Löparskor för pronerare, vilka? *sko-djungel*

Tack så mycket igen för era svar =) @Squie Tack för sidan, ska kolla upp den!

När det gäller Asics storlekar (och ja det gäller ju andra med förstås) har jag ju sett att det står i centimeter också utöver storlek, så jag ska mäta fötterna också, men tänkte fråga hur de är i storlekarna? Har man den storlek man normalt brukar ha i skor eller får man gå upp lite? Hur har det blivit för er? =)

//r

Jag varierar mellan 39 och 40 (tex Ecco har jättestora storlekar, där har jag 39 på alla) och har alltid haft 40 på mina Asics.
 
Exakt det jag menade.
Som "fattig student" och mamma till två friidrottande döttrar gör vi allt vi kan för att hålla kostnaderna så låga som möjligt utan att behöva tumma på funktion och kvalité.
(fatta bara hur många j***a olika sorters spikskor det finns, en till varje gren typ... :arghh: )

Helt sant, när jag väl förstod vad du menade!

Kan tycka det är löjligt dyrt med löparskor och all rea är ju kanoners, så till vida att det är sådant man har nytta av :)
 
Asics storlekar är åt det mindre hållet.
Jag har gått från 38 till 39 i vanliga skor (fötterna har plötsligt blivit större) och mina Asics-39or klämmer på tårna.
 
Tack så mycket för svar =).

Det verkar som om ni alla är överens om att Asics är små i storlekarna, vilket också var vad jag kom fram till då jag mätte min fot. Storlek 39 skulle vara 24,5 cm och min fot var 25 cm, så den blir ju för liten, fast jag brukar ha 39 i vanliga skor. (såg dock att mina new balance joggingskor är i strlk 40,5!) Storlek 40 i Asics skulle vara 25,5 vilket kanske kan bli lagom, läste att man gärna kunde ta lite större i joggingskor, för fötterna blir lite plattare/sväller lite när man springer?

//r
 
Tack så mycket för svar =).

Det verkar som om ni alla är överens om att Asics är små i storlekarna, vilket också var vad jag kom fram till då jag mätte min fot. Storlek 39 skulle vara 24,5 cm och min fot var 25 cm, så den blir ju för liten, fast jag brukar ha 39 i vanliga skor. (såg dock att mina new balance joggingskor är i strlk 40,5!) Storlek 40 i Asics skulle vara 25,5 vilket kanske kan bli lagom, läste att man gärna kunde ta lite större i joggingskor, för fötterna blir lite plattare/sväller lite när man springer?

//r
Titta på vad du har för UK-storlek i nuvarande skor (man brukar hitta UK-, US- och EU-storlek på insidan av plösen). UK-storlekstabellen brukar vara mer konsekvent, dvs har man UK6 i en sko passar oftast UK6 av andra märken också. Det är i alla fall min erfarenhet av löparskor, och jag har hunnit avverka rätt många par vid det här laget :)
 
=)

Tittade nu och UK var 6 och US 9 och cm 26! Känns så stort, men de har ju funkat bra tycker jag... ?! Kanske behöver 40,5 i Asics också då! Men får väl gå till affären o prova på måndag helt enkelt!

//r
 
=)

Tittade nu och UK var 6 och US 9 och cm 26! Känns så stort, men de har ju funkat bra tycker jag... ?! Kanske behöver 40,5 i Asics också då! Men får väl gå till affären o prova på måndag helt enkelt!

//r
Jag har storlek 39-40 i vanliga skor och i Asics 41-41,5.
När jag köper löparskor på nätet och är osäker på storlekarna eller passformen beställer jag alltid från sidor som har fri frakt och fri retur. Då kan man enkelt beställa två storlekar och prova dem hemma.
 
=) Tack.

Jag har kikat en del på Tradera och ebay dock och isf funkar inte det... hmm...

Men jag försökte kolla upp mina gamla new balance och se ifall de är för pronerare eller för "allvarligt pronerande" eller vad det kallades... numret i mina skor är WRZ60ST tror jag det står, men kan inte hitta det nånstans. Kanske har jag sån tur att någon här råkar veta? =)

//r
 
=) Tack.

Jag har kikat en del på Tradera och ebay dock och isf funkar inte det... hmm...

Men jag försökte kolla upp mina gamla new balance och se ifall de är för pronerare eller för "allvarligt pronerande" eller vad det kallades... numret i mina skor är WRZ60ST tror jag det står, men kan inte hitta det nånstans. Kanske har jag sån tur att någon här råkar veta? =)

//r
"40 (Optimal Control): Supported by medical and podiatric experts, shoes in this category provide maximum control, stability, cushioning and support for biomechanical needs, such as pronation or low arches (eg, 840, 1540).

50 (Fitness Running): For training on roads or for indoor workouts, the 50 series offers the combination of visual attitude and innovation with the responsiveness and power athletes need.

60 (Stability): Designs that offer industry-leading stability to reduce pronation while also providing unparalleled cushioning and comfort (eg, 860).

70 (Light Stability): The perfect combination of stability and speed, all in a lighter, sleek profile designed for runners who train at a faster pace (eg, 770).

80 (Neutral): For high-mileage runners who require light shoes and the protection of superior cushioning (eg, 980, 1080).

90 (Speed): For faster runners who want every advantage, including a superior ride and fit. The choice styles for professional and nonprofessional speed and distance runners (ie, 890)."
 
Senast ändrad:
Jag köpte en gång ett par skor i en butik som provade ut speciellt och där man fick stå på spegellåda och springa på band, domen blev att jag behövde skor som motverkade pronation och med bra dämpning. Dyraste och sämsta paret skor jag någonsin köpt, fungerar mycket bättre för mig med lätta tunna skor utan något stöd alls nästan och med liten dämpning och efter det tror jag varken på pronation eller utprovade löparskor.
 
Jag köpte en gång ett par skor i en butik som provade ut speciellt och där man fick stå på spegellåda och springa på band, domen blev att jag behövde skor som motverkade pronation och med bra dämpning. Dyraste och sämsta paret skor jag någonsin köpt, fungerar mycket bättre för mig med lätta tunna skor utan något stöd alls nästan och med liten dämpning och efter det tror jag varken på pronation eller utprovade löparskor.

Jag kan nog vara beredd att hålla med dig. Jag pronerar, mer på ena foten än på andra. Fick ett par Asics Kayano utprovade, de ska vara skor speciellt till de som pronerar och med mycket dämpning. Det kändes som att jag gick på moln till en början, väldigt mjukt och fluffigt. All denna dämpning i skon gjorde dock att det inte tog lång tid innan skorna var helt söndertrampade, jag tappade stödet i skon på grund av all svikt. Ställde man skorna på plant underlag och tittade på dem var de alldeles snea efter väldigt få löparrundor, sulan såg som ny ut fortfarande på undersidan och skon i sig var inte de minsta sliten, bara helt sne av min pronation.

Jag tänker nu också skaffa lätta och tunna skor och börja om från början, jag tror att om jag tränar upp fotens egna styrka kommer min pronation att ge med sig.
 
@labb Tack så mycket!

@labb och @Cloudberry Oj.. vad konstigt! Tack för era reflektioner kring det... intressant! Hoppas du hittar skor som funkar för dig @Cloudberry! Och jag hoppas jag hittar som funkar för mig, usch så mycket att tänka på och nu blev det ännu mer..^^

//r
 
@strawberrysylt jag tror att det bästa du kan göra är att prova många olika typer av skor och prata med olika löpare för att bilda dig en egen uppfattning om vad som kan vara bra för dig :) Det är en djungel men man får prova sig fram. De skor jag har sprungit i tidigare har fungerat men inte varit optimalt, men jag ska söka vidare efter de optimala skorna för mig :)

Lycka till!
 
Jag köpte en gång ett par skor i en butik som provade ut speciellt och där man fick stå på spegellåda och springa på band, domen blev att jag behövde skor som motverkade pronation och med bra dämpning. Dyraste och sämsta paret skor jag någonsin köpt, fungerar mycket bättre för mig med lätta tunna skor utan något stöd alls nästan och med liten dämpning och efter det tror jag varken på pronation eller utprovade löparskor.
Det är också vetenskapligt undersökt med samma resultat:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19387413
 
Tack för era svar!

@labb Oh, de där hade min lärare gillat, hade nyss föreläsning o han säger "läs på, läs på, läs på"... =)

Lät nyss ett par skor på tradera gå iväg, vet inte om det var bra eller dåligt, men hoppas de kommer fler.. tänkte ta mig in till sportaffären o prova lite skor idag o ta de därifrån =)

//r
 
Tack för era svar!

@labb Oh, de där hade min lärare gillat, hade nyss föreläsning o han säger "läs på, läs på, läs på"... =)

Lät nyss ett par skor på tradera gå iväg, vet inte om det var bra eller dåligt, men hoppas de kommer fler.. tänkte ta mig in till sportaffären o prova lite skor idag o ta de därifrån =)

//r
Det är det felet student gärna gör, de läser inte i läroböckerna :)
 
Fast han vill att vi ska vara überpålästa.. även om man läst i boken, ska man helst ha läst ett flertal (valfria på eget bevåg alltså) vetenskapliga artiklar om ämnet också^^ Om varje ämne han ska babbla om..^^ men aja...

Idag har jag iaf varit och provat skor och även gjort bort mig genom att tro att jag var i en affär som hörde till en kedja den inte hör till... whoops^^ Vilket var synd, för jag hittade en sko jag kunnat tänka mig (som är billigare i affär 2).. men jag har den affären här också, så får väl dit en dag... taskigt mot affär ett, men men... =S

Provade som sagt och tyckte att Asics GT 2000 med normal/smal läst kändes bra.. fast provade två storlekar och han som hjälpte mig tyckte den mindre borde va bäst, men jag vet inte om den större var bäst?! =S Jag har som sagt 39 egentligen o provade nu 39,5 och 40... Dessutom provade jag samma sko i två olika färger, varav den i den mindre fina färgen kändes bäst?! Haha say what^^

Får gå till affär 2 o prova där me^^.

//r
 
Jag som har smal och platt fot märker väldigt stor skillnad på olika skor i samma modell och märke helt enkelt av den enkla anledningen att om någon/några "storfotade" provat skorna innan så kan de vara för uttöjda för att passa på mig. Gäller såklart främst skor utan snörning, men senast jag köpte Asicsdojor så passade provningsexemplaret inte alls, medan det oprövade paret på lagret satt perfekt.
 
Tack! Ja, jag funderade om det kunde vara bara därför, men det kändes osannolikt, men då berodde det antagligen på det ändå då... blä, svårt att prova skor då!

Verkar som om den där billigare skon jag ville ha är slut i min affär också nu, blä.

O så en fråga till... hur ser man om en sko har smal eller bred läst? Om man inte hittar det skrivet? Som den jag provade nu "GT 2000 A2" (eller om de va 2A?) Den hade smal läst. Så hittar jag en "GT 2000 3" är den bred då kanske? Eller?

//r
 
Tack! Ja, jag funderade om det kunde vara bara därför, men det kändes osannolikt, men då berodde det antagligen på det ändå då... blä, svårt att prova skor då!

Verkar som om den där billigare skon jag ville ha är slut i min affär också nu, blä.

O så en fråga till... hur ser man om en sko har smal eller bred läst? Om man inte hittar det skrivet? Som den jag provade nu "GT 2000 A2" (eller om de va 2A?) Den hade smal läst. Så hittar jag en "GT 2000 3" är den bred då kanske? Eller?

//r
2A (eller AA) är smal läst för kvinnor har jag för mig, finns flera system men "GT 2000 3" är nog bara modellbeteckning :)
 

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 360
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp