• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare aramis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 177
  • Visningar Visningar 8 107
Snacka inte så mycket goja.
Det är inte lodjuren som behöver skjutas, det är hjortarna, vildsvinen och i viss mån älgarna som behöver skjutas ner till rimliga nivåer. Jag är hjärtligt trött på att förlora stora delar av min vallskörd till hjortarna, och spannmål ska vi inte tala om.

Här, i norra östergötland, där vi har lo, så är lodjuren inget problem. Ja, jag har sett lo personligen.
Inte påverkar det hjortarna märkbart inte.

Problemet är de förbannade jävla hjortarna, som matas till förbannelse av vissa gods i närheten...
Kan du då förklara vad, i mitt påstående som är "goja"...Vad du belyser är en komplett helt annan sak.
Vi har gott om lo i Östergötland, sant eller falskt?
Vi delar den stammen med länen norr och söder om oss, sant eller falskt?
Rådande snösituation gör läger prekärt för allt klöv-vilt sant eller falskt?

När du besvarat det, kan vi ju diskutera om mina påståenden är goja eller inte!

Och problemet med att lo tar rådjur är..?
Det är inget problem i sig, lika lite som vildsvinen , varg eller klimatförändringar är det. Men det påverkar situationen för det resursutnyttjande vi människor står för. Mark med gott om klövvilt har ett högre värde än helt vilttomma marker.

Dovhjort har jag ingen koll på alls, så det kan jag inte uttala mig om. Men jag har hela mitt liv hört folk som vill skjuta av djur av "ingen anledning alls". T.ex rådjur för att de äter upp tulpaner, rävar för att de kan ta katter, vargar för att de hörs/syns, lodjur för att man sett spår...

Jag är inte alls emot att man skjuter av djur, men det är ju tyvärr väldigt vanligt att det skriks väldigt högt bara för att det finns fler djur än tidigare, framför allt då rovdjur, även om de inte gör någon som helst skada.
Allting är ju relativt, för den som bor på tredje våningen i en hyresbarack gör ju knappast varg eller lo ngn skada.....

Allting är ju relativt, för den som bor på tredje våningen i en hyresbarack gör ju knappast varg eller lo ngn skada.....
Tack, men jag har jobbat i stall med vargen ylandes i skogen intill på kvällarna, så du behöver inte antyda att jag inte vet vad jag pratar om.

Hur många är gott om? För min del känns det som du menar jägargottom vilket kan och ofta är en viss skillnad.
"- Vi brukar använda en beräkningsmodell där man räknar med 5,49 djur per familjegrupp. Det skulle innebära omkring 33 djur i Östergötland lite mellan tummen och pekfingret, säger Mia Kjällander, samordnare för viltförvaltningen på länsstyrelsen Östergötland."

Till det kommer att en del revir är överlappande i norr o söder.
Vilket innebär att det är förhållandevis gott om lo eftersom de centrala delarna är slättmark dvs öppen åker.

Tack, men jag har jobbat i stall med vargen ylandes i skogen intill på kvällarna, så du behöver inte antyda att jag inte vet vad jag pratar om.
Var i min text antyder jag det du påstår?
Jag skrev "Allting är ju relativt, för den som bor på tredje våningen i en hyresbarack gör ju knappast varg eller lo ngn skada....." och det stämmer väl?
I praktiken utgör inget vilt ngn negativ påverkan för naturen. Den anpassar sig till den rådande situationen.
Men, och det är ju det jag hävdar, förutsättningarna för mänskligt utnyttjande ändras beroende på viltstammar, skog och annat.
Får du in täta stammar av varg eller björn där du bor, så lär det påverka många människors bruk av naturen där du bor.

Jag skrev "Allting är ju relativt, för den som bor på tredje våningen i en hyresbarack gör ju knappast varg eller lo ngn skada....." och det stämmer väl?
I praktiken utgör inget vilt ngn negativ påverkan för naturen. Den anpassar sig till den rådande situationen.
Men, och det är ju det jag hävdar, förutsättningarna för mänskligt utnyttjande ändras beroende på viltstammar, skog och annat.
Får du in täta stammar av varg eller björn där du bor, så lär det påverka många människors bruk av naturen där du bor.
Nu frågade ju jag på vilket sätt det skadar att lodjur tar rådjur, vilket du skrev som konsekvens av många lodjur på samma ställe.

Nu frågade ju jag på vilket sätt det skadar att lodjur tar rådjur, vilket du skrev som konsekvens av många lodjur på samma ställe.
Den frågan besvarade jag i inlägg 47.
"I praktiken utgör inget vilt ngn negativ påverkan för naturen. Den anpassar sig till den rådande situationen.
Men, och det är ju det jag hävdar, förutsättningarna för mänskligt utnyttjande ändras beroende på viltstammar, skog och annat."

Tittar du på en jord o skogsbruksfastighet idag så kommer intäkterna från jordbruk + ev animalieproduktion, skogsbruk + ev jaktarrende eller arrangerade jakter.

Slås delar av det jaktbara viltet ut, minskar inkomsterna från skogen. Det kan orsakas av varg lo eller att gris trycker ut klövviltet.

Det i sin tur kan innebära att avverkningstrycket ökar och gammelskogen slås ut tidigare.
Vilket i sin tur påverkar friluftslivet negativt.

För den stadsbo som placerat pengar i en skogsfastighet för att han vill jaga där, han kommer att istället för jakt, bedriva ett intensivt skogsbruk istället. vilket drar ner åldern i skogen markant.

Det är inget problem i sig, lika lite som vildsvinen , varg eller klimatförändringar är det. Men det påverkar situationen för det resursutnyttjande vi människor står för. Mark med gott om klövvilt har ett högre värde än helt vilttomma marker.
Åhå, det är att tjäna pengar på säljjakter som hägrar som vanligt!

Ditt intresse för oss vanliga bönder och våra problem, är noll och intet.
Kan du då förklara vad, i mitt påstående som är "goja"...Vad du belyser är en komplett helt annan sak.
Vi har gott om lo i Östergötland, sant eller falskt?
Vi delar den stammen med länen norr och söder om oss, sant eller falskt?
Rådande snösituation gör läger prekärt för allt klöv-vilt sant eller falskt?

När du besvarat det, kan vi ju diskutera om mina påståenden är goja eller inte!
Vi delar väl alla djurstammar mellan länen. Ta fram en annan halmgubbe du.

Hur mycket lo det finns? är det gott om? De förmår i varje fall inte decimera dovhjortarna som finns här.

Och ja, vi särskilda regler, som går utöver den utökade rätten att skjuta årskalv av hjort här där jag bor.
Hjortarna är en stor plåga, så stor att vildsvinsplågan förbleknar till näst intill intet.

Det du skriver är så självgott, och så oempatiskt så det liknar inget.
Det är lättare att åtminstone hjälpligt skydda sina tamdjur mot rovdjur, än att skydda hela gården mot galet uppblåsta klövviltstammar.

Tycker du att vi ska återgå till att hägna all brukad mark på gårdarna, som det var fram till sent 1700-tal? Det borde ju gå att att sätta viltnät runt hela skiten...

Du gillar inte bönder? Du tycker att bönder i skogsbygd, ska sluta bedriva jordbruk, för att det istället ska finnas jaktbart vilt?

Har du någon som helst aning om, vad som händer när spannmålen börjar gå i ax där det finns täta dovhjortsstammar? De går in kanske 100-150 hjortar, och äter varenda ax! Och dessutom så betar det åtminstone en vallskörd per säsong.

Dovhjorten borde tas ner till rimliga nivåer snarast.

Åhå, det är att tjäna pengar på säljjakter som hägrar som vanligt!

Ditt intresse för oss vanliga bönder och våra problem, är noll och intet.

Vi delar väl alla djurstammar mellan länen. Ta fram en annan halmgubbe du.

Hur mycket lo det finns? är det gott om? De förmår i varje fall inte decimera dovhjortarna som finns här.

Och ja, vi särskilda regler, som går utöver den utökade rätten att skjuta årskalv av hjort här där jag bor.
Hjortarna är en stor plåga, så stor att vildsvinsplågan förbleknar till näst intill intet.
Nu är det ju en avgörande skillnad mellan bönder...arrendatorer tenderar att ha en annan åsikt i många frågor jämfört med självägande/markägande bönder.
Jakten är för många (även icke jagande markägare) viktig. De flesta av mina jordbrukande grannar äger mark och arrenderar till mark. Och är med och jagar.
Man kan, med med rätt inställning, kontakter och vilttillgång öka omsättningen på en jord/skogsbruksfastighet väsentligt. Det är förståeligt att arrendatorer kommer i kläm då markägare ser möjligheten att genom utfodring öka viltstammarna och det utan att nackdelarna med det hela kompenseras gentemot arrendatorer.
Personligen ser jag ingen principiell skillnad mellan att a in min lön via vall eller spannmål eller att "odla" jakt-upplevelser mot betalning.
Kan jag öka gårdens omsättning genom att tillhandahålla rid o körvägar mot betalning, eller parkeringsplatser för bär o svampplockning så är det helt ok.

Nu är det ju en avgörande skillnad mellan bönder...arrendatorer tenderar att ha en annan åsikt i många frågor jämfört med självägande/markägande bönder.
Jakten är för många (även icke jagande markägare) viktig. De flesta av mina jordbrukande grannar äger mark och arrenderar till mark. Och är med och jagar.
Man kan, med med rätt inställning, kontakter och vilttillgång öka omsättningen på en jord/skogsbruksfastighet väsentligt. Det är förståeligt att arrendatorer kommer i kläm då markägare ser möjligheten att genom utfodring öka viltstammarna och det utan att nackdelarna med det hela kompenseras gentemot arrendatorer.
Personligen ser jag ingen principiell skillnad mellan att a in min lön via vall eller spannmål eller att "odla" jakt-upplevelser mot betalning.
Kan jag öka gårdens omsättning genom att tillhandahålla rid o körvägar mot betalning, eller parkeringsplatser för bär o svampplockning så är det helt ok.
Fast alltså, du kan inte se skillnad på mark/djur du äger och sköter om och vilda djur som lever fritt? Du äger inte vilda djur, så nej, rovdjur förstör inte din egendom genom att ta vilda bytesdjur. Går ens främsta inkomst ut på saker man inte har kontroll över kanske man ska omvärdera sina val.

Det du skriver är så självgott, och så oempatiskt så det liknar inget.
Det är lättare att åtminstone hjälpligt skydda sina tamdjur mot rovdjur, än att skydda hela gården mot galet uppblåsta klövviltstammar.

Tycker du att vi ska återgå till att hägna all brukad mark på gårdarna, som det var fram till sent 1700-tal? Det borde ju gå att att sätta viltnät runt hela skiten...

Du gillar inte bönder? Du tycker att bönder i skogsbygd, ska sluta bedriva jordbruk, för att det istället ska finnas jaktbart vilt?

Har du någon som helst aning om, vad som händer när spannmålen börjar gå i ax där det finns täta dovhjortsstammar? De går in kanske 100-150 hjortar, och äter varenda ax! Och dessutom så betar det åtminstone en vallskörd per säsong.

Dovhjorten borde tas ner till rimliga nivåer snarast.
Bara för att jag inte delar dina åsikter så är jag alltså självgod och oempatisk?
Tja, det säger väl mer om dig än om mig.

Vad jag säger är,
1 Förutsättningarna för odling ändrar sig över tid. Vi har inte samma form av jordbruk idag som för 50 år sedan.
2 Bidragen som idag ges till jordbruket kommer att minska drastiskt de närmaste 20 åren
3 En anpassning till detta kommer att ske, oavsett vad vi anser om detta.

Det är alltså upp till var brukningsenhet att se över de möjligheter som finns på den egna gården.
Välarronderade gårdar med bördiga jord kommer att dominera vegitabilie produktionen. och därigenom även animalieproduktionen. Lågintensiv animalieproduktion ( ex amkobesättningar) kommer förmodligen att finnas kvar i skogsbygderna.
Lönsamheten i skogsbygden kommer med all sannolikhet att att ytterligare försämras.
4 Varken jordbruk eller skogsbruk kan bära "uppblåsta" klöv-viltstammar, För skogsbruket är problemet med kronhjorten i kommande.
5 Förmågan att kapitalisera de resurser varje gård har kommer att vara utslagsgivande för om man ska kunna skapa sig ett liv som bonde, De äkta bönder du talar om är nog utrotningshotade...det gäller att ha förmågan att stå på många ben.

Fast alltså, du kan inte se skillnad på mark/djur du äger och sköter om och vilda djur som lever fritt? Du äger inte vilda djur, så nej, rovdjur förstör inte din egendom genom att ta vilda bytesdjur. Går ens främsta inkomst ut på saker man inte har kontroll över kanske man ska omvärdera sina val.
;) Visst är det skillnad i sak, men både djur i hägn och vilt levande djur kan och bör ingå i gårdens resurshanterande.

Skulle du då vara så snäll att ge ett realistiskt räkneexempel på hur en normalstor (50 hektar åker där hälften är åker/bete + skog) i Götaland väsentligt ökar sina inkomster genom jakt?

Det här har vi varit igenom tidigare: Fastigheter som är så små så att det knappt går att släppa en hund på dem, är näst intill ointressanta för att arrendera ut, eller organisera för markägaren lönsamma säljjakter på.

Om medel priset i regionen för jaktarrende, ligger på 50 kr/hektar, och man arrenderar ut 50 hektar,
så får man 2500 kronor per år! Tycker du det är lönsamt?
Jag är bonde, inte jägare, jag föder hellre upp tamdjur, och odlar, än sätter upp åtelplatser och fixar med jakt.

Jag kan garantera dig, att mina inkomster i jordbruket, är skyhögt högre än 2500 kr/år

Det skulle innebära omkring 33 djur i Östergötland lite mellan tummen och pekfingret, säger Mia Kjällander, samordnare för viltförvaltningen på länsstyrelsen Östergötland."

Oj oj oj då sååå många.:angel: Tänker mer att det låter som en väldigt känslig stam för yttre påverkan och att det vore bra om det blev fler.

Skulle du då vara så snäll att ge ett realistiskt räkneexempel på hur en normalstor (50 hektar åker där hälften är åker/bete + skog) i Götaland väsentligt ökar sina inkomster genom jakt?

Det här har vi varit igenom tidigare: Fastigheter som är så små så att det knappt går att släppa en hund på dem, är näst intill ointressanta för att arrendera ut, eller organisera för markägaren lönsamma säljjakter på.

Om medel priset i regionen för jaktarrende, ligger på 50 kr/hektar, och man arrenderar ut 50 hektar,
så får man 2500 kronor per år! Tycker du det är lönsamt?
Jag är bonde, inte jägare, jag föder hellre upp tamdjur, och odlar, än sätter upp åtelplatser och fixar med jakt.

Jag kan garantera dig, att mina inkomster i jordbruket, är skyhögt högre än 2500 kr/år
Till att börja med så går man samman med grannar så att man år tillräckligt stora brukningsenheter. Att bedriva normalt jordbruk på 25 Ha hör 1950:talet till.
Slå samman jakten på ett antal gårdar så man disponerar ngr tusen Ha.
Det Finns ett antal torp som kan användas till övernattning.
Men att försöka leva på 25 Ha jord och 25 Ha skog utan specialodlingar är dömt att misslyckas.
Du säger du är bonde, men vad lever du på förutom dina 25 Ha?

Oj oj oj då sååå många.:angel: Tänker mer att det låter som en väldigt känslig stam för yttre påverkan och att det vore bra om det blev fler.
Nja med tanke på att " Ett lodjurs hemområde varierar mellan 3 och 7 kvadratmil, större i norra Sverige än i Bergslagen, och större för hannar än för honor. Det viktigaste bytesdjuret är rådjur, men lodjuret anpassar sina matvanor efter tillgången" Och stora delar av länet inte är lämpligt (slätt bygd) så får det inte rum så många fler ;)

"Populationsberäkningar baserade på inventeringsresultatens fastställda föryngringar, visar att det finns omkring 1 550 (1 306–1 799) lodjur i Skandinavien varav cirka 1 220 (1 033–1 415) i Sverige."

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 693
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 862
Övr. Katt Hej, Min kattunge är nu ca 19 veckor och har så klart väldigt mycket energi och behöver aktiveras. Jag går ut med honom flera ggr om...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner