Lös i magen

Linnea_V

Trådstartare
Hej!
Min 4 åriga D-ponny på 144cm har nu, sedan han gick in från sommarbetet varit väldigt lös i magen. Tog och skickade in ett träckprov som visade att han hade lilla blodmasken, så vi avmaskade. Ingen förändring, har provat diverse "mag och tarm" pulver. Vi provade även att ge Proviva med nyponsmak som han älskade men det blev ingen förändring där heller. Har pratat med veterinär som sa att jag skulle ta bort allt kraftfoder, utan någon förändring. Fick Pro Equo från veterinären, det blev lite bättre, lite bollar men vissa var fortfarande som koskit. Nu, en dag utan Pro Equo så är han som han var innan vi började med det, alla är som koskit och hela bakbenen och svansen har typ en bajsinpackning ;)

Det blir ju på tok för dyrt i längden om jag ska fortsätta med Pro Equo och det faktum att det inte gör bajset helt bra eller. Vad har ni för erfarenheter ni som haft hästar som är lösa?
 
Om han går på hösilage skulle jag byta till hö. Om han går på hö kolla att höet inte är ovanligt grovt. I så fall kan det löna sig att byta till ett hö med finare strån. Har du en foderanalys? Hög sockerhalt? Eftersom problemen började efter betet skulle jag gissa på att det är grovfodret han inte tål. Jag fick byta ut hösilaget mot hö på min ena i höst trots att hon mått bra på hösilage tidigare.

Det som också kan ha hänt är att hans mage kom i olag pga parasiterna och avmaskningen. Då kan det vara svårt att få tillbaka en bra tarmfunktion och han kan reagera på saker han inte reagerat på tidigare.

Kolla också så att han inte får i sig lerigt hö, smutsigt vatten eller ekollon i hagen.

Något många maghästar har nytta av är bagerijäst, vanlig bakjäst från livsmedelsbutiker. Kan vara värt att testa om det inte hjälper att byta grovfoder. Även mash kan vara värt att testa, liksom Imodium från apoteket. Det senare ska du dock först kolla med vet om det är ok.

Fundera också på om han kan vara utsatt för någon ny stress. Om inget hjälper brukar man undersöka eller medicinera mot magsår.

Försök vara systematisk och byt inte mer än en sak i taget. Ge det du testar ett par veckor så att du hinner se en skillnad.

Hoppas du får bukt med problemet snart!
 
Min blir så från höst till det fryser.

ProEquo (sticks) håller magen såpass bra att man inte behöver tvätta henne varje dag.

Byta grovfoder hjälper inte, bara ställa i grusruta utan något att gräva efter och då ger jag hellre ProEquo. Har nog testat alla pulver och kurer som finns (tredje vintern).
 
Har du analys på de hygiensika värdena på grovfodret?
När jag var SLU sa man att 90% av alla dåliga magar på hästar berodde på dåliga hygeniskavärden på grovfodret. Man undrade också med rätta varför hästägare ofta valde bort just den biten när man analyserade. Det är för hästen den viktigaste att ha och säger med om kvalitén fodret än den rena innehållsanalysen.
Så har du inte gjort en sådan gör det och se vad den säger. Som sagt dålig foderhygien (av olika orsaker) är den största boven för dåliga magar på hästar. Om man då fortsätter att med vad det än är som är boven i dramat (foder eller hantering) så blir problemet medicinskt hos hästen och även om man kan bota symptomen tillfälligt återkommer det bara igen.
 
Försök att hitta hö eller hösilage som är som "änglahår". Enda lösningen för min pålle med liknande besvär.
Precis som Akleja skriver, tunt och mjukt , , gärna bladigt ska det vara.
 
gav min häst 1 kg betfiber/dag + såg över stallmiljön och foderkvaliteten. han blev väldigt fin i magen trots LÅNGVARIG diarre/löshet vet ansåg var kronisk. idag är han helt bra, fortfarande, trots att han bara går på hösilage och halm.

Hösilaget jag bytte till var lite finare strån i och betydligt bättre rent hygieniskt. gav betfibren för att se till at han fick tillräckligt för grovtarmen att jobba med.
 
Min häst blir också lös i magen av hösilage av god kvalite. Jag ger 1/2 pkt bakjäst och 1 dl loppfrö per dag just nu. Fri tillgång på halm och fräsch grushage. Har bytt stall och hösilage men det gör ingen skillnad.vissa hästar tål hösilage mindre bra. Hos oss är det 2 av 20 hästar. Han är tillräckligt bra i magen för att ge ensilage då alternativet är ensam i liten hage med intag på natten. Då finns det kolikrisk och uttråkad häst i stället. Dessutom så är inte hö 100% bra heller. Så jag är ganska säker på att vissa hästar blir sämre i magen utan gräs hur bra fodret än är och hästen är frisk.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 340
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 942
Senast: hoppsann
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 470
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp