Det blir låååånga köer och man får snällt acceptera sin plats i kön och muttra. Trots att vägen är långsam så har Trafikverket dessutom smällt upp ett antal fartkameror där det bromsas friskt trots den redan innan låga farten. Ingen ljustutar dock för att få någon långsamtåkande att flytta på sig. Får man tillfälle så kör man om, annars kommer man hem 5 min senare.

Lika lite som man får hindra omkörning så får man heller inte blända med helljus.
 
Jag anser att det är värre när man ger sig ut i mörker eller halka om man inte ens själv tror att man klarar av det. Har usla däck, solskyddet nere, krampaktigt grepp om ratten o stirrar med tunnelseende framåt.

Jag har inget större problem med de som kör fort. Ofta kör de riktigt bra. Värre är det med allt mobilfipplande. Då kan vi prata om övertro på sin multitaskförmåga.
Om alla visade hänsyn o bara koncentrerar sig på bilen o dess omgivning.
Idag skiter man i alla andra. Me and myself.

Varför skulle solskyddet nere vara fel? Jag har det nere vid kraftigt snöfall då sikten faktiskt blir bättre.
 
Får bara den känslan i denna tråd. Skriver man att man kör om så verkar vissa tro att det automatiskt är med risk för andras liv och i full fart med plattan i mattan :p
Om jag misstolkar så är jag bara glad :)

För att inte bry dig så tycker jag du engagerar dig ganska mycket. Spänn av! Eller hur det nu var...
 
Om sikten är bra så är det väl inget som hindrar en omkörning.

Om bilen framför ligger mitt i vägen så hjälper det inte om du ser till Australien :p

Jag dömer btw inte ut någon utan berättar bara hur jag gör och blivit lärd och fortfarande inget om mörker :D
 
Nej, man får inte hindra omkörning. Men det görs ändå. Och gärna av äldre personer på små vägar. Förmodligen tycker de det är otäckt att komma för nära kanten och har inte riktigt koll på bilens position. Det är ganska irriterande, men att i det läget börja blinka med helljuset för att ta sig förbi skulle i alla fall inte jag kunna göra. Den tidsvinst man får är oftast så väldigt liten, om man nu inte ska köra många mil och då gör man väl ändå ytterst sällan eller aldrig det enbart på den här typen av väg.

Här har vi stor och bred riksväg, så bred att den nästan är fyrfilig. Det är 90-skyltat. Men ändå åker de flesta lokalborna här bara 70 eller max 80 km/h. Nästan ingen skulle få för sig att gå ut på vägrenen för att släppa fram (vilket ju heller inte är ett tvång). Det är otroligt mycket trafik på vägen. Det blir låååånga köer och man får snällt acceptera sin plats i kön och muttra. Trots att vägen är långsam så har Trafikverket dessutom smällt upp ett antal fartkameror där det bromsas friskt trots den redan innan låga farten. Ingen ljustutar dock för att få någon långsamtåkande att flytta på sig. Får man tillfälle så kör man om, annars kommer man hem 5 min senare.

Lika lite som man får hindra omkörning så får man heller inte blända med helljus.

Jag tillhor de som inte gar ut i vagrenen ... sa vida det inte ar en lang rakstracka och klar sikt sa jag garanterat hinne tillbaka ut pa vagen innan jag kommer fram till backkronet/kurvan och inte ligger pa vagrenen dar.
Jag ocksa brukade ga sa langt ut som mojligt ... anda tills jag blev pakord bakifran nar jag hade stannat pa vagrenen for att bilen la av. :eek: Straxt efter gick jag ner som vanligt och holl nastan pa att kora pa en cycklist da jag inte blev inslappt pa vagen igen.
Dessutom ar det illegalt att kora pa vagrenen dar jag bor (dar ska gang trafikanter, cycklar, och bilar som fatt problem stanna) sa jag haller mig till det aven i Sverige.:angel:
 
Om jag kör 50 på 70-väg så finns det en god anledning. Typ att den är krokig som fan och hästen jag har med mig uppskattar inte att kastas från sida till sida.

Det innebär även att det inte finns något bra ställe att köra om och att stanna (!) för att släppa förbi är vansinnigt eftersom sikten IOM kurvorna är låg. Jag håller även 50 i början där vägen är rak så det är lätt att köra om och förstå att det kommer gå långsamt.

Det är sällan Agda man ser i diket.
Vem pratar om körning med släp?
Det är väl något helt annat.
Jag har.ett helt annat körsätt när jag kör häst. Blir du bländad bakifrån även då:D.

Jag släpper gärna förbi bilister för att jag kör med samarbete i trafiken.
 
Nej, man får inte hindra omkörning. Men det görs ändå. Och gärna av äldre personer på små vägar. Förmodligen tycker de det är otäckt att komma för nära kanten och har inte riktigt koll på bilens position. Det är ganska irriterande, men att i det läget börja blinka med helljuset för att ta sig förbi skulle i alla fall inte jag kunna göra. Den tidsvinst man får är oftast så väldigt liten, om man nu inte ska köra många mil och då gör man väl ändå ytterst sällan eller aldrig det enbart på den här typen av väg.

Här har vi stor och bred riksväg, så bred att den nästan är fyrfilig. Det är 90-skyltat. Men ändå åker de flesta lokalborna här bara 70 eller max 80 km/h. Nästan ingen skulle få för sig att gå ut på vägrenen för att släppa fram (vilket ju heller inte är ett tvång). Det är otroligt mycket trafik på vägen. Det blir låååånga köer och man får snällt acceptera sin plats i kön och muttra. Trots att vägen är långsam så har Trafikverket dessutom smällt upp ett antal fartkameror där det bromsas friskt trots den redan innan låga farten. Ingen ljustutar dock för att få någon långsamtåkande att flytta på sig. Får man tillfälle så kör man om, annars kommer man hem 5 min senare.

Lika lite som man får hindra omkörning så får man heller inte blända med helljus.

Här är det rätt vanligt att folk kör i 80 på 90-väg. Är det en enstaka bil kör jag om vid lämpligt tillfälle. Är det däremot så att jag ser att det är många bilar som alla håller samma hastighet lägger jag mig på lagom avstånd, gillar läget och anpassar mig till den trafikrytm som det av någon anledning nästan bara talas om när folk är irriterade för att de inte får köra så fort som de vill.
 
Vem pratar om körning med släp?
Det är väl något helt annat.
Jag har.ett helt annat körsätt när jag kör häst. Blir du bländad bakifrån även då:D.

Jag släpper gärna förbi bilister för att jag kör med samarbete i trafiken.

Ja mina backspeglar visar forfarande vägen bakom bilen.
 
Här är det rätt vanligt att folk kör i 80 på 90-väg. Är det en enstaka bil kör jag om vid lämpligt tillfälle. Är det däremot så att jag ser att det är många bilar som alla håller samma hastighet lägger jag mig på lagom avstånd, gillar läget och anpassar mig till den trafikrytm som det av någon anledning nästan bara talas om när folk är irriterade för att de inte får köra så fort som de vill.

Det är samma som här då. På de mil jag kör per dag blir tidsvinsten så liten när man kör om att det inte är något att stressa upp sig över. Håller kön jämn fart i ca 80 så flyter det ju faktiskt på rätt bra. Även om man tycker det är trist...
 
Om bilen framför ligger mitt i vägen så hjälper det inte om du ser till Australien :p

Jag dömer btw inte ut någon utan berättar bara hur jag gör och blivit lärd och fortfarande inget om mörker :D

Jag skulle inte ge mig till att blända Agda 80 år med helljuset i vilket fall som helst. Hon tycker nog att det är tillräckligt obehagligt ändå ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp