löper kaniner?

M

mosig

upptäckte idag att min lilla fis blöder ur bakändan.
inte så att det rinner men det finns spår i buren och det syns
att det kommer där bakifrån.
så då undrar jag om kaninhonor löper eller om det är något som
är alldeles galet?:confused:
 
Sv: löper kaniner?

Hur ser det ut?
Är det röd/orange och genomskinligt, eller rött och tjockt.
Har den möjligtvis fått morötter nyligen?
Morötter är en utav sakerna som färgar kaninen urin röd/orande.

Sen till din fråga, så nej, kaniner löper inte och blöder således inte.
Dem brunstar, och då brukar deras kön bli röd/lila och svullet.
 
Sv: löper kaniner?

tack för snabbt svar :bow:

det är liksom rödbrunt och lite tjockare..

lite slemmigt på något vis kan man väl säga.
 
Sv: löper kaniner?

Då låter det iaf inte som att det är färgat kiss, vilket gör saken mycket värre.
Att en kanin blöder brukar bara sådär, kan vara tecken på livmodercancer eller en infektion i livmodern.
Inget utav dessa är bra, och du bör uppsöka veterinär omgående.
 
Sv: löper kaniner?

ska ringa veterinär imorn och boka tid samt ringa till
förra ägaren om dom har märkt av de här innan.
har ju bara haft kaninen i två dagar är det väl nu.
eller tre, den kom söndagskväll iaf.
 
Sv: löper kaniner?

Hu vad obehagligt! jag tänkte svara att det är spånet i buren som reagerar med urinen om det ligger länge men det du skriver låter otäckt :crazy: Har du samma foder som förra ägaren hade? Verkar kaninen sjuk i övrigt, lös i magen eller så?
 
Sv: löper kaniner?

jag fick med en liten skvätt foder men förra ägaren har tydligen bytt foder ganska ofta vad jag kan förstå.
det är sånna där små små pellet som man kan köpa på vanliga mataffärer.

hon är lite lös i magen men inte oroväckande, pluttarna är ganska mjuka men inte rinniga..
hon är väldigt pigg och alert i övrigt, sällskaplig som jag aldrig trott en kanin kunde vara :eek:
 
Sv: löper kaniner?

Usch vad hemskt kaniner Löper ju inte men kanin kanske kan ha slagit i någon stans väldigt hårt eller att de förra ägarna tappade henne/honom så något inuti henne/honom har typ gått sönder min kan pissar mycket fast inte rött
 
Sv: löper kaniner?

jag ringde till vet och hennes förslag var att det var ett ytligt sår som hon kanske fått under transporten hit men det känns inte så aktuellt för hon kom på söndagen och började blöda på tisdag/onsdag (minns inte riktigt).
förutom det hade hon inget mer förslag förutom att jag skulle avvakta och se vad som händer.
hon blöder inget mer och är torr i bakändan men jag håller noga koll på henne. minsta tecken på att de blöder igen så får jag ju lov att åka in med henne.
dock har jag inte råd att operera bort livmoder eller eventuella tumörer eller liknande utan då blir det tyvärr att den lille får fara vidare och ha de bra på de evigt gröna ängarna.
 

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: Kratus
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Hundhälsa Erfarenheter? Jag var in idag för en skada i ögat på tanten, ögonlyste iom skadan och då upptäcktes det att hon haft (har?) en cysta...
Svar
6
· Visningar
1 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp