_Skifting_

Trådstartare
Jaha... Har fått en mammakatt och tvåkattbebisar på halsen... (ja, eller har ju haft dom nu i ca 4veckor) :D
Ungarna är nu 6veckor, men det som jag behöver veta är hur snart efter förlossning löper dom igen och hur länge går dom dräktiga??
Jag trodde det tog ett tag, så jag skule ringa ut vet (prev.medel) lagom tills ungarna började bege sig utanför huset... Men jag har nog väntat liiiite för länge...:grin:
Hon går ut och in som hon vill och nu så springer hon ut till tomtkanten och SKRIKER efter hanarna hos grannen... Och här ränner nu en skitful och skabbig hankatt häromkring hela tiden... Tycker inte det känns lönt att stänga in henne helt nu, eftersom hon antagligen redan har blivit parad..(?)
och ja.. hur länge löper dom och hur ofta??

Tack för alla svar..
 
Sv: löp mm??

Dom löper oftast om efter 2 till 4 veckor. Beställ tid för kastrering på en gång och låt dom samtidigt abortera fostren om hon är dräktig.
 
Sv: löp mm??

hej och tack för svar...
men hur länge löper dom och hur ofta??:o

Vi ska inte kastrera, bara ha p-piller eller p-spruta... :p
så tyvärr får nog bebisarna ge vika för sprutan... :cry:
 
Sv: löp mm??

Katter löpper allt från varannan vecka till bara en gång om året.
Varför vill ni inte kastrera?
 
Sv: löp mm??

hej och tack för svar...
men hur länge löper dom och hur ofta??:o

Vi ska inte kastrera, bara ha p-piller eller p-spruta... :p
så tyvärr får nog bebisarna ge vika för sprutan... :cry:

Är hon dräktig kan du ju ändå inte ge p-piller eller spruta?
*undrar när kattägare ska behaga lära sig om sina djur*
 
Sv: löp mm??

Varför den dåliga stämningen?? Har jag gjort eller sagt något som är såpass hemskt att jag förtjänar denna ton?? :crazy:
Ja, jag är okunnig innom detta med katt, då jag i hela mitt liv varit paniskt livrädd för dom (vet ej varför).
Men sen vi flyttade ut på gård, så kom min sambo hem med denna katt-tjej och hennes två ungar som han fick av en arbetskamrat då han skulla flytta utomlands...
Detta var helt utanför min vetskap.. Och jag hade inte hjärta att slänga ut de små liven och låta naturen sköta sitt, så jag har gett det en chans och än så länge så är dessa katter inne.
Jag trivs faktiskt väldigt bra med mamma-katt, och vi får beröm hela tiden att det är en väldigt "bra" katt, och vi har även fått rekommenderat att inte kastrera henne om vi vill ha kvar hennes personlighet då många katter kan bli "speciella" vid kastrering (ffa. honor).
Av den anledningen vill vi inte göra denna operation, men vi kommer självklart ta vårt ansvar och ge henne p-piller eller (om det finns) p-spruta...
Några kattungar vill vi inte ha som man inte kan sälja, som blir vilda och tillslut blir innavel och sjukdommar...
Det jag menade med att de får ge vika för sprutan, är att vi får avliva dom och sen ge mamma-katt (efter den kullen) preventivmedel direkt efteråt...

Det jag är nyfiken på är varför du drog upp juvertummörer osv?? Vad har det med detta att göra??
Jag frågade inte hurvida jag ville ta död på min katt på mest bissarra vis, utan hur jag (som okunnig) kan förebygga detta problem med vilda/inavlade/sjuka katter som springer runt var varannat hem... ;)

Tack iaf... //_Skifting_
 
Sv: löp mm??

Alla typer av preventivmedel, p-piller liksom p-spruta, ger allvarliga biverkningar på katter. Mycket vanliga biverkningar av dessa är juvertumörer samt livmoderinflammation. Livmoderinflammation är en mycket allvarlig sjukdom som i värsta fall kan leda till döden, och i de flesta fall till akut kastrering. En kastrerad katt kan inte bli drabbad. Dvs om ni bestämmer er för att behålla er honkatt fertil och istället ge henne preventivmedel så kommer det förr eller senare ge henne en sjukdom som mycket väl kan döda henne.

Dessutom är det väldigt vanligt att katter spottar ut/spyr upp p-piller, har så starka könsdrifter att de löper igenom p-pillren, eller helt enkelt ger sig iväg på veckolånga vandringar så att du inte ens har möjlighet att ge dem pillren. Förr eller senare hamnar du alltså i samma situation igen, och jag antar att du inte tycker det är trevligt att döda kattungar ett par gånger om året? Det sliter även väldigt mycket på en hona att behöva gå dräktig, och speciellt om hon nu har kattungar redan.

Vad gäller personlighetsförändringar efter kastrering så är de endast till det bättre. En kastrerad katt blir mer harmonisk och oftast keligare. Att vara fertil är något som är stressande för en katt, och en kastrering är ALLTID det bästa för en katt!

Lycka till med kattungarna och hoppas att ni inser att kastrering är något positivt!

/Erica
 
Sv: löp mm??

:bow: Bra skrivet!

Jag tycker det är förkastligt med alla okastrerade katter som ränner runt överallt. Och p-piller är ingen bra lösning.
 
Sv: löp mm??

hej och tack för svar...
men hur länge löper dom och hur ofta??:o

Vi ska inte kastrera, bara ha p-piller eller p-spruta... :p
så tyvärr får nog bebisarna ge vika för sprutan... :cry:

ett tag löpte alla mina fertila honor med 2 veckors mellanrum men givetvis inte samma vecka:crazy:

varför vill du ej kastrera om katten ändå ska vara utekatt?
Såg en blocketkatt på 6år som man sålde, den hade enligt annonsen fått 1-2kullar per år sedan den var 1år. Hoppas verkligen du inser att de kan gå så för katten om du ej kastrerar. Det är ej bra med täta kullar
 
Sv: löp mm??

En fd kollegas familj hade en hona, 11 år och utekatt. Hon fick 1-2 kullar per år hela livet. Jag frågade varför de inte kastrerade och fick till svar att "varför ska vi göra det, hon får ju p-piller?". P-piller är inte säkra, som du nog inser av denna historia.
 
Sv: löp mm??

Alla typer av preventivmedel, p-piller liksom p-spruta, ger allvarliga biverkningar på katter. Mycket vanliga biverkningar av dessa är juvertumörer samt livmoderinflammation. Livmoderinflammation är en mycket allvarlig sjukdom som i värsta fall kan leda till döden, och i de flesta fall till akut kastrering. En kastrerad katt kan inte bli drabbad. Dvs om ni bestämmer er för att behålla er honkatt fertil och istället ge henne preventivmedel så kommer det förr eller senare ge henne en sjukdom som mycket väl kan döda henne.

Dessutom är det väldigt vanligt att katter spottar ut/spyr upp p-piller, har så starka könsdrifter att de löper igenom p-pillren, eller helt enkelt ger sig iväg på veckolånga vandringar så att du inte ens har möjlighet att ge dem pillren. Förr eller senare hamnar du alltså i samma situation igen, och jag antar att du inte tycker det är trevligt att döda kattungar ett par gånger om året? Det sliter även väldigt mycket på en hona att behöva gå dräktig, och speciellt om hon nu har kattungar redan.

Vad gäller personlighetsförändringar efter kastrering så är de endast till det bättre. En kastrerad katt blir mer harmonisk och oftast keligare. Att vara fertil är något som är stressande för en katt, och en kastrering är ALLTID det bästa för en katt!

Lycka till med kattungarna och hoppas att ni inser att kastrering är något positivt!

/Erica


Tack så jätte mycket för ditt svar!! :bow:
Jag visste inte detta alls!! Är ju som sagt helt okunnig på detta området... Samtal till veteriär för kastrering (eller är det inte sterilisering man gör gör på honor??) går iväg så fort han har telefontid... :bump:
Jag trodde inte det var så mycket biverkningar osv, eller att de kunde löpa genom de..
Men nu när jag vet, så självklart kommer jag att kastrera!! Jag vill ju inte att min katt får svåra sjukdommar som kan leda till döden, bara för att jag tycker att det är bäst för henne (vilket jag nu förstått att det ju inte är).
Får ta den risken med ett förändrat beteende, blir det inte bra, så hoppas jag att hon kan leva lycklig som stallkatt iaf...

En liten fråga till bara... :angel:
Vid vilken ålder kan man kastrera/sterilisera kattungarna (en hona och en hane)??
Dom är sju veckor nu...

Tack så mycket än en gång för bra svar!!
 
Sv: löp mm??

Idag kastrerar man honkatter också, dvs man tar bort både livmoder, äggstockar och äggledare, alltså alltihop eftersom det har visat sig att de kan få tumörer i livmodern även när de är steriliserade.

De flesta kastrerar kattungar oavsett kön vid sex månaders ålder, vissa så tidigt som 12 veckor men det är tyvärr fortfarande ganska ovanligt men fråga din veterinär hur hen gör.

De honkatter (och även hankatterna) vi har som är kastrerade har ändrat sig i humöret, de har blivit lekfullare, lugnare och ännu mer harmoniska.
När deras liv slipper gå ut på att följa sin könsdrift blir de betydligt trevligare att ha som sällskapsdjur.

Berätta gärna för de som har sagt åt dej att inte kastrera vad nackdelarna med p-piller/p-spruta är och vad fördelarna med kastrering är, så kanske att de ändrar uppfattning och det kommer deras katter tillgodo! I vilket fall så kanske de slutar att sprida felaktig information om du upplyser dem.

Jag när en dröm om att alla som inte ägnar sig åt avel ska kastrera sina katter. Jag tror att det är en bit på vägen mot att lyfta kattens status.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp