Lös benbit eller vad sjutton är det?

western_wannabe

Trådstartare
I väntan på klinikbesök har jag lite funderingar som jag gärna tar emot era tankar om. Beskriv gärna om ni varit med om något liknande med era hästar eller andra erfarenheter.

Symptom:

Galla precis ovanför kotled på utsidan höger bak. 4-5 cm lång, ibland mjuk, ibland hård. Minskar något vid rörelse. De tillfällen övriga ben blir något galliga blir även denna galla något större.

Har funnits i ganska exakt 4 veckors tid. Inga som helst tecken på någon hälta eller störelse i rörelsemönstret under hela denna tid. Första två veckorna vilade hästen, då det är onormalt med gallor, och ensidig galla är för mig = problem. Efter två veckor började hästen motioneras på vet. inrådan, för att se vad som hände med gallan vid rörelse. Fortfarande inga tecken på hälta eller något obehag.

Hästen är 4 år och sent utvecklad = växer fortfarande. Gått på bete i snart två månader, men det var för ca 4 veckor sedan gräset tog fart på riktigt och de slutade stödutfodras = möjligt överskott av protein. Far runt som en galning över stock och sten, väldigt livlig i hagen.

Min teori är att det skulle kunna röra sig om en lös benbit som han ännu inte känner obehag av? Att det skulle vara en sträckning/vrickning är också fullt möjligt egentligen, så som han far omkring, men då borde jag sett en störning i rörelsemönstret tycker jag. Att det skulle vara foderrelaterat tror jag ej, då borde han ju ha liksidiga gallor? Han har blivit väldigt öm i hovarna den senaste tiden, och gick tills för två veckor sedan oskodd bak, men blev skodd innan igångsättningen från vilan. Ömmar fortfarande på grus, men är betydligt bättre. Så det borde inte heller vara grejen...

Några tankar eller idéer? Har några dagar på mig att spåna kring detta innan jag har tid på kliniken.
 
Sv: Lös benbit eller vad sjutton är det?

Det låter lite som en galla i kotsenskidan? Om det bara är på ena benet så låter det inte som överansträngning/foder, utan mer som trauma - vrickning eller spark i hagen? Det kan väl komma av lösa benbitar också, men sök på kotsenskida så hittar du trådar och kan se om det verkar stämma.
 
Sv: Lös benbit eller vad sjutton är det?

Låter väldigt likt vad min 2åring har problem med. Han var iofs gallig lite runt om i 1 årsåldern, men det berodde på att han växte. De försvann under hösten men då svullnade han upp i ett bakben. Ett par gånger var han svullen ända upp i hasen, för att sedan gå ner och var lite tjock längre ner, strax ovanför kotan mot baksidan/utsidan av benet ca 20-25 cm ovanför kotan. Han är mindre svullen efter en dag i hagen och mer svullen efter natten på box. Nu går han ute dygnet runt och det är i stort sett samma hela tiden. Jag har även uppfattat honom som stel efter att ha stått på box, men det har jag läst mig till kan bero på att han växer.

Nu har det sett sådant ut sedan julas, vet har kollat 2ggr och tyckt att vi ska avvakta tills/om han visar obehag tex när vi börjar rida honom. Skulle det vara en lös benbit, så menar han att det bästa är att vänta och se om det stör honom, och skulle det inte göra det låta benet vara utan operation.
Jag däremot tänker troligen dra in honom till Skara och kolla upp vad det kan vara innan vi sitter upp på honom. För att sedan göra något OM det visar sig vara ett problem.

Jag ska även prata med ET som kommer första ggr idag (till en annan häst) och se om det är något hon kan kolla med sin värmekamera, och ev behandla med laser. Ska bli intressant.
Kommer du fram till något i dina undersökningar får du gärna ta kontakt med mig och tala om vad ni har funnit. Kan ju ev hjälpa oss någon gång i framtiden :)
 
Sv: Lös benbit eller vad sjutton är det?

Tack för era svar:) Alltid bra att bolla idéer med någon.

Har precis varit i kontakt med djursjukhuset igen. De tycker att så länge han inte uppvisar några tecken på hälta så behöver jag ej åka in med honom, utan jag ska bara rida på som vanligt, men vara uppmärksam på ev. förändring.

Kunde enligt dem vara en vrickning som ej gett besvär än en galla, eller ev. lös benbit.

Jag återkommer med rapport efter dagens ridtur!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 406
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp