Bukefalos 28 år!

Lös i magen..

J

julius

Är det någon som har ett "botemedel" för hästar som är lösa i magen?? Har provat linfrö och Mag & Tarm-pulver, men utan resultat.. Pållen är fortfarande lös i magen..
 
Vad ger du för hö? Vi har haft samma problem , nu har vi bytt hö från höslitage till torrhö. Det tog ca.2veckor innan man märkte skillnad.
 
Har också samma problem med vår fyra-åring, det är bara så jobbigt, tvättar pållen var eviga dag. Har prövat det mesta och det hjälper inte. Så nu har jag beställt vanligt hö för att se om det ska hjälpa. Vi har fint hösilage med en ts halt på ca 67 %, det är endast vår häst som är lös, så der verkar som att vissa hästar tål hösilage bättre än andra.
 
Ja har een ponny som blir jätte lös i magen när han blir stressad, kan de inta vara de som är problemet?
 
Har detta pågått under en längre tid, tycker jag att du skall rådgöra med vetrinär och inte experimentera själv.
 
har ett sto som var konstant lös i magen hos förra ägaren.Där stod hon inne mest hela dagen.Hos oss står hon på samma foder,men går utomhus i en stor hage hela dagen med hästkompisar.F.tf. Såtr hon inne halva dagen som sällskap åt en konvalescent,och hon är redan sämre i magen igen.Hos henne beror det alltså på utevistelsetiden hur magen är.Men jag håller med boj,kolla med en veterinär.
 
Hur är hästens allmäntillstånd, är den hängig, trött i ögonen eller blank i pälsen och i övrigt pigg?
Har en häst som var som din oavsett vad den fick på vintern (hösilage eller hö) hon fick stå på spån några månader för att prova om hon åt halm och inte tålde det, ingen förbättring. I övrigt mådde hon hur bra som helst och växte så det knakade (1-2.5 år). Tesatde foderjäst sent förra säsongen och började med detta vid installningen i höstas och hon har inte varit lös i magen alls efter detta. Men som sagt, hon verkade i övrigt må bra! :crazy:
 
Jag har upptäckt att min häst blir konstig i magen när han får för mycket protein (från kraftfoder) i foderstaten i förhållande till energin.

mvh Jessica
 
Har en ponny som blir dålig i magen när det är lerigt i backen. Har fått höra att det beror på att han går och plockar i backen och får i sig bakterier som frodas nu när det inte är kallt. Linfrö och / el krafft magtarm har funkat bra för just denna individ. Har en annan som alltid är lite rinnig i magen och han har fått extra mkt vitaminer+linfrön+groddolja och då blir han bättre. :p
 
Jag har funderat på om det kan vara det att han också går o bökar runt i hagen som gör honom lös i magen.. Var köper man groddolja? Det kan ju vara värt att testa i alla fall..
 
Han får vanligt hö.. Han har fått det höet sedan i somras och inte varit lös i magen förrän nu de sista 2 veckorna..
 
Han mår bra för övrigt. Han är pigg o glad, fin i pälsen.. Han står på halm men det beror inte på det för han har stått på halm såpass länge. Skulle det bero på halmen är det ju konstigt att det kommer 2-3 månader efter att jag bytte till halmbädd..
 
Ska rådfråga veterinär när jag får tag på dem.. De är ju så svåra att få tag på, tel.tid mellan 8-9 och sedan är de ute hela dagen på sjukresor..
Gillar egentligen inte att experimentera med olika saker men man måste ju ändå försöka med saker som hjälpt andra hästar tidigare.. Det är ju ingenting som är skadligt för hästen i sig, han mår ju bra förutom att han är lös i magen..
 
Jag har tänkt på allt möjligt.. Jag förstår inte vad han skulle vara stressad över..
Lät honom vila i helgen för att se om det var ridningen som stressar honom, ingen skillnad där. Han gick ihop med en annan häst förut. Vi delade på dem förra veckan eftersom den andra skulle vila. Han går nu ensam i hagen och är fortfarande lös i magen..
 
Han går ute från kl 8 till kl 20 ungefär.. Han har gått ute så här länge hela tiden jag har haft honom utan att vara lös i magen tidigare.
 
Det finns en bra orsak till att du bör rådgöra med vetrinär, särskilt om detta pågått ett tag. Visst kan det verka oskyldigt, men obalans i magen KAN leda till inflammationer i tarmen och det är inte att leka med.

Jag har sett detta på mycket nära håll, tragikst nog finns inte denna häst med oss idag. Det är därför du bör rådgöra med vetrinär, hästen i fråga var också väldigt pigg ända in i det sista.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 951
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
366
Senast: jemeni
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
480
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Någon som varit med om att hästen blir lös i magen på gräs? Brukar ju vara tvärtom... Att de hästar som är lösa i magen på vintern blir...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp