Lön för träning..

B

BeastieBabe

Jag och min polare har skrivit kontrakt om träning av hennes ponny.. jag tränar den någon gång i veckan och tjänar upp en procent av vinsten hon gör när ponnyn säljs.. (ex, hästen kostade 20'000:- den säljs för 40'000:-, jag har jobbat upp 23% och har då tjänat då 4600:-) men hur ska betalningen lättast gå till.. går det att göra skattefritt eller är detta något som måste registreras och skattas för?

jag har alltså ingen utbildning och hjälper henne på fritiden. det här är inget jag gör för att tjäna pengar utan för att jag vill hjälpa henne men att åka 2 mil(min bil och min bensin), stå på en ridbana 1-2 h i veckan i snö och kyla vill jag inte göra gratis, hur bra vänner vi än är.. :(

men vad gäller egentligen, och hur är lättaste sättet att betala? dela upp det och betala med pengar i handen eller överföra llt på en gång via banken? blir det skatt på det då? :confused:
 
ingen som vet något om detta? det lär juh vara ganska vanligt förekommande i hästkretsar..
 
Mitt råd. Ta alltid betalt direkt vid träningstillfället, annars finns risken för att du inte får betalt. Spelar ingen roll om ni är vänner. När det gäller pengar så är det alltid problem.
 
Jag får "bensinpengar" för att motionera travarna nu när jag inte jobbar. Dvs minst 30 kr gången per häst. Det brukar trilla in pengar lite då och då. Speciellt när de är till o betala stallhyran. :D

Men du som ska träna hästen så att hon får ut en större summa vid försäljning tycker jag ska lyda rådet här ovan. Dv ta betalt varje gång du tränar.
 
vi har skrivit kontrakt på det och det kan inte brytas.. det finns inga kryphål..
 
Detta är nog ett exempel på något som de allra flesta inte skulle blanda in skattemyndigheten i utan ta svart. Förutom inkomstskatt (efter avdrag för kostnader) ska troligen sociala avgifter betalas på summan! Det vore väldigt intressant att få en utförlig beskrivning på hur båda parter EGENTLIGEN ska redovisa detta! Är det frågan om näringsverksamhet? Vilka regler gäller för avdrag för resor då? (För tjänst är det ju noga reglerat och beskrivet.)

PS Att ta betalt för varje gång är inte heller problemfritt, risken finns att hästägeren klassas som arbetsgivare med ett stort ansvar för arbetsmiljö etc!
 
Får man inte tjäna upp till en viss summa på sin hobby utan att behöva skatta för det?
 
Alltså jag har ingen aning. :crazy:
Så... om jag då köper in en häst för att sälja den vidare, på sidan om mitt vanliga jobb och får en vinst för den. Då måste jag skatta o deklarera det?
 
Jo jag fick en känsla av att de flesta tar det svart.. :smirk:

Jag tränar min polare ofta i samband med att vi hittar på annat så resekostnader har vi inte tagit med, och sedan blir det även andra tjänster utbytta.. jag har tidigare fått rida en annan av deras hästar som "tack för hjälpen"..
Och det är inte precis något vi försörjer oss på utan hon vill bara ha hjälp med sin häst som hon egentligen tänkt behålla, men ponnyn passar inte riktigt in på beskrivningen av "drömhästen".. :smirk:
Det som jag "får betalt" för är ju just det att jag står i snön på ridbanan och skolar dem båda på en lägre nivå för att få dem samspelta och för att tipsa om roliga övningar, få dem att smälta ihop mera.. inte för att utbilda hästen till försäljning.. :)

jo att ta betalt varje gång är lite riskabelt om det skulle bli så att hon får mycket mindre för hästen än vad hon hade tänkt sig.. går hela "vinsten" till mig innan hästen är såld är det inte speciellt roligt för henne..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och min partner sitter och försöker förstå detta med avdrag för tjänsteresor med privat bil. Han har sedan förra året ett eget...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: soom
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Jag är inte så bra på Google som utbränd så jag vänder mig till er eftersom jag vet att Buke är som Google 2.0 fast bättre 😊 Mitt barn...
Svar
9
· Visningar
1 589
Senast: EZMK
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
11 831
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp