Lönetllägg/påverka lönen

Monkie

Trådstartare
Förra året fick jag 700 kr i löneförhöjning. I år fick jag samma. Förra året gjorde jag mitt jobb och lite till, inför detta räckte jag för sjukskriven kollega på 100% samt deltog i ett projekt, 50% tjänst men där jag samtidigt jobbade för både mig själv plus kollega.

Nu har jag fått veta att andra anställda inom min region som blivit tillfrågade om ett extrauppdrag utan lönetllägg. Detta blev inte godkänt, istället fick en annan person uppdraget och istället lades dennes arbetsuppgifter ut på alla andra för att frigöra tid och chefens budskap var att man minsann inte ska få högre lön för att man utför de arbetsuppgifter man är ålagd.
Jag känner:
1. Hur ska man kunna få högre lön?
2. Varför ska man anstränga sig för sitt jobb om man inte blir uppskattad.
3. Jag är lite rädd för att starta något då jag vet att man blir sedd som jobbig
4. Kan man tacka nej till obligatoriska uppdateringar på arbetsplatsen, nya system osv för att man varken för ordentlig utbildning eller län för att man tvingas lära om. Uppdateringar sker numera väldigt ofta, uppifrån. I fredags var det tre nya. Är också mitt ansvar att meddela arbetsgruppen.

Egentligen är nog frågan. Hur kan man utveckla lönen på ett sådant här ställe? När man inte kan räkna utveckling. Känns jättekonstigt. Jag ligger lönemässigt bland de högsta redan inom min yrkeskategori.
 
Generellt så får man bättre lön genom att byta jobb enligt min erfarenhet. En arbetsgivare som betalar dåligt ger inte högre lön om man börjar bråka om det utan påpekar snarare att man blivit gnällig och svår att ha med att göra och höjer mindre nästa löneförhandling. Nu talar jag iof bara av egen erfarenhet så det kanske är annorlunda på andra arbetsplatser än de jag varit på.
 
På fråga 3 svarar jag att man tar den bollen när man fått nog och har en plan.

Är det egentligen två frågor ang de här 700 kr? Dels hurvida de inte speglar årets insats och dels att du har liten möjlighet att avancera i din nuvarande tjänst/på ditt nuvarande företag?
 
Generellt så får man bättre lön genom att byta jobb enligt min erfarenhet. En arbetsgivare som betalar dåligt ger inte högre lön om man börjar bråka om det utan påpekar snarare att man blivit gnällig och svår att ha med att göra och höjer mindre nästa löneförhandling. Nu talar jag iof bara av egen erfarenhet så det kanske är annorlunda på andra arbetsplatser än de jag varit på.
Så känner jag också, det är nog ingen idé att gnälla eftersom jag redan ligger högt. Trivs på mitt jobb men känns ju ganska omotiverat när man inte kan påverka lönen trots att man utvecklas.
 
1. Hur ska man kunna få högre lön?
<Byt arbetsgivare>
2. Varför ska man anstränga sig för sitt jobb om man inte blir uppskattad.
<Bra fråga, har du ett annat jobb att gå till?>
3. Jag är lite rädd för att starta något då jag vet att man blir sedd som jobbig
<EJ hälsosamt att ha så på jobbet! byt om du kan!>
4. Kan man tacka nej till obligatoriska uppdateringar på arbetsplatsen, nya system osv för att man varken för ordentlig utbildning eller län för att man tvingas lära om. Uppdateringar sker numera väldigt ofta, uppifrån. I fredags var det tre nya. Är också mitt ansvar att meddela arbetsgruppen.
<OJ! låter inte bra>
 
På fråga 3 svarar jag att man tar den bollen när man fått nog och har en plan.

Är det egentligen två frågor ang de här 700 kr? Dels hurvida de inte speglar årets insats och dels att du har liten möjlighet att avancera i din nuvarande tjänst/på ditt nuvarande företag?
Jo så är det nog. Jag har inte haft möjlighet att tacka nej till extra uppgifter och känner också att jag inte få något för det. Det tar på energin att jobba på två och jag har använt flexen för att flexa hem tidigare vissa dagar vilket i slutänden drabbar min ekonomi.
 
Jo så är det nog. Jag har inte haft möjlighet att tacka nej till extra uppgifter och känner också att jag inte få något för det. Det tar på energin att jobba på två och jag har använt flexen för att flexa hem tidigare vissa dagar vilket i slutänden drabbar min ekonomi.

Förstår det. Du borde ju för det första inte ens jobba för två. Men hur hanterar din chef om du inte hinner? Du ska ju inte behöva stressa för att göra dina arbetsuppgifter (varav hälften inte ens är dina).
 
1. Hur ska man kunna få högre lön?
<Byt arbetsgivare
Har fått några erbjudanden men inom samma region så lönen går inte att förbättra. Just nu har jag VAB en till två halvdagar i veckan och det känns svårt att söka ny tjänst pga det.
2. Varför ska man anstränga sig för sitt jobb om man inte blir uppskattad.
<Bra fråga, har du ett annat jobb att gå till?>
Just nu nej.
3. Jag är lite rädd för att starta något då jag vet att man blir sedd som jobbig
<EJ hälsosamt att ha så på jobbet! byt om du kan!>
4. Kan man tacka nej till obligatoriska uppdateringar på arbetsplatsen, nya system osv för att man varken för ordentlig utbildning eller län för att man tvingas lära om. Uppdateringar sker numera väldigt ofta, uppifrån. I fredags var det tre nya. Är också mitt ansvar att meddela arbetsgruppen.
<OJ! låter inte bra>
Nä, men det är samma sak för andra i min position. Jag har det inte värre än andra och tycker ändå det är skit.
 
Förstår det. Du borde ju för det första inte ens jobba för två. Men hur hanterar din chef om du inte hinner? Du ska ju inte behöva stressa för att göra dina arbetsuppgifter (varav hälften inte ens är dina).
Har pratat med facket också. Chefen är skyldig att prioritera. Det har blivit så att jag hamnat efter med mitt egna arbete istället, som jag fått jobba ikapp "när jag hinner".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 564
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 659
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 490
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp