Hos oss får cheferna en liten summa,och då menar jag liten, för att ge snedsitsarna en liten större ökning.
Men de kommer aldrig komma ikapp de nyanställda. De får inte ge mer i lönerevisionen till de som ligger under utan får en egen liten pott till dem.
Jag har mer i lön än de som arbetat där i 30 år.
Kommun och skola
Ren reflektion, det är tråkigt att lojalitet inte belönas i organisationer, och det gäller både offentlig, såväl som privat sektor. Ska man få upp lönen måste man byta arbetsplats, tyvärr.
 
Det svåra med lönestatistik på nationell nivå i min bransch är att Stockholm är ganska dominerande i antal statistiska observationer och har löner som ligger sådär 7-9.000 kr per månad högre i median. Så den nationella siffran speglar inte så väl vilken nivå som gäller lokalt, dvs den nivå som medarbetare och nyrekryterade har att välja på som alternativ.
I min bransch ligger det ganska jämnt över landet så här funkar det bättre.
 
För att jag vill ha rimlig ersättning för mitt jobb :confused: Och lönen jag har idag påverkar min framtida pension.
Detta tycker jag är en väldigt viktig sak att komma ihåg. Lönen är ju det som ger grunden till ens pension. Så även om man tex är nöjd med sin lön idag så behöver man ha koll att man kan upprätthålla samma/liknande liv vid pensionen.

Sen tycker jag att det är självklart att man ska bli rättvist ersatt och då blir det ju av intresse att veta vad andra inom samma yrke etc. tjänar.
 
Senast ändrad:
Jag har väl ansett att min lön är okej. Nu är jag tillfälligt utlånad och tjänar ganska mycket mer och inser vad mycket lättare livet blir med mer i plånboken. Lite bittert att veta att jag kommer få gå tillbaka till min ordinarie lön senare 😇
 
Har lönesamtal i augusti
Kanske någon som redan har nämnt det men rekommenderar att du förbereder dig inför mötet, framförallt om det även ska vara en genomgång av året som gått/utvecklingssamtal. Punkt upp vad du har gjort senaste året, vilka projekt du har genomfört/varit med och genomföra, om du har tagit på dig/fått något nytt ansvarsområde nämn det, om du har genomfört någon utbildning ta upp det osv. Bör ens chef veta om "allt" detta? Ja, men ofta har de inte riktigt koll eller inte ser hur mkt man faktiskt har gjort. Det ger mkt tycker jag, både för egen del samt för chefens del, att kort berätta om
"allt" man har gjort. Även bra om man kan koppla det till ens grupps/bolagets mål.

Att sen även ha information om vad medianlönen inom ditt yrke, inom ditt ålderspan/erfarenhet är ytterligare någon som du bör ha med dig samt då såklart lägga fram det och tydligt påtala att din lön ligger under. Tyvärr måste du framföra detta. Arbetsgivaren kommer inte att göra det

Försök ha i minnet att du är värd en rättvis lön för ditt yrke!
 
Jag hade förväntat mig att chefen antingen skulle kunna förklara varför jag ska ligga lägre eller att chefen gjort sitt bästa för att åtgärda. Sen kan ju den åtgärden vara rätt blygsam om chefen inte har så stora möjligheter, men det är ju något annat. Där jag jobbar är det rätt symboliska skillnader, om man blir ”prioriterad” så är det fortfarande rätt små summor.
Om chefen anser att den andra personen ska ligga högre så får chefen förklara vad jag kan göra för att få upp min lön.
Vi blev i princip nekade ett lönesamtal, utan vi skulle ha ett "möte att diskutera arbetssituationen men det kommer inte vara möjligt att diskutera lönen". Sen använde hon det för att göra en fördelning av %. Men jag kommer fortsätta påpeka det olämpliga i att jag behöver lära mina kollegor vart filer hamnar när man laddat ned dem, eller hur man kommenterar en PDF..
 
Kanske någon som redan har nämnt det men rekommenderar att du förbereder dig inför mötet, framförallt om det även ska vara en genomgång av året som gått/utvecklingssamtal. Punkt upp vad du har gjort senaste året, vilka projekt du har genomfört/varit med och genomföra, om du har tagit på dig/fått något nytt ansvarsområde nämn det, om du har genomfört någon utbildning ta upp det osv. Bör ens chef veta om "allt" detta? Ja, men ofta har de inte riktigt koll eller inte ser hur mkt man faktiskt har gjort. Det ger mkt tycker jag, både för egen del samt för chefens del, att kort berätta om
"allt" man har gjort. Även bra om man kan koppla det till ens grupps/bolagets mål.

Att sen även ha information om vad medianlönen inom ditt yrke, inom ditt ålderspan/erfarenhet är ytterligare någon som du bör ha med dig samt då såklart lägga fram det och tydligt påtala att din lön ligger under. Tyvärr måste du framföra detta. Arbetsgivaren kommer inte att göra det

Försök ha i minnet att du är värd en rättvis lön för ditt yrke!
Problemet är väl att jag typ gör samma saker som jag gjorde för flera år sedan, samma storlek på projekt osv. Det är nog här en del av grejen att lönen inte är så hög. Dock har jag lärt mig några nya saker under det senaste året, så får försöka lyfta fram det!
 
På alla lönesamtal jag har haft (olika arbetsgivare och olika chefer, dock allt injom staten) har vi tittat på lönestatistik och diskuterat hur jag ligger till i förhållande till den. Lönekriterier är absolut något som ska tas upp!
 
Kollade precis Sacos lönestatestik och där ligger lönen i den lägsta 10% och medellönen ligger dryga sju tusen under medellönen, om jag sorterar bort de tre storstäderna. Jämfört med andra som har liknade arbetslivserfarenhet.
 
På alla lönesamtal jag har haft (olika arbetsgivare och olika chefer, dock allt injom staten) har vi tittat på lönestatistik och diskuterat hur jag ligger till i förhållande till den. Lönekriterier är absolut något som ska tas upp!
Jag har aldrig hört talas om lönekriterier innan det togs upp i denna tråd!
 
Kollade precis Sacos lönestatestik och där ligger lönen i den lägsta 10% och medellönen ligger dryga sju tusen under medellönen, om jag sorterar bort de tre storstäderna. Jämfört med andra som har liknade arbetslivserfarenhet.
Som tips så är medianlönen bättre att förhålla sig till, men det låter som du ligger lågt. Medellönen innehåller en massa irrelevanta outliers där man tar ut mångmiljonlöner från egna bolag (åtminstone i mitt yrke).
 
Som tips så är medianlönen bättre att förhålla sig till, men det låter som du ligger lågt. Medellönen innehåller en massa irrelevanta outliers där man tar ut mångmiljonlöner från egna bolag (åtminstone i mitt yrke).
De hade inte medianlön, utan bara medellön.
 
Nu när jag läst alla bra inlägg här ska jag tillbaka till mitt jobb efter semestern och begära 10 000 kr mer i månaden. Nu får det vara nog. Fan alltså.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förra året fick jag 700 kr i löneförhöjning. I år fick jag samma. Förra året gjorde jag mitt jobb och lite till, inför detta räckte jag...
Svar
9
· Visningar
876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp