grodan21

Trådstartare
En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra iförhållande till arbete och ansvar? Jag har en lön som i mina ögon är en bra inkomst, men kollar jag på vad rekomenderad ingångslön för min "yrkesgrupp", den inefattar väldigt många yrkeskategorier, så ligger jag fortfarande under ingångslön efter tio år. En kollega som kom direkt från universitet gick in på en lön som är sjutusen under rekomenderad ingångslön, så tänkter att vår yrkeskattegori ligger lågt? Men samtidigt har jag en lön, som räcker till det jag vill plus ett litet sparande. Och ibland händer det att jag funderar på om det var värt att studera tre år på universitet (jag vet att det var värt det). För det vissar sig inte i lönekuveret dirket.
 
En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra iförhållande till arbete och ansvar? Jag har en lön som i mina ögon är en bra inkomst, men kollar jag på vad rekomenderad ingångslön för min "yrkesgrupp", den inefattar väldigt många yrkeskategorier, så ligger jag fortfarande under ingångslön efter tio år. En kollega som kom direkt från universitet gick in på en lön som är sjutusen under rekomenderad ingångslön, så tänkter att vår yrkeskattegori ligger lågt? Men samtidigt har jag en lön, som räcker till det jag vill plus ett litet sparande. Och ibland händer det att jag funderar på om det var värt att studera tre år på universitet (jag vet att det var värt det). För det vissar sig inte i lönekuveret dirket.

Svaret som jag ser det är att man får omvärldsbevaka. Jobbar man inom offentlig sektor så är det inte så svårt, bara att begära ut lönelistor. Jobbar man privat så är det lite svårare men man får väl försöka kolla med sitt nätverk.
 
Jag anser inte att jag har speciellt "bra" lön mtp ålder och erfarenhet, även fast jag ligger drygt 2000 kr över snittlönen för länet.

Är dock inte öht intresserad av att flytta nånstans där lönerna generellt är högre, finns annat som väger upp och jag klarar mig ju på den lön jag har.
 
Jag tycker jag har ganska bra lön, men det är nog många som inte tycker att dt är en bra lön egentligen. Men sedan har jag ju tillägg för förskjuten arbetstid pga arbetstiderna också. Men även grundlönen tycker jag är rätt bra.
 
Jag har inte reflekterat så mycket över min lön då den räcker till och jag trivs på mitt jobb. Men blev nyfiken nu när diskussionen kom upp och blev glad när jag ser att jag ligger 300:- över medel i kommunen och mer än 1000:- över medel i landet.

Hade jag varit du så hade jag nog sett mig om efter andra jobb om jag inte hade trivts enormt bra.
 
Jag har inte reflekterat så mycket över min lön då den räcker till och jag trivs på mitt jobb. Men blev nyfiken nu när diskussionen kom upp och blev glad när jag ser att jag ligger 300:- över medel i kommunen och mer än 1000:- över medel i landet.

Hade jag varit du så hade jag nog sett mig om efter andra jobb om jag inte hade trivts enormt bra.
Jag jobbar tyvärr i en bransch som är bland de första att drabbas av lågkonjunktur, så byte av jobb känns lite väl riskabelt just nu. Sen har jag inte självförtroendet att byta jobb och den enda som jag skulle kunna ha som referens är chefen, för vi jobbar alltid ensamna i våra projekt... Och chefen vill jag inte prata med gällande ev jobbyte
 
Jag jobbar tyvärr i en bransch som är bland de första att drabbas av lågkonjunktur, så byte av jobb känns lite väl riskabelt just nu. Sen har jag inte självförtroendet att byta jobb och den enda som jag skulle kunna ha som referens är chefen, för vi jobbar alltid ensamna i våra projekt... Och chefen vill jag inte prata med gällande ev jobbyte
Ok då ”förstår” jag.
Men trist. att inte ha korrekt lön.
 
Jag tycker att det är väldigt svårt, det är så mycket som spelar in. I mitt yrke, marknadsföring, kan samma yrkestitel innebära väldigt olika saker på olika företag. Det kan vara ett stort, komplext och lukrativt företag eller ett litet enkelt. Eller offentlig verksamhet, men då kallas det kommunikation. Du kan vara senior eller junior. Stort eller litet ansvarsområde. Så lönestatistik blir ytterst diffus och säger inte så mycket, vad jag tror. Du måste jämföra likadana tjänster på liknande bolag och få ihop ett gäng sådana för att få en uppfattning, och det krävs lite nätverk för det.
 
En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra iförhållande till arbete och ansvar? Jag har en lön som i mina ögon är en bra inkomst, men kollar jag på vad rekomenderad ingångslön för min "yrkesgrupp", den inefattar väldigt många yrkeskategorier, så ligger jag fortfarande under ingångslön efter tio år. En kollega som kom direkt från universitet gick in på en lön som är sjutusen under rekomenderad ingångslön, så tänkter att vår yrkeskattegori ligger lågt? Men samtidigt har jag en lön, som räcker till det jag vill plus ett litet sparande. Och ibland händer det att jag funderar på om det var värt att studera tre år på universitet (jag vet att det var värt det). För det vissar sig inte i lönekuveret dirket.
SCB har ju också lönestatistik https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/

Likaså finns ju www.lonestatistik.se men den vet jag inte var den får sinbakgrudndsdata ifrån.

Däremot tycker jag ofta det är svårt att hitta sin titel/grupp på dylika sidor.
Svårt att veta exakt vad det ligger grupperat under när jag letat inför jobbansökningar.
 
Jag har ett yrke vars lönestatistiker visar högre lön än vad vi har. Min lön är låg - och tjänar i princip ingenting i skillnad på att ha utbildat mig till akademiker. Löneskillnaden från undersköterska lägger jag på att betala tillbaka mitt CSN-lån.

Jag värderar däremot även in andra arbetsmöjligheter och förmåner som gör att lönen blir hög om jag omsätter det till pengar i teorin.
 
En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra iförhållande till arbete och ansvar? Jag har en lön som i mina ögon är en bra inkomst, men kollar jag på vad rekomenderad ingångslön för min "yrkesgrupp", den inefattar väldigt många yrkeskategorier, så ligger jag fortfarande under ingångslön efter tio år. En kollega som kom direkt från universitet gick in på en lön som är sjutusen under rekomenderad ingångslön, så tänkter att vår yrkeskattegori ligger lågt? Men samtidigt har jag en lön, som räcker till det jag vill plus ett litet sparande. Och ibland händer det att jag funderar på om det var värt att studera tre år på universitet (jag vet att det var värt det). För det vissar sig inte i lönekuveret dirket.
Men varför hålla på att försöka jämföra med vad andra tjänar om du egentligen själv tycker att du har en bra inkomst :confused:? Trivs du med arbetet? Om du trivs och är nöjd med din lön så tjänar du väl egentligen bra?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förra året fick jag 700 kr i löneförhöjning. I år fick jag samma. Förra året gjorde jag mitt jobb och lite till, inför detta räckte jag...
Svar
9
· Visningar
876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp