Lockigt hår = svinto?

Där sa du något, en aspekt jag inte ens tänkt på, bor ju på Öland och vi har hårt vatten fullt med kalk, det kanske är en negativ påverkan?

Har inte kommit igång med balsammetoden än, men så här såg håret ut igår efter bad och tvätt.

Det blev ju jättefint! (tänker lite vagt att även med balsammetoden kanske man vill tvätta med lite schampo -slutaschampo någon gång varannan vecka/ngn gång i månaden. Balsammetoden fungerar inte så bra för alla -inte för mig tex och jag har läst om andra på forum. Och det är ju svårt att veta med barn om det börjar klia lite i hårbotten.) (Jag vattentvättar och använder schampo ibland o äppelcidervinäger ibland (en omgång brukar hålla det glansigt ett tag). Men så har jag aldrig egentligen tålt balsam så bra.)

Hårsköljningsmedel: Äldre tiders flitiga användning av vinäger som sköljmedel berodde framför allt på att det neutraliserade den tidens alkaliska rengöringsmedel (tvål, såpa, tvålbaserade hårschampon) som gjorde håret matt. Dagens schampon är inte alkaliska men vinägerns rykte som glansgivare lever kvar. Det fungerar i trakter där vattnet är hårt. Vinägern återger håret ett syrahölje och gör det mjukt och särskilt brunt och rött hår blir blankt. Samma effekt får man på animaliska textilier som ylle och siden med vinäger i sköljvattnet.

http://www.shenet.se/ravaror/vinager.html här var det jag läste om hårt vatten.
 
Senast ändrad:
(Fast samtidigt så tvättar vi ju sonens hår i änglamarks schampo och balsam blandat schampo med älvor på. (har läst att schampo/balsam är en soso idé.))
 
Det viktigaste för mig är att ha i en leave-in-produkt. Jag kan tvätta med typ allt - det blir okej ändå så länge jag har i en lockkräm i slutet. Och den bästa lockkrämen jag testat är Kinky Curly Custard. Mitt hår älskade balsammetoden men inte min hårbotten. Så nu kör jag lite blandat schampoo och myyycket balsam/inpackning. En bra billig inpackning som funkar med balsammetoden är garnier respons mother of pearl & cherry. En av de bästa inpackningarna jag testat och då har jag testat mycket. Jag brukar bara ha det i under tiden jag tvålar kroppen typ.
 
Håret är ju ganska kort men det ser ut att gå att göra 2 inbakade flätor längs skalpen till natten.
Också kan du använda örngott av siden eller satin som är glansigt och halt och gör att det inte lika lätt blir tovor
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp