Lindra lös mage

Igår var första dagen som det faktiskt syntes en uppenbar förbättring, betydligt bättre konsistens på bollarna i boxen och knappt något nytt bajs i svansen sen jag sköljde ur den i förrgår.
 
Har provat det ena och tredje genom åren när E haft ffv.
Kiselgur är det som fungerat bäst, och dt var ett tips jag snubblade över. På den jag köper står inget om att det skulle hjälpa magen.
Nu vid det kraftiga töandet här fick jag första problemet för i denna säsong (men här är det mer aom ffv som sagt).
Var dum nog att sluta med kiselgur för ett par veckor sen för det gått så bra hela höstern och vintern hittills.
Började illa kvickt igen och svor över min dumhet.
Ser ut att gå åt rätt håll igen. Och nu har det snöat igen, ska fortsätta och sedan bli lite mer kyla. Det gör ju att jag inte kan analysera effekten tydligt denna gång då det ju alltid tycks lite väderberoende på mina.

Det jag vill säga med inlägget är ju att det inte är en mirakelkur, men min upplevelse är att det gör synbar skillnad på mina. I huvudsak bra dagar här nu.
Gav ungefär halva förra vintern också.

Edit: Kanske kan Protexin Gut balancer vara något? Innehåller både prebiotika och probiotika i form av fibrer och jäst vilm jag minnas. Verkar smaklig då mina kunde äta det rakt av, men funkar bättre i blöt mat.
Var faktiskt en veterinär som rekommenderade att prova den.
Gav viss effekt på mina men ingen bot tyckte jag men kanske inte var helt rätt inriktning för just mina...
 
Senast ändrad:
Har hittills inte hittat något mirakelmedel och har testat det mesta.
Blött hösilage = kass mage
Regn och blåst utan täcke på = kass mage.
Nu är han bra i magen när det är torrare balar.
Har börjat med Krafft gastro masch men vet inte om det ger resultat.
Troligtvis ingen större skillnad.
 
Jag gav min dam vanlig bakjäst ett par dagar, när hon reagerade på balbyte. Det blev inte helbra, men mildrade definitivt.
 
Det som fungerat överlägset bäst på min som är känslig just för låg ts är NAF haylage balancer. Vi har hö som ligger på runt 60% ts så han har nära nog fri tillgång. Håller sig helt bra i magen med haylage balancer. Ger den i blöt mash så att han dricker en del av det. Fick det som tips av min osteopat att det skulle vara mest effektivt. Plus för att det inte är det dyraste magpreparatet på marknaden heller.
 
Det som fungerat överlägset bäst på min som är känslig just för låg ts är NAF haylage balancer. Vi har hö som ligger på runt 60% ts så han har nära nog fri tillgång. Håller sig helt bra i magen med haylage balancer. Ger den i blöt mash så att han dricker en del av det. Fick det som tips av min osteopat att det skulle vara mest effektivt. Plus för att det inte är det dyraste magpreparatet på marknaden heller.
På min funkade det inte alls :(
 
Här går det fortfarande bra. Man kan ana någon enstaka hög som är lite för mosig men på det hela taget är hon betydligt bättre i magen nu.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: BornAgain
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 219
Senast: Blyger
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 691
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 318
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp