Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många här är akademiker och det visar sig på vilket nivå en del av trådarna hålls på. Det måste accepteras att inte alla är akademiker och uttrycker sig som sådana.

Jag kan själv skriva en del inlägg i affekt, men väljer att inte gå in och se svaren eller spinna vidare. För jag inser att det kommer inte bidra till något positivt utan risken är att jag skriver ännu ett inlägg i affekt och så blir det inget bra av det hela.
Samtidigt kan jag tycka att det är skönt att man faktiskt måste "äga" sitt inlägg och inte bara kan skriva vad som helst här inne, det accepteras inte.
 
Jag håller med dig om att det här har blivit en väldigt bra diskussion, bra trådstartat 👌

Och en nyfiken fråga, hur fick du veta hur många varningar som delades ut?
Åh tack! Det var inte ens tänkt som en diskussion men @Gunnar gjorde helt rätt som gjorde om det till en sådan :)

Moderatorn skrev ett - med all rätt - ilsket meddelande i själva tråden och tillkännagav hur många varningar som hade delats ut.
 
Många här är akademiker och det visar sig på vilket nivå en del av trådarna hålls på. Det måste accepteras att inte alla är akademiker och uttrycker sig som sådana.

Jag kan själv skriva en del inlägg i affekt, men väljer att inte gå in och se svaren eller spinna vidare. För jag inser att det kommer inte bidra till något positivt utan risken är att jag skriver ännu ett inlägg i affekt och så blir det inget bra av det hela.
Samtidigt kan jag tycka att det är skönt att man faktiskt måste "äga" sitt inlägg och inte bara kan skriva vad som helst här inne, det accepteras inte.
Det där har kommit upp förut att det är större delen akademiker. På vilket vis märks det i trådarna? Är nivån hög? Låg?
Hur uttrycker sig en akademiker?
 
Det där har kommit upp förut att det är större delen akademiker. På vilket vis märks det i trådarna? Är nivån hög? Låg?
Hur uttrycker sig en akademiker?
Man diskuterar mindre känslomässigt och mer distanserat. Man är noga med formuleringar, det är viktig med definitioner (alltså den överenskomna betydelsen av ett ord) och man ser till att backa upp sina argument med vetenskapliga fakta.
 
Det där har kommit upp förut att det är större delen akademiker. På vilket vis märks det i trådarna? Är nivån hög? Låg?
Hur uttrycker sig en akademiker?
Jag upplever det som sätter man skriver på, vilka ord man använder. Inte själva sättet att diskutera, förutom att en del nästan verkar vilja tolka personer som inte skriver på samma sätt fel.

Jag tycker dock det är mer tydligt vilka som använder dator eller telefon. Jag gissar i alla fall att de som skriver på telefonen förkortar och förenklar en del.
 
Att som jag förstår det så vill @Gunnar att de personer som är duktiga på att formulera sig utan att gå till personangrepp, ska ha mer överseende med de personer som de fakto blir otrevliga och går till personangrepp eftersom dessa personer inte har lika god diskussionsteknik. Att man har god diskussionteknik betyder ju däremot inte att man är väldigt hårdhudad och därför kan ta en massa otrevligheter (min åsikt). Så min fråga är då om jag uppfattat det rätt, vilket jag då hoppas att jag inte har.
 
Att som jag förstår det så vill @Gunnar att de personer som är duktiga på att formulera sig utan att gå till personangrepp, ska ha mer överseende med de personer som de fakto blir otrevliga och går till personangrepp eftersom dessa personer inte har lika god diskussionsteknik. Att man har god diskussionteknik betyder ju däremot inte att man är väldigt hårdhudad och därför kan ta en massa otrevligheter (min åsikt). Så min fråga är då om jag uppfattat det rätt, vilket jag då hoppas att jag inte har.
Aha! Jag tolkade det som att Gunnar tyckte att de som blir otrevliga och går till personangrepp ska sluta med det.
 
Den här diskussionen har på många sätt varit en lättnad och ögonöppnare för mig. Jag trodde länge att jag var onödigt känslig som inte tyckte att vissa inlägg riktade mot mig var okej men sen började inkorgen plinga till av meddelanden från användare som inte vågade gå in i diskussionen på grund av rädsla för att själva bli utsatta.
Jag är glad över att de skrev men det är också oerhört sorgligt att vissa användare här (medvetet eller omedvetet) sätter munkavle på andra.

Jo, sorgligt eller frustrerande är väl vad jag känner också över att det blir så. Det sorgliga särskilt eftersom Buke för mig alltid har stått för medlemmar som är varma, generösa, omtänksamma, roliga, smarta, modiga, kunniga: massor av jävligt bra personer helt enkelt! Var och en med sina brister och egna problem eller svårigheter. Men så ofta beredda att hjälpa och stötta på alla sätt som finns, och finnas där för andra när det krisar. Den delen av Bukeandan är fasen inte så lätt att hitta överallt.

(Hmm. Nu känner jag att det låter lite We shall overcome, inte meningen att bli cheesy...) Men i alla fall, med så bra "grundförutsättningar" så känns det extra orimligt att många just bra och varma och omtänksamma personer ska behöva känna att de inte ens vågar yttra sig, för att de failat i att framhäva sina privilegier tillräckligt, för att de inte följer en trång åsiktskorridor av värderingar eller livsval, eller för att de har uttalat sig i ett ämne där de inte är tillräckligt pålästa eller vad fasen det nu kan vara.

"Den som är väldigt stark, måste också vara väldigt snäll." sa någon klok björn en gång, eller om det var Astrid Lindgren. Kanske inte så dumt att använda, eller åtminstone sträva efter, också på verbal styrka.
 
Senast ändrad:
Det där har kommit upp förut att det är större delen akademiker. På vilket vis märks det i trådarna? Är nivån hög? Låg?
Hur uttrycker sig en akademiker?
Jag håller med @monster1 och @Unafraid

Jag tänkte att man vet vilka ord man ska använda för att framföra sin ståndpunkt, man kan vara mer exakt och definitionen av orden är väldigt exakta, eftersom en del inlägg kan kritiseras rätt ordentligt p.g.a. felanvändande t.ex.
Jag tycker att nivån är hög, men det är ju en del som inte bara har en kandidat utan även en master (ev. ännu högre utbildning?) inom olika områden, diskussionerna blir ju givande och intressanta. Samtidigt som jag ibland kan undra om man verkligen får ut något av att diskutera med andra som faktiskt inte är lika insatta. Utan diskuterar mer utifrån sina egna upplevelser och tyckande.
 
Att som jag förstår det så vill @Gunnar att de personer som är duktiga på att formulera sig utan att gå till personangrepp, ska ha mer överseende med de personer som de fakto blir otrevliga och går till personangrepp eftersom dessa personer inte har lika god diskussionsteknik. Att man har god diskussionteknik betyder ju däremot inte att man är väldigt hårdhudad och därför kan ta en massa otrevligheter (min åsikt). Så min fråga är då om jag uppfattat det rätt, vilket jag då hoppas att jag inte har.

Jag läser det som du.
 
Aha! Jag tolkade det som att Gunnar tyckte att de som blir otrevliga och går till personangrepp ska sluta med det.
Att som jag förstår det så vill @Gunnar att de personer som är duktiga på att formulera sig utan att gå till personangrepp, ska ha mer överseende med de personer som de fakto blir otrevliga och går till personangrepp eftersom dessa personer inte har lika god diskussionsteknik. Att man har god diskussionteknik betyder ju däremot inte att man är väldigt hårdhudad och därför kan ta en massa otrevligheter (min åsikt). Så min fråga är då om jag uppfattat det rätt, vilket jag då hoppas att jag inte har.
@monster1 Jag uppfattade som @Unafraid
Men även om man ska svara så ta typ ett djupt andetag och fundera på om det för diskussionen framåt eller om det riskerar att spåra ur.
 
Att som jag förstår det så vill @Gunnar att de personer som är duktiga på att formulera sig utan att gå till personangrepp, ska ha mer överseende med de personer som de fakto blir otrevliga och går till personangrepp eftersom dessa personer inte har lika god diskussionsteknik. Att man har god diskussionteknik betyder ju däremot inte att man är väldigt hårdhudad och därför kan ta en massa otrevligheter (min åsikt). Så min fråga är då om jag uppfattat det rätt, vilket jag då hoppas att jag inte har.
Jag uppfattar det inte alls på det viset.
 
Det finns en anledning att jag inte alls är lika aktiv i olika trådar längre, håller mig till vissa trådar och skriver något litet (om det inte är en tråd som engagerar eller ett ämne jag kan bidra med).

Har varit med om att va den som blir "påhoppad" (i brist på bättre ord), de gånger jag kommer ihåg, tolkades det mellan raderna saker som inte ens var skrivna, de läste inte ens hela texten jag skrev och lyfte ur en mening ur sitt syfte, en mening som får en helt annan betydelse utan de andra meningarna, så hakades det upp på det och karusellen var igång.

Jag vet inte om det ändrat sig något på sistone eller ej, men av det lilla jag ser låter det inte som det, vilket jag tycker är lite synd. I grund och botten gillar jag buke, men det blir mer och mer att det blir pauser mellan varven för att orka med.
 
Att som jag förstår det så vill @Gunnar att de personer som är duktiga på att formulera sig utan att gå till personangrepp, ska ha mer överseende med de personer som de fakto blir otrevliga och går till personangrepp eftersom dessa personer inte har lika god diskussionsteknik. Att man har god diskussionteknik betyder ju däremot inte att man är väldigt hårdhudad och därför kan ta en massa otrevligheter (min åsikt). Så min fråga är då om jag uppfattat det rätt, vilket jag då hoppas att jag inte har.
Jag tänker snarare att man inte ska trappa upp en konflikt till den nivån att verbal förmåga är nödvändigt för att hålla sig på rätt sida banningsgränsen.

Uppenbara oförskämdheter ska inte accepteras från någon, men moderatorerna brukar vara snabba med att plocka bort sådant tycker jag.
 
Har varit med om att va den som blir "påhoppad" (i brist på bättre ord), de gånger jag kommer ihåg, tolkades det mellan raderna saker som inte ens var skrivna, de läste inte ens hela texten jag skrev och lyfte ur en mening ur sitt syfte, en mening som får en helt annan betydelse utan de andra meningarna, så hakades det upp på det och karusellen var igång.
Jag känner igen det här så väl. Vissa användare sätter det här i system och så är karusellen igång, jag har bara varit utsatt själv någon enstaka gång men ser det titt som tätt gentemot andra. Vissa personer verkar bara ha behov av att hitta någon bisats att klanka på. Tyvärr hjälper det inte att rapportera dem eftersom varje enskild överträdelse inte är något direkt felaktigt utan det är först när man ser systematiken i det hela som det blir uppenbart.
Efter att ha lagt till ett gäng personer på min ignorera lista så får jag färre blodtryckstoppar av mina besök här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 996
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 877
Senast: Barbabelle
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
660
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp