Löp kommit tillbaka?

Dillen

Trådstartare
Min tik började löpa (första löpet) den 16/1. Efter tio dagar slutade hon blöda. Nu nästan en månad efter löpet började så har blödningarna kommit tillbaka. Varför har hon börjat blöda igen?
 
Att de börjar löpa, slutar och kommer igång igen nån månad senare. Precis som din tik gjort nu.
 
Att de börjar löpa, slutar och kommer igång igen nån månad senare. Precis som din tik gjort nu.
Men hon började löpa den 16/1 och slutade blöda efter 10 dagar, då lär hon väl ha haft ett höglöp när blödningarna slutade? Och nu en månad efter att hennes löp började så har blödningarna kommit tillbaka
 
Men hon började löpa den 16/1 och slutade blöda efter 10 dagar, då lär hon väl ha haft ett höglöp när blödningarna slutade? Och nu en månad efter att hennes löp började så har blödningarna kommit tillbaka
Inte nödvändigtvis. Som jag förstått det sker ägglossningen under det löpet som är nu. Hon hade alltså förmodligen ingen ägglossning i januari.
 
Inte nödvändigtvis. Som jag förstått det sker ägglossningen under det löpet som är nu. Hon hade alltså förmodligen ingen ägglossning i januari.
Så du tror att hon slutade löpa helt efter blödningarna slutade första gången? Och att det är ett nytt löp nu?
 
Det är såvitt jag vet (obs ej expert, har själv hane och vill inte ha annat) normalt att de har lite knasiga löp när de precis börjar komma igång. Jag skulle försöka ha is i magen och se om det rättar till sig av sig själv inom de nästa två löpen, förutsatt att tiken mår bra i övrigt. Fortsätter det i samma spår utan ändring så är det nog läge att kontakta veterinär och kolla upp så att inget medicinskt ligger bakom.
 
Delade löp förekommer och då brukar den andra delen av löpet vara det riktiga. Jag råkade själv ut för det för många år sedan då jag skulle åka till Finland för att para en tik. När resan närmade sig så hade tiken slutat blöda helt och jag åkte till veterinär för att kolla så att hon fortfarande löpte. På den tiden var progesteronprov inte vanliga, utan det var utstryk som gällde. Utstryket visade på att parning nog skulle komma att ske senare än jag tänkt mig, men jag åkte ändå, för vi skulle ju stanna i några dagar. Den utvalde hanen var inte alls intresserad, så sista dagen åkte vi till reservhanen, som parade tiken direkt. Kombinationen av en hane som parar allt med puls och en snäll tik som tillät parning trots att hon inte var färdig för det möjliggjorde detta. Två veckor senare talade min egen hane om att det var dags att para (han visade bara intresse när tikarna var perfekt i löpet). Det blev alltså inga valpar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
719
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 167
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
506
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp