Jag jobbar inom regionen så jag kan begära ut lönelistor från lönekontoret. Inför varje års lönesamtal begär jag ut löneuppgifter för min yrkesgrupp på samma arbetsplats (på individnivå alltså) och så ber jag även om medellön för min yrkesgrupp i hela regionen på liknande arbetsplats. Då kan jag jämföra min lön med medellönen både i hela regionen och på min arbetsplats. Jag kan dessutom se vad de andra har i lön och på så sätt jämföra utifrån hur många år jag vet (eller kan snoka reda på via tex fb) att folk jobbat sedan examen.
Det är väldigt gynnsamt om man upptäcker att någon som har färre år i yrket ligger på en högre lön - då har man bra argument till lönesamtalet. Sålänge det inte finns annat som förklarar såklart, men för egen del ligger jag alltid på topp gällande prestation osv så det finns inget sånt som kan dra ner för mig.

Mitt fackförbund har även lönestatistik och där kan jag plocka fram medellön för regionanställda i mitt län på liknande arbetsplats. Den statistiken är dock inte helt tillförlitlig då den bygger på de svarat på löneenkäten som facket skickar ut varje år. Jag använder mig av de siffrorna om de gynnar mina argument 🤪

Tycker inte det är meningsfullt att jämföra med siffror på vad min yrkesgrupp tjänar överlag, det är ett brett yrke och lönerna varierar jättemycket beroende på vad man valt att jobba med. Dock kan det ju vara intressant för egen del att veta vad man skulle kunna få i lön om man väljer att byta tex från region till privat arbetsgivare eller om man skulle byta till annat område.

Jag tycker det finns många saker som är viktigare än lön och jag har stannat länge på jobbet väl medveten om att jag skulle kunna höja lönen om jag bytte jobb. Dock argumenterar jag hårt varje år vid lönesamtalet och det finns en gräns för hur länge jag kommer nöja mig med en lön jag egentligen är missnöjd med, sas. Lönen påverkar ändå jättemycket, både vad jag har råd att göra på fritiden (hästar kostar pengar som vi alla vet), hur jag har råd att bo och såklart pensionen långsiktigt.
 
Om jag skulle jobba privat, för kedja eller i en av Sveriges större städer skulle jag kunna tjäna betydligt bättre. Vilket jag tycker jag är värd. Både med min kunskap och ansvar.
Men jag har så jag klarar mig och det är sjukt svårt få upp lönen statligt i mitt yrke tyvärr, så jag är typ nöjd :p.
 
För att jag vill ha rimlig ersättning för mitt jobb :confused: Och lönen jag har idag påverkar min framtida pension.
Helt rätt tänkt!!
Inför nästa lönesamtal kan du mejla till din chef frågan - hur denne tänker kring rättvis lönesättning. (så chefen får chans att förbereda sina svar) Om frågan kommer upp varför du undrar (eller själv förklara om frågan inte kommer ) så var ärlig. Att du funderar över det. Att det är svårt att själv kunna reda ut om man ligger rätt i lönestegen och att du går med dessa funderingar för att du känner att du vill veta att du faktiskt HAR rimlig ersättning för ditt jobb och att det påverkar din framtida pension.
Jag tycker dessutom att du ska börja jobba med dig själv så att du i framtiden känner att du kan byta arbetsplats. Genom att upprepa för andra och dig själv att det är det dåliga självförtroendet som hindrar dig från att söka nya tjänster eller till annat företag, gör att du befäster det och får ännu sämre självförtroende. Tänk om du får en ny skitdålig chef eller att det blir dålig stämning på jobbet och du sitter fast där med känsla av att inte kunna flytta på dig.
 
Men du skrev ju att du TYCKER att du har en bra lön?
Men det är väl högst rimligt att vilja veta vad som skulle vara en bra lön ”objektivt” även om man tycker att man tjänar bra?

Jag tjänar en bra bit över sveriges medellön och på så vis kan man ju inte säga annat än att jag har en bra lön. Men det är ju inte samma sak som att jag har en skälig lön för det arbetet jag gör eller om jag ligger bra till jämfört med andra som har liknande förutsättningar. Jag uppfattar att ts undrar hur man tar reda på det.
 
Om man har ett icke existerande nätverk? Och dåligt självförtroende.
Mitt fackförbund (Sveriges ingenjörer) har bra lönestatistik som går att sortera i olika dimensioner (personalansvar eller inte, expertis, utbildningsnivå, födelseår, region, osv). Där kan man få en bra uppfattning om hur man ligger till och det är också den statistiken som jag använder på andra sidan (som chef) för att utvärdera hur företaget ligger mot marknaden. En bra siffra att förhålla sig till är medianen, en betydligt sämre är medellön.

För en god löneutveckling som hänger med statistiken krävs att man utvecklas i sitt yrke och med den erfarenhet man får, använder den till att ta mer ansvar (men i det finns många möjliga riktningar). Om man står helt still i sin roll kommer man halka efter statistiken, eftersom det i statistiken ingår att de flesta utvecklas mot att ta mer ansvar.
 
Jag har så det räcker och blir över varje månad, så är ändå nöjd med min lön som så, men kämpar med att höja den varje lönesamtal och är bitter över att min kollega som gör exakt samma sak, har mindre ansvar/extrauppgifter och har jobbat ett år mindre än mig men tjänar 5000:- mer. Enligt Unionen ligger jag några tusenlappar över minimum i lönespann och hon typ 500:- under max. Enligt SCB ligger jag 2000:- under. Så, även om jag klarar mig så är det bittert att jag hade kunnat öka med upp till 6-7000:- i inkomst varje månad för det arbete jag gör idag, och därmed exempelvis kunna unna mig att bara jobba 80%.
 
Jag har så det räcker och blir över varje månad, så är ändå nöjd med min lön som så, men kämpar med att höja den varje lönesamtal och är bitter över att min kollega som gör exakt samma sak, har mindre ansvar/extrauppgifter och har jobbat ett år mindre än mig men tjänar 5000:- mer. Enligt Unionen ligger jag några tusenlappar över minimum i lönespann och hon typ 500:- under max. Enligt SCB ligger jag 2000:- under. Så, även om jag klarar mig så är det bittert att jag hade kunnat öka med upp till 6-7000:- i inkomst varje månad för det arbete jag gör idag, och därmed exempelvis kunna unna mig att bara jobba 80%.
Detta är mitt i prick!
 
Om du jobbar inom stat, region eller kommun har du rätt att begära ut lönelistor. Där jag jobbar mailar man till HR och så skickar de ut de uppgifter man bett om. Det tycker jag är det bästa sättet, då kan du jämföra hur din lön ligger till jämfört med dina kollegor på samma arbetsplats.
Jag jobbar på ett konsultföretag
 
Jag har så det räcker och blir över varje månad, så är ändå nöjd med min lön som så, men kämpar med att höja den varje lönesamtal och är bitter över att min kollega som gör exakt samma sak, har mindre ansvar/extrauppgifter och har jobbat ett år mindre än mig men tjänar 5000:- mer. Enligt Unionen ligger jag några tusenlappar över minimum i lönespann och hon typ 500:- under max. Enligt SCB ligger jag 2000:- under. Så, även om jag klarar mig så är det bittert att jag hade kunnat öka med upp till 6-7000:- i inkomst varje månad för det arbete jag gör idag, och därmed exempelvis kunna unna mig att bara jobba 80%.
Men får du inget extra för att komma ikapp de som ligger högre?
Jag brukar tycka att det är en bra grej om jag upptäcker att nyare kollegor går in på högre lön (det händer frekvent om de jobbade tex i privat verksamhet och sedan byter till oss i regionen). Det betyder ju att jag får extra bra argument och kommer få iaf lite extra i lönerevisionen. Det gör också att medellönen på min arbetsplats höjs = ytterligare argument för mig.
Jag kanske inte kommer upp på den lönen jag skulle önska, men jag ser i lönelistorna att jag ökar mer än andra som jobbat länge på samma arbetsplats iaf.
 
Det finns många som stannar kvar på ett jobb med dålig löneutveckling för att de trivs så bra med allting annat. Man är nöjd om man har så att man klarar sig och får det att gå runt. Och man vet ju vad man har men inte vad man kan få, trygghet är viktigast. Detta tror jag många arbetsgivare utnyttjar och inte ger trotjänare en lön som är jämförbar med samma uppgifter på andra arbetsplatser.

Själv tycker jag att lönen är väldigt viktig. Även om en arbetsgivare anser att man visar uppskattning på andra sätt än i lönekuvertet så är det ändå lönen som ger en möjligheter att göra olika livsval och som ger möjlighet till en dräglig ålderdom. Att jag valde att läsa på universitetet i 3, 5 år är både för att få ett intressantare arbetsliv med möjligheter att påverka, men också för att få en bättre lön vilket gett mig andra möjligheter i livet. Att ha häst i Stockholm till exempel.
 
Jag begär ut lönestatistik från arbetsgivaren på nationell nivå och tycker jag att jag ligger lågt i förhållande till var jag borde ligga så tar jag den diskussionen med chefen under lönesamtalet. Just nu ligger vi lågt på denna orten där jag jobbar och därför är vår chef fn under viss press underifrån.
 
Jag begär ut lönestatistik från arbetsgivaren på nationell nivå och tycker jag att jag ligger lågt i förhållande till var jag borde ligga så tar jag den diskussionen med chefen under lönesamtalet. Just nu ligger vi lågt på denna orten där jag jobbar och därför är vår chef fn under viss press underifrån.

Det svåra med lönestatistik på nationell nivå i min bransch är att Stockholm är ganska dominerande i antal statistiska observationer och har löner som ligger sådär 7-9.000 kr per månad högre i median. Så den nationella siffran speglar inte så väl vilken nivå som gäller lokalt, dvs den nivå som medarbetare och nyrekryterade har att välja på som alternativ.
 
Men får du inget extra för att komma ikapp de som ligger högre?
Jag brukar tycka att det är en bra grej om jag upptäcker att nyare kollegor går in på högre lön (det händer frekvent om de jobbade tex i privat verksamhet och sedan byter till oss i regionen). Det betyder ju att jag får extra bra argument och kommer få iaf lite extra i lönerevisionen. Det gör också att medellönen på min arbetsplats höjs = ytterligare argument för mig.
Jag kanske inte kommer upp på den lönen jag skulle önska, men jag ser i lönelistorna att jag ökar mer än andra som jobbat länge på samma arbetsplats iaf.
Nope, fick 0.5% mer än henne i vid revisionen nu. Hon är anställd för att göra en viss sak + de arbetsuppgifter vi båda gör men det som hon anställdes för gör hon inte för hon hinner/vill inte. Så, kan förstå om hon faktiskt arbetar med vad hon anställdes för (har kompetens för som jag inte har), men dagligdags har jag mer kompetens och erfarenhet än hon. Det enda hon slår mig på är ålder.
 
Hos oss får cheferna en liten summa,och då menar jag liten, för att ge snedsitsarna en liten större ökning.
Men de kommer aldrig komma ikapp de nyanställda. De får inte ge mer i lönerevisionen till de som ligger under utan får en egen liten pott till dem.
Jag har mer i lön än de som arbetat där i 30 år.
Kommun och skola
 
Nope, fick 0.5% mer än henne i vid revisionen nu. Hon är anställd för att göra en viss sak + de arbetsuppgifter vi båda gör men det som hon anställdes för gör hon inte för hon hinner/vill inte. Så, kan förstå om hon faktiskt arbetar med vad hon anställdes för (har kompetens för som jag inte har), men dagligdags har jag mer kompetens och erfarenhet än hon. Det enda hon slår mig på är ålder.
Jag hade förväntat mig att chefen antingen skulle kunna förklara varför jag ska ligga lägre eller att chefen gjort sitt bästa för att åtgärda. Sen kan ju den åtgärden vara rätt blygsam om chefen inte har så stora möjligheter, men det är ju något annat. Där jag jobbar är det rätt symboliska skillnader, om man blir ”prioriterad” så är det fortfarande rätt små summor.
Om chefen anser att den andra personen ska ligga högre så får chefen förklara vad jag kan göra för att få upp min lön.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förra året fick jag 700 kr i löneförhöjning. I år fick jag samma. Förra året gjorde jag mitt jobb och lite till, inför detta räckte jag...
Svar
9
· Visningar
876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp