Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker också det är viktigt att låta folk backa ur en diskussion eller konflikt. Skriver någon att "jag menade inte så" eller "Hoppsan, jag hade visst en hjärnfjärt!" och visar att de inte vill ta det vidare är det god ton att låta det hända utan att envisas med att följa upp.
Visst är det lätt att säga "Men du svarar ju!" när någon sagt sig lämna en diskussion men ändå reagerar på en taggning till exempel. Man behöver ju inte medvetet fiska reaktioner. Jag tycker att jag sett det hända ibland.

Sedan förstår jag att man förföljer ibland, jag är rätt säker på att jag gjort det själv när det handlat om någon särskilt kontroversiell åsikt.
 
Det finns en anledning att jag inte alls är lika aktiv i olika trådar längre, håller mig till vissa trådar och skriver något litet (om det inte är en tråd som engagerar eller ett ämne jag kan bidra med).

Har varit med om att va den som blir "påhoppad" (i brist på bättre ord), de gånger jag kommer ihåg, tolkades det mellan raderna saker som inte ens var skrivna, de läste inte ens hela texten jag skrev och lyfte ur en mening ur sitt syfte, en mening som får en helt annan betydelse utan de andra meningarna, så hakades det upp på det och karusellen var igång.

Jag vet inte om det ändrat sig något på sistone eller ej, men av det lilla jag ser låter det inte som det, vilket jag tycker är lite synd. I grund och botten gillar jag buke, men det blir mer och mer att det blir pauser mellan varven för att orka med.

Du är en av dem jag haft lite svårt att tolka och uppfattat att du därför fått det bemötandet du beskriver. Det är vad jag tänker som motsatsen till ett inkluderande diskussionsklimat. En avsaknad av att vilja förstå din andemeningen och diskutera emot den.

Till tråden. Ordklyverier ÄR för mig väldigt intressant, men förstår man inte varandra eller inser att man tycker olika så hade det varit fint om vi lite oftare avslutade där med de orden. Tänker jag. Utan en sur pik på slutet.
 
Jag känner igen det här så väl. Vissa användare sätter det här i system och så är karusellen igång, jag har bara varit utsatt själv någon enstaka gång men ser det titt som tätt gentemot andra. Vissa personer verkar bara ha behov av att hitta någon bisats att klanka på. Tyvärr hjälper det inte att rapportera dem eftersom varje enskild överträdelse inte är något direkt felaktigt utan det är först när man ser systematiken i det hela som det blir uppenbart.
Efter att ha lagt till ett gäng personer på min ignorera lista så får jag färre blodtryckstoppar av mina besök här.

Jag rapporterar numera även smågrejer och hänvisar till min totala uppfattning. Tycker dock det är lite klurigt och hoppas någon mod säger åt mig om jag är en för jävla gnällig användare som missbrukar rapporteringen 😅 men hittills har jag uppfattat att det är främst så de vill att modereringen ska gå till.
 
Jag håller med @monster1 och @Unafraid

Jag tänkte att man vet vilka ord man ska använda för att framföra sin ståndpunkt, man kan vara mer exakt och definitionen av orden är väldigt exakta, eftersom en del inlägg kan kritiseras rätt ordentligt p.g.a. felanvändande t.ex.
Jag tycker att nivån är hög, men det är ju en del som inte bara har en kandidat utan även en master (ev. ännu högre utbildning?) inom olika områden, diskussionerna blir ju givande och intressanta. Samtidigt som jag ibland kan undra om man verkligen får ut något av att diskutera med andra som faktiskt inte är lika insatta. Utan diskuterar mer utifrån sina egna upplevelser och tyckande.
Jag har inget emot akademiska diskussioner. De är väldigt intressanta och det man inte vet kan man lära sig i de diskussionerna. Jag är dock på buke på min fritid och min hjärna är trött och slut nuförtiden så när jag glider in i intressanta trådar och tänker att Aha HÄR kan jag bidra med något jag kan! och så efter något inlägg i tråden har den dragits igång alldeles för akademiskt till något slags ordvrängande likt en faktabok om något mellan några få användare, då tappar jag intresset. Orken finns inte där. Speciellt trist är det när ämnet som sådant är intressant, trådstarten är jätteintressant och man kan se att personen som startade tråden kanske inte riktigt hade tanken att vara så akademisk som det plötsligt blev. Man måste verkligen ha ork att ge sig in i de akademiska trådarna för att kunna diskutera och tillföra något, därför kändes det bra när @Hyacinth ville ha sin mat-tråd lite mindre akademisk. Det öppnade upp för inte bara fakta utan för människors upplevelser och känslor. Det finns många människor på buke med upplevelser och känslor ,som skulle vilja diskutera och diskuterar mer utifrån det sättet, tror jag. Det var intressant att se hur det blev, och även är det intressant att se i andra sammanhang vilka användare som väljer vilka trådar. Att diskutera akademiskt riskerar att skapa en väldigt trång diskussion där man riktar sig till de som förstår, till de likasinnade, de som orkar följa mönstret om man inte är försiktig med HUR man diskuterar.

Samtidigt är det ju inte så att vi ska ta bort något sätt att diskutera på eftersom alla sätt är lika viktiga för alla människor, akademiker eller ej. Det är bara en fin balansgång, hur man ska diskutera så att alla kan känna sig välkomna i en diskussion som är akademisk, tror jag. Jag tror det har lite att göra med att i de diskussionerna är tonen dessutom lite tuffare och man förutsätts tåla mer när man ger sig in i dem kanske. Är det inte den biten som kanske ska ändras lite? Att göra tonen lite mildare och inte hugga direkt någon trampat i klaveret utan istället fråga varför, hur, när och var? Så mycket tas för givet som inte är sant ibland när man diskuterar med varandra och det är väl det som är grejen med att inte vara akademiskt, ord tolkas inte lika benhårt och man använder inte dem på samma vis. Jag ser det tex mellan mig och min familj. Jag är inte akademiker, men har ändå mer utbildning än övriga i min familj, vi har olika språk och använder samma ord på olika vis. Att fråga vad som menas är en viktig grej istället för att köra över, diskussionerna tar slut omedelbart om jag skulle bete mig som en del användare gör på buke. Och faktum är, har man inte förlorat då? Vill man inte ha en diskussion egentligen?

Jag tror att vi på buke skulle behöva lyssna bättre på varandra innan vi trycker på svarar-knappen. Stannar upp i tanken och tänker på om personen verkligen är så dum i huvudet man tror den är eller om man själv har missuppfattat, om personen har uttryckt sig klumpigt, någon med jobbig dag, eller som helt enkelt använder fel ord? Att fråga "Hur menar du?" lite oftare är nog inte fel.
 
Man diskuterar mindre känslomässigt och mer distanserat. Man är noga med formuleringar, det är viktig med definitioner (alltså den överenskomna betydelsen av ett ord) och man ser till att backa upp sina argument med vetenskapliga fakta.

Jag tycker nog i o f s att en överlag ska vara noga med att formulera sig så den egna åsikten går fram, snarare än lämnar öppet för fri tolkning i olika variationer - det ger ju inte mycket diskussion om andra ska gissa sig till vad jag egentligen menar. Gäller inte minst IRL, men självklart i det skrivna uttrycket också.

Och det finns ett par användare som jag undviker av det skälet. De är så otydliga i sina inlägg att även om ämnet är intressant är det för tröttsamt att försöka förstå vad som avses - det blir ingen diskussion utan snarare en stor gissningslek, tolkningssamling och diskussion utifrån gissningar och (fel-)tolkningar.

Värst är väl de som tycker om fina ord men inte känner till hur de används eller betydelsen och inläggen därför blir helt obegripliga....

Och ja, då lämnar det öppet för avsiktliga och oavsiktliga tolkningar, frågetecken och vill en då vara elak och vaknat på fel sida är det helt kört.

Vidare tror jag det är en utopi att få till ett forum där alla trivs med alla och kan ta diskussioner med vem som än kommer. Men det ska väl inte hindra oss från att försöka få till ett sådant forum?

(nej, inte skrivet i moderatorrollen utan som privat user)
 
Jag tänker att det är både och (lite som du). I vissa fall kan det vara oerhört intressanta och givande diskussioner från de som är pålästa och kunniga. Men ibland känner jag mig inte säkert nog för att lyfta mina reflektioner om ämnet i fråga (fast jag tycker det borde finnas plats för det).
Ibland upplever jag att man ska var väldigt "på" och kunna svara inom ett par minuter och ge väldigt utförliga svar där man ska förklara sig. Det finns inte riktigt tid för att tänka efter eller redigera sitt inlägg vid konstiga formuleringar, känns mer som en chatt än ett inlägg på ett diskussionsforum.
Jag gillar ord och ordklyveri och att man faktiskt kan få stå till svars för sitt inlägg. Samtidigt som jag tycker det ska vara ok att tycka olika, säga att "oj det blev lite plumpt" eller bara "jag förstår vi tycker olika, nu lämnar jag det här spåret".

Jag har inget emot akademiska diskussioner. De är väldigt intressanta och det man inte vet kan man lära sig i de diskussionerna. Jag är dock på buke på min fritid och min hjärna är trött och slut nuförtiden så när jag glider in i intressanta trådar och tänker att Aha HÄR kan jag bidra med något jag kan! och så efter något inlägg i tråden har den dragits igång alldeles för akademiskt till något slags ordvrängande likt en faktabok om något mellan några få användare, då tappar jag intresset. Orken finns inte där. Speciellt trist är det när ämnet som sådant är intressant, trådstarten är jätteintressant och man kan se att personen som startade tråden kanske inte riktigt hade tanken att vara så akademisk som det plötsligt blev. Man måste verkligen ha ork att ge sig in i de akademiska trådarna för att kunna diskutera och tillföra något, därför kändes det bra när @Hyacinth ville ha sin mat-tråd lite mindre akademisk. Det öppnade upp för inte bara fakta utan för människors upplevelser och känslor. Det finns många människor på buke med upplevelser och känslor ,som skulle vilja diskutera och diskuterar mer utifrån det sättet, tror jag. Det var intressant att se hur det blev, och även är det intressant att se i andra sammanhang vilka användare som väljer vilka trådar. Att diskutera akademiskt riskerar att skapa en väldigt trång diskussion där man riktar sig till de som förstår, till de likasinnade, de som orkar följa mönstret om man inte är försiktig med HUR man diskuterar.

Samtidigt är det ju inte så att vi ska ta bort något sätt att diskutera på eftersom alla sätt är lika viktiga för alla människor, akademiker eller ej. Det är bara en fin balansgång, hur man ska diskutera så att alla kan känna sig välkomna i en diskussion som är akademisk, tror jag. Jag tror det har lite att göra med att i de diskussionerna är tonen dessutom lite tuffare och man förutsätts tåla mer när man ger sig in i dem kanske. Är det inte den biten som kanske ska ändras lite? Att göra tonen lite mildare och inte hugga direkt någon trampat i klaveret utan istället fråga varför, hur, när och var? Så mycket tas för givet som inte är sant ibland när man diskuterar med varandra och det är väl det som är grejen med att inte vara akademiskt, ord tolkas inte lika benhårt och man använder inte dem på samma vis. Jag ser det tex mellan mig och min familj. Jag är inte akademiker, men har ändå mer utbildning än övriga i min familj, vi har olika språk och använder samma ord på olika vis. Att fråga vad som menas är en viktig grej istället för att köra över, diskussionerna tar slut omedelbart om jag skulle bete mig som en del användare gör på buke. Och faktum är, har man inte förlorat då? Vill man inte ha en diskussion egentligen?

Jag tror att vi på buke skulle behöva lyssna bättre på varandra innan vi trycker på svarar-knappen. Stannar upp i tanken och tänker på om personen verkligen är så dum i huvudet man tror den är eller om man själv har missuppfattat, om personen har uttryckt sig klumpigt, någon med jobbig dag, eller som helt enkelt använder fel ord? Att fråga "Hur menar du?" lite oftare är nog inte fel.
 
Du är en av dem jag haft lite svårt att tolka och uppfattat att du därför fått det bemötandet du beskriver. Det är vad jag tänker som motsatsen till ett inkluderande diskussionsklimat. En avsaknad av att vilja förstå din andemeningen och diskutera emot den.

Till tråden. Ordklyverier ÄR för mig väldigt intressant, men förstår man inte varandra eller inser att man tycker olika så hade det varit fint om vi lite oftare avslutade där med de orden. Tänker jag. Utan en sur pik på slutet.
När jag skriver använder jag alltid en neutral ton, sen kan inte jag personligen påverka om någon läser/tolkar det som negativt eller positivt.

Jag har fått lära mig att man ska läsa en text man tycker är knepig som om ens bästa vän skrivit det, låter det fortfarande konstigt då får man antingen låta bli att svara/rapportera eller vad annan lämplig åtgärd är nödvändig.
Ser det dock inte som någon anledning att trycka ner folk oavsett.

Jag försöker själv utgå från att alla vill väl, för det hoppas jag dom vill, och läser texterna efter det.
 
Ja jag håller med. Jag kan tycka att det är jättemärkligt att när man annars är så jädra tuff och snabb med att skriva tråkiga inlägg till andra blir så fullständigt tyst när mothuggen riktas mot en själv.
När det är så många som säger sig uppleva samma sak kan man åtminstone försöka vara lite rakryggad även om det här kanske blev ett brutalt uppvaknande.
Alla kanske inte riktigt vet om de bör ta åt sig eller inte? Jag personligen upplever så gott som ingen på Buke som medvetet elak mobbare. Det är snarare mängden användare med stort verbalt kapital som tycker samma saker som sätter åsiktsmotståndare i ett utsatt läge.

Precis som att rasism lätt blir ett problem i ett samhälle där vita är i majoritet och sitter på mest resurser, utan att de individuella vita personerna behöver vara särskilt elaka. (Jag menar naturligvis inte att åsiktsskiljaktligheter på internet är i närheten av lika illa som omfattande förtryck, men jag TROR att det är liknande mekanismer fast i mindre skala).
 
Ja jag håller med. Jag kan tycka att det är jättemärkligt att när man annars är så jädra tuff och snabb med att skriva tråkiga inlägg till andra blir så fullständigt tyst när mothuggen riktas mot en själv.
När det är så många som säger sig uppleva samma sak kan man åtminstone försöka vara lite rakryggad även om det här kanske blev ett brutalt uppvaknande.
Jag tänker att kanske det är några medlemmar som blivit bannade?

Jag kan dock hålla med dig!
 
Ja jag håller med. Jag kan tycka att det är jättemärkligt att när man annars är så jädra tuff och snabb med att skriva tråkiga inlägg till andra blir så fullständigt tyst när mothuggen riktas mot en själv.
När det är så många som säger sig uppleva samma sak kan man åtminstone försöka vara lite rakryggad även om det här kanske blev ett brutalt uppvaknande.

Jo, förstår tanken. Men samtidigt - tycker man att "bend the knee"-stuket är fel på andra hållet, vilket jag personligen gör, så får man kanske visa lite överseende för egen del för att det inte ska bli ännu mer polariserat och grupper mot varandra. Och låta andra backa ur eller avstå en argumentation som de inte vill delta i, utan att fortsätta att döma det valet också.

Sagt är sagt och gjort är gjort liksom, det mest intressanta är ju hur det fortsätter och utvecklas framåt.
 
Alla kanske inte riktigt vet om de bör ta åt sig eller inte? Jag personligen upplever så gott som ingen på Buke som medvetet elak mobbare. Det är snarare mängden användare med stort verbalt kapital som tycker samma saker som sätter åsiktsmotståndare i ett utsatt läge.

Precis som att rasism lätt blir ett problem i ett samhälle där vita är i majoritet och sitter på mest resurser, utan att de individuella vita personerna behöver vara särskilt elaka. (Jag menar naturligvis inte att åsiktsskiljaktligheter på internet är i närheten av lika illa som omfattande förtryck, men jag TROR att det är liknande mekanismer fast i mindre skala).

Så kan det naturligtvis vara. Jag vill inte tro att någon är medvetet elak men många gånger har jag ändå tvivlat, inte i lägen där det argumenteras för sin åsikt utan mer i situationer där vissa användare besvarar andras inlägg med en enda sarkastisk och nedsättande kommentar som inte tillför ett dugg till själva diskussionen.

Att man är ensam i sitt tyckande mot andra med större verbalt kapital behöver i sig inte vara ett problem. Det är återigen hur man framför sina åsikter som är grejen, inte att man framför dem. En del åsikter är naturligtvis känsligare än andra och väcker starkare reaktioner men ansvaret för hur man bemöter andra människors tyckande och tänkande kan ju ändå inte ligga på någon annan än en själv.


Jag tänker att kanske det är några medlemmar som blivit bannade?

Jag kan dock hålla med dig!

Det har jag inte ens tänkt på, tack för input! :up:

Jo, förstår tanken. Men samtidigt - tycker man att "bend the knee"-stuket är fel på andra hållet, vilket jag personligen gör, så får man kanske visa lite överseende för egen del för att det inte ska bli ännu mer polariserat och grupper mot varandra. Och låta andra backa ur eller avstå en argumentation som de inte vill delta i, utan att fortsätta att döma det valet också.

Sagt är sagt och gjort är gjort liksom, det mest intressanta är ju hur det fortsätter och utvecklas framåt.

Jag kan förstå båda sidorna. Jag kan tänka mig att det finns en del här som önskar någon form av upprättelse, inte nödvändigtvis ett förlåtelsetal eller ens en ursäkt men mer en förklaring till varför man angripit så hårt. För vissa användare här hade det kanske varit en lättnad att rensa luften en gång för alla och även ett sätt att få de som känner sig rädda för påhopp att bli mer trygga.
(Vanligtvis hade jag tyckt att det hade räckt med PM mellan berörda användare för att lösa konflikter men den här gången är det så många som klivit fram och öppet delat med sig av sina upplevelser att jag hade välkomnat en diskussion inför öppen ridå där alla sidor kommer till tals)

Samtidigt är det ju som du säger, vi vet inte var det här slutar men det viktiga är vad som händer här och nu och framåt. Diskussionen kanske dör imorgon och allt återgår till det normala eller så blir det ett wakeup-call för några användare som känner sig träffade av det som framförts här i tråden och tonar ner sin attityd.
 
Jag tillhör de som knappt ens vågar skriva i den här tråden, för jag vet att skriver man något som inte passar är risken stor att man "får igen" det vid annat tillfälle.

Man kan och behöver förstås inte gilla alla här, men det är ju faktiskt tydligt att vissa har satt i system att gå på vissa personer jämt och ständigt. Ofta på ett sätt som ser ok ut, men när man ser alla inlägg över lång tid så är det inte trevligt alls.

Och det här kanske inte är så trevligt heller, att skriva om "vissa personer". Men hur ska man göra då? Det här påminner ju väldigt mycket om skoltiden, när några äntligen försöker säga ifrån får dessa skäll för att de gör det på fel sätt och att de därmed beter sig lika illa.
 
Jag försöker själv utgå från att alla vill väl, för det hoppas jag dom vill, och läser texterna efter det.
Nej tyvärr inte.
Det har i alla tider funnits de som använder Bukefalos för att hävda sig litet och få känna sig stora och starka.
De går på för kicken i att lyckas trycka till någon annan.
Det är orsaken till att jag nästan har slutat skriva på Bukefalos.
På andra sociala media så visar de sin makt genom att blockera dem de inte gillar.
Det är i min mening trista dagisfasoner.
 
Jag tillhör de som knappt ens vågar skriva i den här tråden, för jag vet att skriver man något som inte passar är risken stor att man "får igen" det vid annat tillfälle.

Man kan och behöver förstås inte gilla alla här, men det är ju faktiskt tydligt att vissa har satt i system att gå på vissa personer jämt och ständigt. Ofta på ett sätt som ser ok ut, men när man ser alla inlägg över lång tid så är det inte trevligt alls.

Och det här kanske inte är så trevligt heller, att skriva om "vissa personer". Men hur ska man göra då? Det här påminner ju väldigt mycket om skoltiden, när några äntligen försöker säga ifrån får dessa skäll för att de gör det på fel sätt och att de därmed beter sig lika illa.

Det är precis det jag reagerat på.
Ser man en tråd så är det sällan något att reagera på även om vissa saker ibland kan vara lite långsökta och långt ifrån trådens ämne.

Men har man läst många trådar/inlägg av samma användare dyker det ibland upp obehagliga mönster där det är exakt samma användare som går in bara för att hacka. Då blir det plötsligt väldigt obehagligt.

Jag undviker väldigt många trådar numer då jag vet att mina åsikter inte alltid följer massan och jag inte har lust att bli påhoppad för det.
 
Det är väldigt tråkigt om folk lämnar sidan, vilket jag skrivit tidigare och självklart är det något jag i möjligaste mån vill undvika.

Som jag också skrivit tidigare har jag sett det här dåliga beteendet som vissa har under ganska lång tid. Problemet är ofta att det sällan går att varna/banna för enskilda inlägg utan man måste försöka se helheten och på något sätt agera, vilket inte är helt enkelt.

Skulle man varna möts det ofta med fullkomligt oförstående vilket ofta tar tid och kraft. Man hade hoppats att dessa ofta väldigt intelligenta användare själva skulle se att andra drabbas av deras beteende.
 
Om det är så att det handlar om vissa användare som känns jobbiga att bemöta, varför inte då bara sätta dessa användare på ignore? Om buke känns rätt annars, menar jag. Då slipper en ju dem helt och hållet. Poff. Eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 999
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 943
Senast: Barbabelle
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
663
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp