• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare aramis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 177
  • Visningar Visningar 8 107
Och stora delar av länet inte är lämpligt (slätt bygd) så får det inte rum så många fler ;)

Så du menar det är fullt med lo i Östergötland och att det inte får plats med fler? tyckte precis jag skummade nånstans på nätet att Länsstyrelsen ville öka stammen ytterligare och var väldigt glad att den hade växt till sig där.
Men du kanske ser på saken med din jägarblick? rovdjur som tar vilt ska bort?

Men de vilda rovdjuren måste väl få äta först?, och om man ser till lodjuren så - om de nu skulle enbart äta rådjur( som det ju inte är) så äter stammen färre individer än de som trafikdödas per år?
Därav har vi ju avskjutning av lo i de områden där det finns förhållandevis gott om dem. Vi, människan avgör hur mycket vi låter djur och växter påverka våra val.

Så du menar det är fullt med lo i Östergötland och att det inte får plats med fler? tyckte precis jag skummade nånstans på nätet att Länsstyrelsen ville öka stammen ytterligare och var väldigt glad att den hade växt till sig där.
Men du kanske ser på saken med din jägarblick? rovdjur som tar vilt ska bort?
Jag har pratat med representanter från samma länsstyrelse och just de hävdar att vi har förhållande gott om lo i länet just nu. I praktiken skulle man kunna säga att vi har jaktbara bestånd. Men eftersom både trafik och rävpest (hona och unge dog av det i fjol) snabbt kan ändra detta så har vi ingen jakt här i länet.

Naturvårdsverket har ett referensvärde på minst 870 individer i hela Sverige för att långsiktigt bevara lodjursstammen – något man nu alltså överstiger med råge enligt den senaste inventeringen. Minst antal inventerade lodjur på senare år var 2013 då man beräknade stammen i Sverige till 840 individer.

Till att börja med så går man samman med grannar så att man år tillräckligt stora brukningsenheter. Att bedriva normalt jordbruk på 25 Ha hör 1950:talet till.
Slå samman jakten på ett antal gårdar så man disponerar ngr tusen Ha.
Det Finns ett antal torp som kan användas till övernattning.
Men att försöka leva på 25 Ha jord och 25 Ha skog utan specialodlingar är dömt att misslyckas.
Du säger du är bonde, men vad lever du på förutom dina 25 Ha?
Jag väl för sjutton inte arrendera ut arrenderad jordbruksmark som jaktmark?

Jag kan bara arrendera ut för jakt, mark jag äger. Här finns det gott om mark som är odlingsbar, och som går att arrendera för jordbruksändamål, men den blir inte till salu. Arvingar har gårdarna som sommarnöjen, och bor i stan t.ex., och tycker att det är toppen att åtminstone delar av den öppna marken förblir öppen.

Dessutom så har just jag betydligt mer än 50 hektar, men medelstorleken i Götaland, är 50 hektar.

Senast ändrad:
Nja med tanke på att " Ett lodjurs hemområde varierar mellan 3 och 7 kvadratmil, större i norra Sverige än i Bergslagen, och större för hannar än för honor. Det viktigaste bytesdjuret är rådjur, men lodjuret anpassar sina matvanor efter tillgången" Och stora delar av länet inte är lämpligt (slätt bygd) så får det inte rum så många fler ;)

"Populationsberäkningar baserade på inventeringsresultatens fastställda föryngringar, visar att det finns omkring 1 550 (1 306–1 799) lodjur i Skandinavien varav cirka 1 220 (1 033–1 415) i Sverige."
Vad citerar du?

Till att börja med så går man samman med grannar så att man år tillräckligt stora brukningsenheter. Att bedriva normalt jordbruk på 25 Ha hör 1950:talet till.
Slå samman jakten på ett antal gårdar så man disponerar ngr tusen Ha.
Det Finns ett antal torp som kan användas till övernattning.
Men att försöka leva på 25 Ha jord och 25 Ha skog utan specialodlingar är dömt att misslyckas.
Du säger du är bonde, men vad lever du på förutom dina 25 Ha?
Kanske du ska svara på den fråga jag ställde, nämligen hur man kan få lönsamhet i att sälja jakt på små brukningsenheter?

Jag antar att du inte svarar, eftersom du inte har något svar.

Jag har sett lo, alldeles utanför betongförorten Angered. På väg till stallet en tidig morgon tog jag vägen förbi ett ställe där de matade rådjur... Jag vet inte vem som blev mest skrämd. Jag eller lodjuret som båda förväntade sig att se rådjur.
INGEN trodde mig. Verkligen ingen.

Typ 10 år senare kom det flera observationer av lodjur i ett angränsade område.
Äntligen blev jag trodd.

När det kommer till vildsvin är jag förbannat trött på dem. De är inte bara ett hot mot bönderna här utan de är så många att de börjat minera vår slänt upp till ridvolten. Vi måste förstärka och fylla på.
Det är inte roligt i skog och på våra fält heller. Tomten är numer el-inhägnad på natten.

På en radie av ca 1-2 km har vi 5-6 fodringsställen!

Någon hävde ur sig att man sett varg runt här och sa att man borde skjuta av dem, efter att personen frågat om vi inhägnat tomten på grund av svinen och jag svarat ja.
Jag sa ganska barskt att jag har hellre en flock vargar i närheten än dessa förbannade vildsvin som förstör allt.
De är på tok för många och inte skjuter de av dem tillräckligt snabbt heller.

Jag väl för sjutton inte arrendera ut arrenderad jordbruksmark som jaktmark?

Jag kan bara arrendera ut för jakt, mark jag äger. Här finns det gott om mark som är odlingsbar, och som går att arrendera för jordbruksändamål, men den blir inte till salu. Arvingar har gårdarna som sommarnöjen, och bor i stan t.ex., och tycker att det är toppen att åtminstone delar av den öppna marken förblir öppen.

Dessutom så har just jag betydligt mer än 50 hektar, men medelstorleken i Götaland, är 50 hektar.
Visst sjutton kan du arrendera ut jordbruksmark för jakt + bruka jorden som vanligt.
Och ärligt talat så tvivlar jag starkt på att genomsnitsstorleken är 50 Ha under plogen per brukningsenhet....det var för 20 år sedan. Naturligtvis finn det mindre enheter men då har dessa antingen en specialodling/animalieproduktion eller så har man inkomst utanför gården.

Kanske du ska svara på den fråga jag ställde, nämligen hur man kan få lönsamhet i att sälja jakt på små brukningsenheter?

Jag antar att du inte svarar, eftersom du inte har något svar.
Var har jag sagt att du kan få lönsamhet på hela din verksamhet genom att arrendera ut jakt eller jaktarrangemang? Vad du kan få är hyfsad timpenning för de timmar du lägger, sedan får du se till att du plockar ihop tillräckligt med betalda timmar genom att fixa andra verksamhet, stå på fler ben.
För min egen del omsätter jag väl ca 20% å jaktlig verksamhet, 30% på skogsbruk 10 - 30 %på jordbruk och resten utomgårds. Netto vill säga. Och den vägen måste alla gårdar med en brukad areal under flera hundra Ha åker gå på sikt

Det blir ju framförallt en intresdekonflikt när vissa gårdar vill öka klövvilt och stödmata medan det förstör för grannens odling.
@skogaliten @landsbygdsbo
Det var väl ngn stans ,det hela ställdes på sin spets för ett tiotal år sedan. (skåne?)1 markägare som ägde skogen lät antalet hjortar öka för mycket, Han struntade i böndernas klagorop, tills dessa slog sig samman och investerade i ett viltstängsel rund den skogsmark den markägaren ägde. Med resultat att hjortarna började svälta och fick stödutfodras. Vilket han inte hade råd till i längden så beståndet sköts ner.
Naturligtvis är det en intressekonflikt. Du har killen som placerar kapital i en skogsfastighet, han är inte beroende av vare sig skogs eller jordbruk utan ser det hela primärt som placering och för jakt, Grannen driver J/S bruk under helt andra premisser. För att sedan komplicera det hela ytterligare, så ligger en ridskola en bit bort och de vill, utan ersättning ha mark o vägar till sina syften.

Det enda som är 100% säkert är att vi blir allt fler som har intresse av skog o mark....och målet för detta intresse ökar inte i areal, snarare tvärtom.

När det kommer till vildsvin är jag förbannat trött på dem. De är inte bara ett hot mot bönderna här utan de är så många att de börjat minera vår slänt upp till ridvolten. Vi måste förstärka och fylla på.
Det är inte roligt i skog och på våra fält heller. Tomten är numer el-inhägnad på natten.

På en radie av ca 1-2 km har vi 5-6 fodringsställen!

Någon hävde ur sig att man sett varg runt här och sa att man borde skjuta av dem, efter att personen frågat om vi inhägnat tomten på grund av svinen och jag svarat ja.
Jag sa ganska barskt att jag har hellre en flock vargar i närheten än dessa förbannade vildsvin som förstör allt.
De är på tok för många och inte skjuter de av dem tillräckligt snabbt heller.
Talar du om fodringsplatser eller åtelplatser? Jag har en utfodringsplats så långt från åker o vall som möjligt. Men flera åtelpatser där vi skjuter gris och det i åkernärhet.

1 markägare som ägde skogen lät antalet hjortar öka för mycket, Han struntade i böndernas klagorop, tills dessa slog sig samman och investerade i ett viltstängsel rund den skogsmark den markägaren ägde. Med resultat att hjortarna började svälta och fick stödutfodras.

Det låter märkligt om det är tillåtet att andra stängslar in annan markägares skog, det måste finnas andra vilda djur där som stängs av från sina stråk osv, och hur fick de in alla i skogen? sedan sådan inhägnad? kräver inte det tillstånd?

Talar du om fodringsplatser eller åtelplatser? Jag har en utfodringsplats så långt från åker o vall som möjligt. Men flera åtelpatser där vi skjuter gris och det i åkernärhet.

För mig som inte är jägare så säger jag fodringsplatser om de platser där grisar året runt, dygnet runt får mat. Några är nära åkermark och några lite längre ut i skogen.
Det skjuts väldigt lite gris här vad jag förstår.

Så från inlägg 41 tills nu så har lon hos er minskat från "gott om " till " förhållandevis gott om "?
"Enligt det preliminära resultatet av Länsstyrelsen Östergötlands lodjursinventering 2015-2016 har det skett 6-6,5 föryngringar, det vill säga lodjurshona med ungar. Lodjuren bryr sig naturligtvis inte om länsgränsen, så några av föryngringarna ”delas” med angränsande län. Enligt Naturvårdsverkets beräkningsmodell motsvarar det cirka 30 till 35 lodjur i Östergötland. Lodjursbeståndet är livskraftigt i länet, vilket är glädjande."(Mia Kjällander, rovdjursinventeringsansvarig, Länsstyrelsen Östergötland)
"
De tofsprydda kattdjuren har blivit fler. Naturvårdsverkets inventering av lodjursbeståndet för säsongen 2015/16 visar att antalet påträffade lodjur ökat till runt 1 300 stycken, jämfört med förra årets 840 lokaliserade djur. Det är den högsta siffran på fyra år.

Vid inventeringen tittar Naturvårdsverket på antalet lodjursfamiljer som hittats. I länet fanns det 1,5 familj förra säsongen. Denna säsong har antalet ökat till hela sex familjer."

Så med dessa fakta framför näsan så finns det fog att hävda att det finns, i förhållande till tidigare, gott om lo i länet.

Det låter märkligt om det är tillåtet att andra stängslar in annan markägares skog, det måste finnas andra vilda djur där som stängs av från sina stråk osv, och hur fick de in alla i skogen? sedan sådan inhägnad? kräver inte det tillstånd?
Annans mark stängslades inte in. Bönderna i det här fallet stängslade in sina egna odlingar...att dessa odlingar samtidigt var näringskälla åt en överetablerad viltstam var ju knappast deras problem.. Sedan gäller ju inte allemansrätten på besådd mark så de bröt inte heller mot den snårskog av bestämmelser som reglerar det påfundet. Att hägna in bete, vall eller annan odling, temporärt krävde väl då det begav sig inget tillstånd. Jag har för mig att markerna , både skog o åker ägdes av samma ägarfamilj, men jorden var utarrenderad. Och att det var arrendatorerna som så att säga tog saken i egna händer. Vet inte var eller om det stämmer men berättelsen florerade bland en del skånska jägare som kom upp och jagade för en 10, 15 år sedan..

Senast ändrad:
För mig som inte är jägare så säger jag fodringsplatser om de platser där grisar året runt, dygnet runt får mat. Några är nära åkermark och några lite längre ut i skogen.
Det skjuts väldigt lite gris här vad jag förstår.
Vilket är förståeligt, men åtelplatser används för att kunna skjuta svin. Foderplatser ska, användas för att rikta svinens intresse från odlad mark. Dessa får heller inte bestå av tonvis med betor eller potatis. Det är därför vi har foderplatserna uppe i skogen och åtelplatser i närheten av odlad mark.

Åtlarna består, förutom av automater av kapade massavedsbitar som ställs på högkant över en näve med majs. Då är det lätt att med kikare, i bilen, på avstånd se om platsen varit besökt, kubbarna är välta då.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 693
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 861
Övr. Katt Hej, Min kattunge är nu ca 19 veckor och har så klart väldigt mycket energi och behöver aktiveras. Jag går ut med honom flera ggr om...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner