Löparskor för pronerare, vilka? *sko-djungel*

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla!

Jag undrar ifall det finns några joggare här som har koll på vilka skor man ska välja om man pronerar? Jag har tidigare provat ut skor och vet att jag pronerar och jag ska gå till en butik också och fråga om råd, men jag föredrar att redan ha lite på fötterna =P när jag kommer till en butik och ska prata med personalen.

Mitt behov är att jag tänker mig att jag ska ta upp joggingen igen, inte joggat på länge. Jag tänker mig att jag vill springa kanske 1-max 2 mil i veckan i "lagomt mot långsamt" tempo. Förhoppningsvis några vårrus och mil-lopp och liknande. =) På den nivån. Jag tänker mig en pris-smärtgräns på ca tusenlappen, tänker att nån värstingsko behöver jag inte med mitt behov?

Jag har kollat på nätet, men tycker det är svårt att läsa sig till vem en sko passar för? Dvs det står inte om det är för en som pronerar eller inte? Utan står bara att det är t ex är väldigt bra dämpning eller så, betyder det att det är för någon som pronerar? Eller?

Har kollat en del på Asics skor, har fastnat lite för dem, någon som kan ge tips där?

Tusen tack på förhand, =)

//r
 
Har för mig att det brukar stå på de sidor jag har kollat på, tex Stadium har det.
Ofta brukar det extra stödet på insidan vara markerat på skon, tex som ett grått område.
 
=) Tack så mycket. Nu hittade jag faktiskt en Asics-guide också bara för jag skrev här att jag inte hittade ^^ Haha.

//r
 
Jag håller med om att informationen ibland är bristfällig.
Något värt att komma ihåg är att sulan ofta har en avvikande färg på insidan vid hålfoten på skor för pronerande löpsteg.

sauc_guide_4_medial.jpg

liknande finns på Adidas, de andra märkena har döttrarna inte använt så dem har jag inte koll på. (vi har nästan bara Asics)
 
Jag har i stort sett alltid löparskor på mig när jag tänker efter. När jag springer i spåret vill jag ha Nike och när jag promenerar eller bara ska till stan eller ut så har jag Adidas på fötterna.

Lägg till några hundralappar till tusenlappen. så tror jag alldeles säkert att du kommer bli nöjd. Och be personalen om hjälp om du känner dig osäker på vilken sko du ska ha. Får man rätt från början som sitter bra och gör sitt jobb, så är det helt klart väldigt mycket värt när man sen springer på den.
 
Lägg till några hundralappar till tusenlappen. så tror jag alldeles säkert att du kommer bli nöjd. Och be personalen om hjälp om du känner dig osäker på vilken sko du ska ha. Får man rätt från början som sitter bra och gör sitt jobb, så är det helt klart väldigt mycket värt när man sen springer på den.
Eller, om du inte är väldigt fåfäng, leta efter förra årets färg på REA-hyllan... Eller kolla sportaffärernas kampanjer, det är rätt ofta nedsatta priser på några modeller av löparskor.
 
Eller, om du inte är väldigt fåfäng, leta efter förra årets färg på REA-hyllan... Eller kolla sportaffärernas kampanjer, det är rätt ofta nedsatta priser på några modeller av löparskor.
Fåfäng? Vad har fåfänga med hållbar löpning att göra?

Självklart kan man springa i reahyllans skor både som fåfäng och mindre fåfäng, men bättre skor brukar kosta lite mer. Såna som inte bara finns ett par av i reahyllan och som man inte riktigt vet vad det är för något mer än "bara" löparskor.
 
Fåfäng? Vad har fåfänga med hållbar löpning att göra?

Självklart kan man springa i reahyllans skor både som fåfäng och mindre fåfäng, men bättre skor brukar kosta lite mer. Såna som inte bara finns ett par av i reahyllan och som man inte riktigt vet vad det är för något mer än "bara" löparskor.

Tror @ameo menar att märkena sänker priserna på förra årets färg (samma modell, samma prestanda i skon) o inget annat. Däri ligger fåfängan..är det viktigt med årets färg..eller inte. :)
 
Tror @ameo menar att märkena sänker priserna på förra årets färg (samma modell, samma prestanda i skon) o inget annat. Däri ligger fåfängan..är det viktigt med årets färg..eller inte. :)
Aha! Jag är helt insnöad på bra skor som håller ens kropp så skadefri som möjligt.
Färger o dy är därmed mindre viktigt :)
 
Köper alltid Asics fast jag har det till vardagsskor. Måste också ha mot pronerande och brukar köpa mina på stadium outleten eller annan av sport outleterna. Då brukar dom ligga runt 599-799 kr istället för 999-1399 :)
 
Tror @ameo menar att märkena sänker priserna på förra årets färg (samma modell, samma prestanda i skon) o inget annat. Däri ligger fåfängan..är det viktigt med årets färg..eller inte. :)
Exakt det jag menade.
Som "fattig student" och mamma till två friidrottande döttrar gör vi allt vi kan för att hålla kostnaderna så låga som möjligt utan att behöva tumma på funktion och kvalité.
(fatta bara hur många j***a olika sorters spikskor det finns, en till varje gren typ... :arghh: )
 
Om du bor nära en stad där Löplabbet finns rekommenderar jag starkt ett besök. De är proffs på skor och har massor att välja på.
 
Asics är ett ett av de bättre märkena och tabellen på hemsidan är mycket användbar. Av någon anledning finns dock inte alla modeller med i tabellen, den enda modellen som passar min platta och smala pronerande fot finns t.ex. inte med trots att den säljs på bl.a. Stadium i 2016:s modell. Asics värstingmodell Kayano hade jag gärna köpt även om jag inte löper så långa sträckor, men den är tyvärr för bred för mig.

Billigast brukar det bli om man hittar sin modell i en utgående färg på någon outlet eller på utländska nätsidor. Asics säljs ju precis över allt känns det som, så det finns pengar att spara om man kollar runt.
 
Eller, om du inte är väldigt fåfäng, leta efter förra årets färg på REA-hyllan... Eller kolla sportaffärernas kampanjer, det är rätt ofta nedsatta priser på några modeller av löparskor.

Jag pronerar och köpte Asucs i förra årets färg, 700 kr istället för 1400 kr... De känns fantastiskt bra!
 
Tack så mycket för alla svar!

Löplabbet har jag låångt till nu tyvärr, där köpte jag skor tidigare :)

Asics Kayano har jag kikat på. Även asics GT. Har sett också att det kan bli ett flertal hundralappar billigare att köpa på nätet än i butik och det lockar ju, fattig student som jag är. Men vill ju gärna prova innan... men känns taskigt att prova i butik o sen köpa på nätet?! :/ gör ni det? Men rea-hylla eller outlet hade ju vart ett bättre alternativ då iofs! :)

När det gäller fåfängan vill jag gärna ha en rolig färg (rosa :heart) men inte till vilket pris som helst.

//r
 
Tack så mycket för alla svar!

Löplabbet har jag låångt till nu tyvärr, där köpte jag skor tidigare :)

Asics Kayano har jag kikat på. Även asics GT. Har sett också att det kan bli ett flertal hundralappar billigare att köpa på nätet än i butik och det lockar ju, fattig student som jag är. Men vill ju gärna prova innan... men känns taskigt att prova i butik o sen köpa på nätet?! :/ gör ni det? Men rea-hylla eller outlet hade ju vart ett bättre alternativ då iofs! :)

När det gäller fåfängan vill jag gärna ha en rolig färg (rosa :heart) men inte till vilket pris som helst.

//r

Jag skickar PM om bra sida på nätet.
 
@strawberrysylt: Jag pronerar rejält och har sedan jag började köpa bättre joggingskor köpt Asics. Det första paret utprovades på löpband men jag har testat några gånger efter det på löpband och inga andra skor har fungerat lika bra.

Senaste paret köpte jag på Stadium Outlet för 799 kr, ordinarie pris var ca dubbelt så mycket :up: Jag är mao inte så intresserad av om det är årets eller förra årets färg :grin:
 
Löplabbet har en skoväljare på sin hemsida som jag tycker är bra för att få ett första urval av skor och slippa gå igenom butikernas totala utbud. Där fyller man i om man vill ha neutrala skor eller för pronation, om man har smal eller bred läst, om man har högt eller lågt fotvalv, om man vill ha mycket eller lite dämpning m.m. De har också en bra tabell för att "översätta" storlekar mellan olika märken, bra om man har ett par skor att jämföra med.

Jag rekommenderar också att köpa (förr)förra säsongens färg till nedsatt pris. Gå runt i butikerna och fråga vad de kan erbjuda. Jag tycker att om man provar ut i butik så köper man i butik (om man är nöjd med servicen) och köpa på nätet kan man göra när man vet vad man ska ha.
 
Tack så mycket igen för era svar =) @Squie Tack för sidan, ska kolla upp den!

När det gäller Asics storlekar (och ja det gäller ju andra med förstås) har jag ju sett att det står i centimeter också utöver storlek, så jag ska mäta fötterna också, men tänkte fråga hur de är i storlekarna? Har man den storlek man normalt brukar ha i skor eller får man gå upp lite? Hur har det blivit för er? =)

//r
 
Skostorleken beror ju såklart på märke och modell, men jag brukar ha 38-39 i vanliga skor, 38.5 brukar vara bäst i märken som har halvstorlekar och i Asics har jag 39.5
 

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 360
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp