Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är ett mönster vilket jag också har märkt. Jag tycker att det är vettigt att ta upp och även bra att även du @Gunnar är medveten om problematiken.
Det är en sak att ha en dålig dag och skriva ett mindre passande inlägg men det blir något helt annat om man sätter det i system så till den grad att folk med andra åsikter/erfarenheter osv känner sig bortjagade.
 
Om det är så att det handlar om vissa användare som känns jobbiga att bemöta, varför inte då bara sätta dessa användare på ignore? Om buke känns rätt annars, menar jag. Då slipper en ju dem helt och hållet. Poff. Eller?
Är det inte mer rimligt att vuxna människor uppför sig som... ja, vuxna människor? Att bara ignorera problemet gör inte diskussionsklimatet överlag trevligare.
 
Är det inte mer rimligt att vuxna människor uppför sig som... ja, vuxna människor? Att bara ignorera problemet gör inte diskussionsklimatet överlag trevligare.
Ja, tycker en att det handlar om diskussionsklimatet överlag är det ju en annan sak. Jag fick uppfattningen att det handlade om ett fåtal användare.
 
Om det är så att det handlar om vissa användare som känns jobbiga att bemöta, varför inte då bara sätta dessa användare på ignore? Om buke känns rätt annars, menar jag. Då slipper en ju dem helt och hållet. Poff. Eller?

Jag har använt mig av den varianten. Trodde jag skrivit om det i tråden men det var tydligen när jag rapporterat inlägg. Tyvärr syns det ju direkt i trådarna när det går från att vara en diskussion till att bli, ofta enstaka, användare som bara börjar förklara sig och andra slutar svara.

Jag insåg iom @Voeux senaste tråd att mitt beteende av att använda ignore bara lett till att jag inte sett saker jag velat försöka bidra till att slippa gått mig förbi och istället fått andra användare att tystna och försvinna.
 
Ja, tycker en att det handlar om diskussionsklimatet överlag är det ju en annan sak. Jag fick uppfattningen att det handlade om ett fåtal användare.

För mig handlar det om ett fåtal användare som jag tycker till för stor del påverkar hela diskussionsklimatet negativt och det har därför inte hjälpt med ignore. Först trodde jag just att det var jag som var känslig och använde därför ignore till en början.
 
För mig handlar det om ett fåtal användare som jag tycker till för stor del påverkar hela diskussionsklimatet negativt och det har därför inte hjälpt med ignore. Först trodde jag just att det var jag som var känslig och använde därför ignore till en början.
Nej det är inte du som är känslig och nej ignore-funktionen funkar inte för ändamålet.
 
För mig handlar det om ett fåtal användare som jag tycker till för stor del påverkar hela diskussionsklimatet negativt och det har därför inte hjälpt med ignore. Först trodde jag just att det var jag som var känslig och använde därför ignore till en början.
Men om dessa jobbiga användare sätts på ignore och därmed inte får någon respons så blir det ju ingen debatt?
 
Men om dessa jobbiga användare sätts på ignore och därmed inte får någon respons så blir det ju ingen debatt?

Det känns för mig som en utopi och ett lite konstigt sätt att hantera vuxna människors beteende på ett diskussionsforum? Jag förstår faktiskt om man vill bemöta åtminstone när man tillskrivs saker man inte uttryckt. Personligen tycker jag också att det är problematiskt I avseende att trådar enbart läses av många som aldrig deltar. Men jag förstår absolut poängen och tror jag allra mest använder det tankesättet själv :)
 
Jag har skrivit här en del förut. Men tröttnade (nytt nick nu) läst en del här senaste åren dock. Men vill inte skriva själv.

Ser mönster med en uppläxande ton från några. T ex i en bildtråd, får den som deltagit i ett lopp tillräcklig återhämtning, hur någon dejtar, anser om feminism. Det påförs, att den som tycker olika, inte är medveten , inte förstår strukturer, är heteronormativa. Nu tar jag bara ett axplock av det som hejdat mig att skriva här.

Varför vill en del användare uppfostra andra? Varför berätta att användare är omedvetna? Inte förstår strukturer?

Tänka olika är fantastiskt.
 
Det känns för mig som en utopi och ett lite konstigt sätt att hantera vuxna människors beteende på ett diskussionsforum? Jag förstår faktiskt om man vill bemöta åtminstone när man tillskrivs saker man inte uttryckt. Personligen tycker jag också att det är problematiskt I avseende att trådar enbart läses av många som aldrig deltar. Men jag förstår absolut poängen och tror jag allra mest använder det tankesättet själv :)
För mig känns det mer som en utopi att tro att det ska gå att moderera fram ett annat beteende från deltagare. Tror nog inte ens jag tycker det är eftersträvansvärt, med tanke på vad som skulle krävas för det. Jag har svårt att tänka mig ett forum med bättre modererade diskussioner än buke. Min bild av det generella diskussionsklimatet - även om jag då inte läser alla trådar i alla underforum - är att det är öppet, inkluderande och högt i tak på ett sätt som jag tror det är svårt att hitta någon annanstans. Sen kommer det alltid att finnas användare en inte klickar med, så är det. Har en svårt att glida förbi deras inlägg så finns det en ignorefunktion för ändamålet.

Något som var väldigt främmande för mig, men som jag insett med tiden, är att det finns en del på olika diskussionssidor på nätet som gillar att tjafsa för tjafsandets skull. Som gillar själva konflikten och gärna underblåser den på alla sätt de kan. Det får mig att tänka på barn som är blyga i skolan och tränar på att vara stöddiga hemma där de känner sig trygga. Med det perspektivet kanske det är lättare att skapa distans och inte ta det så personligt.
 
För mig känns det mer som en utopi att tro att det ska gå att moderera fram ett annat beteende från deltagare. Tror nog inte ens jag tycker det är eftersträvansvärt, med tanke på vad som skulle krävas för det. Jag har svårt att tänka mig ett forum med bättre modererade diskussioner än buke. Min bild av det generella diskussionsklimatet - även om jag då inte läser alla trådar i alla underforum - är att det är öppet, inkluderande och högt i tak på ett sätt som jag tror det är svårt att hitta någon annanstans. Sen kommer det alltid att finnas användare en inte klickar med, så är det. Har en svårt att glida förbi deras inlägg så finns det en ignorefunktion för ändamålet.

Något som var väldigt främmande för mig, men som jag insett med tiden, är att det finns en del på olika diskussionssidor på nätet som gillar att tjafsa för tjafsandets skull. Som gillar själva konflikten och gärna underblåser den på alla sätt de kan. Det får mig att tänka på barn som är blyga i skolan och tränar på att vara stöddiga hemma där de känner sig trygga. Med det perspektivet kanske det är lättare att skapa distans och inte ta det så personligt.

Jag tänkte skrivit men glömde det att det kanske är helt olönt med mer moderering, det blir alltid några som är "värst" sas? Det ÄR fasen inte lätt!

Ja det är trist som fasen att önska tjafs. Det hade jag hoppats kunna modereras! För just mig handlar det inte så mycket om personligt utan jag blir mest less på att folk blir tysta då diskussionerna blir hårda IMO i onödan.
 
Jag tänkte skrivit men glömde det att det kanske är helt olönt med mer moderering, det blir alltid några som är "värst" sas? Det ÄR fasen inte lätt!

Ja det är trist som fasen att önska tjafs. Det hade jag hoppats kunna modereras! För just mig handlar det inte så mycket om personligt utan jag blir mest less på att folk blir tysta då diskussionerna blir hårda IMO i onödan.
Det går nog inte att uppnå att "alla är snälla med alla alltid", mer än vad det redan är på buke. Det finns redan så oerhört mycket förståelse och tålamod med varandra här. Bättre då att välja umgänge och ignorera de en inte klickar med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 024
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 426
Senast: Barbabelle
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
669
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 742
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp