Löpträning med DSG/JRT

N

Niklas

Hej!

Jag och min sambo funderar på att köpa en hund och i dagsläget står mellan en Dansk/Svensk gårdshund eller en Jack Russel.

Nu är det så att jag älskar att löpträna och springer över en mil flertalet gånger i veckan. Jag skulle självklart vilja ta med mig min hund på detta.

Fungerar det att göra med dessa raser eller är det för långt (förstår att det inte går så länge de är valpar med ngn av dem, men efter att de blivit fullvuxna)?

Tack på förhand!

Mvh Niklas
 
Sv: Löpträning med DSG/JRT

Jag springer 5km (ca 5min/km) med min 2kg chihuahua så nog måste det gå att springa milen med en JR/DSgårdshund
 
Sv: Löpträning med DSG/JRT

Jag tror inte det är några som helst problem så länge hunden är färdigväxt och ni trappar upp hyffsat långsamt. :)
 
Sv: Löpträning med DSG/JRT

Mitt ex träande för maror och hade våran dsg med sig...om exet sprang 4 mil sprang hunden garanterat 6 mil..och tungan hängde inte ens ut :D ....när jag skulle köpa hunden tyckte han att det var en fjollhund och att den aldrig skulle orka vara med på springturerna, men nu älskar han honom och har tagit tillbaka det där om kondisen :D
 
Sv: Löpträning med DSG/JRT

Min DSG-tik är med på rid-löp-och cykelturer utan minsta problem. En gång konditionstränade jag hästen i relativt högt tempo runt en åker. Vovven hamnade såklart på efterkälken men i varje skrittpaus kom hon ikapp. Efter ett par varv red vi hemåt trots att hästen behövt ett varv till då jag började bli orolig för att det skulle vara för jobbigt för hunden. Vi hann inte mer än komma hem så tittade hon på mig med "vad ska vi göra nu då" - blicken. Inte ett dugg trött!
Min hund har hängt med på ridturer sen hon var ungefär ett år, succesivt längre såklart, och idag cyklar och springer jag med henne.

Så spring på du ;)
 
Sv: Löpträning med DSG/JRT

Det lär knappast bli några bekymmer alls. Jag har aldrig sett en russell slutkörd av simpel löpning, det brukar vara människan som tröttnar först ;)

Däremot är det naturligtvis lika viktigt att sköta om hunden som det är att sköta om sig själv när man tränar hårt (men det säger väl sig självt). Alltså att man inte ger sig ut och springer en hel mil första gången man har med sig hunden utan att man bygger upp kondition och muskler, ser till att tassarna inte tar stryk/smörjer vid behov, värmer upp och gärna stretchar av osv. Jag skulle väl också kunna tycka att det kunde vara klokt att höftledsröntga innan man börjar köra fullt ut då HD förekommer inom båda raserna (relativt ovanligt på jrt, är inte lika insatt i gårdshundar).
 
Sv: Löpträning med DSG/JRT

Båda raserna är väl av den typen att de gillar lite högre fart? Hellre en joggingtur än en långsam promenad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 927
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 171
Senast: Dino2018
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 194
Senast: Ferrari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp