Lodrät sits i hoppsadel?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Enigma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 4 179
Sv: Lodrät sits i hoppsadel?

Så du menar att man inte kan få en riktig lodrät sits i en hoppsadel ? :crazy:

tycker att du kanske ska byta sadel...och hitta en som är bätre.
man kan ha olround sadel inriktad hopp och den funkar bra som hopp- och vanlig sadel.
funkar det fortfarande inte,ett knep: dra låret bakåt, låt skänkeln åka med, prova att rida då, kanske funkar det, kanske inte... funkar på mig!
:) :) :)

lycka till

Jag tävlar lite dressyr på lokal och klubbnivå i min hoppsadel och har hittils inte fått några negativa kommentarer på min sits. Det enda är väl i så fall kommentaren på ett protokoll: "sa komma djupare i sadeln".
Fst det är klart, man sitter ju ännu bättre i en dressyrsadel, men så länge vi mest hoppar får det duga med en hoppsadel.

man kan ha olround sadel inriktad hopp och den funkar bra som hopp- och vanlig sadel.

Usch, jag gillar inte allround sadlar :crazy: Det känns som dom inte är riktigt bra till någonting. Då är det bättre att hon har kvar hoppsadeln att hoppa med och investerar i en riktig dressyrsadel som hon har när hon rider dressyr.

Du sa att hoppsitsen är mer åt det "stolsitsaktiga" hållet ?
Men hoppsitsen ska väl vara lodrät även den ?!

Som det är nu får jag inte alls lodrät sits, kan liksom inte få bak benen i den sadeln. Och så ska det väl inte vara ?

Självklart går det att sitta lodrätt i en hoppsadel,:)
själv har jag haft en av var tidigare men inte längre idag har jag bara min hoppsadel. Det man kanske ska tänka på om man hammnar i stolsits är att sitta länger fram isadlen och sitta i sin triangel, mellan skrevet och sittbenen. Märker själv att jag ibland tippar över på bara sittbenen å då flyttar mig bakåt i sadlen=stolsitts.

Ett bevis på att det går att sitta korekt.

Här skulle varit en bild på Ludger Berrmaun(staving) men datorn vill inte samarbeta......

Senast ändrad:

Här kommer en på honom :D Jag tycker förresten att det känns helt naturligt att sitta i lodrät sits i hoppsadel, men det kanske är för det är det enda jag ridit i.. :p

10842031.jpg

funkar det fortfarande inte,ett knep: dra låret bakåt, låt skänkeln åka med, prova att rida då, kanske funkar det, kanske inte... funkar på mig!
:) :) :)

Klokt sagt! Allroundsadeln är ju faktiskt tänkt till de som inte vill ha två sadlar men ändå rida både hoppning och dressyr.
En kompis till mig berättade om sin svägerska. Hon red SM i dressyr med mkt bra resultat på sin ponny. I en allroundsadel...

Jag rider enbart dressyr men nog har det hänt att jag suttit upp på ponnysar som enbart haft hoppsadlar.
Har aldrig upplevt att jag hamnat mer i stolsits i hoppsadel, förutsatt att sadeln passat både mig och hästen dvs. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara en hoppsadel till min häst. Men jag tränar ändå dressyr i den och har även tävlat litegrann. Det är en Kieffer Donau (men stora stöd både fram och bak) och jag tycker inte det är några problem att ha korta eller längre läder i den.
Jag får bra poäng på min sits även fast jag har en hoppsadel så jag ser inte det som något problem. Och jag är ingen "kortis" utan är ändå lite över 1.70 så jag tycker att det kan vara ovärt ibland att ha en dressyrsadel. Man kan ju ändå rida dressyr i hoppsadel men inte hoppa i en dressyrsadel. =)

kl

Jag har jättesvårt att sitta bra i min hoppsadel när jag har dressyrläder, men när jag rider i hoppläder funkar det hyfsat.

Liknande trådar

Z
Träning Lite funderingar bara :) Vad har egentligen hänt med den lodräta dressyr sitsen? Ni vet.. axlar, höft och häl i en lodrät linje? Och... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 506
Senast: Solis
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 544
Senast: Curtis
·
Hästmänniskan Vad har ni för upplägg eller terminsplaneringar på era ridskolor? Har ni några sådana överhuvudtaget? Jag sitter och funderar lite i...
Svar
3
· Visningar
2 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka