V

Vertigo

Jag har blivit erbjuden ett arbete i Danmark som hästskötare och dem undrar hur mycket jag vill ha i månaden... Så mycket som möjligt såklart :p men vad är rimligt att begära?

Jag antar att det blir stallskötsel och mycket unghästridning... Jag har en del erfarenhet sen tidigare men är ju långt ifrån en fullfjädrad ryttare...

Jag vill dessutom ha med egen häst...

Någon som vet ungefär? Är inte lönerna lite högre i Danmark? Jag vill ju ha så mycket som möjligt :angel:
 
Sv: Lön!

Vad skulle ni begära då?

Jag tänkte 5000 i månaden... det är ju kanske 6000 svenska, & säg att det är boende + boxplats & hästmat = cirka 9-10.000 i månaden och med tanke på att det är säkert 6 dagar i veckan och ganska långa dagar.... ?

Eller? mer? mindre?
Kom igen nu, jag försöker få igång en diskussion ju ;)
 
Sv: Lön!

ja om man får Boende,stallplats, mat så tycker jag 5-6000 för ca 6 ddg veckan.Dagarna är nog ganska långa men jag har inte så stor koll på löner egentligen. :bump:
 
Sv: Lön!

Är det ett vitt eller svart? Ring till Kommunal och kolla vad lönerna ligger på, det är ju det svenska fackförbundet för de som jobbar med hästar.
 
Sv: Lön!

Om du gör ett jobb ska du ha lön som för vilket annat jobb som helst. Minst 15000 svenska kronor kan jag tycka. Sedan får man dra av skäligt för bostad mm som kan ingå. Ring kommunal och fråga som någon här sa. Ta inte ett sånt här jobb svart!!!!! Du har i så fall inga försäkringar eller annat skyddsnät om det händer något. Unghästar vet vi hur det är och inte så kul att krossa ett par revben eller ngt annat och vara oförsäkrad.
 
Sv: Lön!

Fast olycksfallsförsäkring bör du ha så fort du håller på med hästar varse det är arbete eller på hobby basis, för det är en hel del risker med hästarna.

Mvh
Camilla
 
Sv: Lön!

Vertigo skrev:
Jag har blivit erbjuden ett arbete i Danmark som hästskötare och dem undrar hur mycket jag vill ha i månaden... Så mycket som möjligt såklart :p men vad är rimligt att begära?

Jag antar att det blir stallskötsel och mycket unghästridning... Jag har en del erfarenhet sen tidigare men är ju långt ifrån en fullfjädrad ryttare...

Jag vill dessutom ha med egen häst...

Någon som vet ungefär? Är inte lönerna lite högre i Danmark? Jag vill ju ha så mycket som möjligt :angel:
Du ska begära enligt kollektivavtal som gäller i danmark ring danska arbetsförmedlingen och fråga...
 
Sv: Lön!

Grållens vän skrev:
Du ska begära enligt kollektivavtal som gäller i danmark ring danska arbetsförmedlingen och fråga...

Du behöver inte ringa till Danmark. Kontakta svenska Arbetsförmedlingens kundtjänst. De har en speciell avdelning för utlandsarbete och de kan säkert svara på de här frågorna eller åtminstone hänvisa dig rätt. Telefon: 0771-416 416 och E-postadress: arbetsformedlingen-kundtjanst@ams.amv.se.

Lycka till!
 
Sv: Lön!

Något att ha i bakhuvudet...

Jag fick en mindre chock när jag fick hem min deklaration ett år efter jag jobbat som hästskötare/instruktör på ett ställe... Restskatt på drygt30 000, för görs allt rätt är kost, logi och stallplats sådant du ska skatta på som löneförmån...
 
Sv: Lön!

Ja, det är väl självklart!? Man kan inte få vit lön och svarta förmåner....
 
Sv: Lön!

En olycksfallsförsäkring under arbetstid bör arbetsgivaren betala. Inte säkert att en "vanlig" försäkring gäller. Mycket inom hästeriet går som särskild risk. Tillsammans med fallmskärmshoppning och annat. Tro inte din försäkring gäller för all ridning. tex 3-days event kräver speciella försäkringar. Länge sedan jag kollade med den kostade upp emot 12000 kr om året!!!! Nä jobbar du med häst låt din aretsgivare försäkra dig ordentligt!! Mitt tips:D
 
Sv: Lön!

Jo fast vi fick inte lön... Fickpengar, 1000 kr /mån, och så fick vi söka de bidrag som gick genom typ arbetsförmedling och sånt. Så speciellt vitt var det ju inte...
 
Sv: Lön!

Hmmmm. låter väldigt konstigt antingen är det väl vitt eller svart? Om det var svart, vem har då skickat in uppgifter till skattemyndigheten?

Men det är klart, att fick du bidrag genom arbetsförmedlingen, så var det ju vitt,samt att du fick 1000 kr extra i någon slags svart bonus?

I vilket fall som helst har du helt rätt i att fri kost o logi är värt mycket skattemässigt sett, och som du själv har märkt kan det komma surt efter.....:confused:

Men egentligen skall ju arbetsgivaren dra den skatten varje månad.
 
Sv: Lön!

Det beror på vilken försäkring du har men min är uppkollad så att den gäller vid all typ av ridning finns inga undantag alls vad gäller ridningen men däremot vid en del andra sporter.

Men det är många bolag som gör undantag vad gäller det dom kallar kapplöpning till häst dit dom ofta räknar även fälttävlan.

Och din olycksfalls försäkring ska alltid gälla oavsett om det är under arbetstid eller ej men däremot är det så att du aldrig får ta ut ersättning från två olika försäkringar även om du skulle ha det, så att har arbetsgivaren dig försakrad får du välja att använda antingen den försäkringen eller din egen.

Mvh
Camilla
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 726
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 513
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp