Bukefalos 28 år!

Lösa benbitar i carpus

C

cerrox

Vad jag har förstått så är det ganska så ovanligt, men det förekommer iallafall.....stämmer det!!??

Jag undrar vad för symptom kan man upptäcka vid lösa benbitar i carpus?? Hästen i fråga är väldigt svår böjd fram, böjer man carpus så vill han ta sej därifrån direkt & stutsar & har sej, men när man väl har kunnat böja benet som det ska så visar han 1 grads hälta i båda carpus. En annan sak är att hästen inte vill ta ut stegen fram, han länger inte sej så mycket & är även gallig inåt på framsida av båda carpus. Har dragits med andra hältor & inflammationer, även ryggproblem, men är fri från det nu, är bla. behandlad för carpit, men inte röntgad, tid är givetvis bokad, men vill gärna höra era funderingar & erfarenhet här. Kan man misstänka lösa benbitar eller vad kan man annars misstänka, nu tänker jag just på problem i carpus, då det är något där som stör honom?
 
Sv: Lösa benbitar i carpus

Jag skulle snarare misstänka pålagringar än lösa benbitar i carpus.

Stämmer bra med beskrivningen på min, hon hade också gallor vid mittersta leden i carpus på insidan.
 
Sv: Lösa benbitar i carpus

Pålagringar...det har jag ju inte ens tänkt på.... men kan det komma tidigt? hästen i fråga är nämligen 'bara' 5.5 år gammal. Men din häst har pålagringar då i carpus & liknande symptom? Hur upptäckte ni det? Hur mycket pålagringar hade den? Fick den några behandlingar? Blev den fungerande i ridningen igen (eller vad den nu används till)? Är nyfiken nu....kan inte så mycket om pålagringar & vore därför intressant att veta lite...även fast man bara kan gissa sej till så är det ändå intressant att höra andras funderingar & erfarenheter.
 
Sv: Lösa benbitar i carpus

Tänkte på en sak till.....pålagringar ser man väl på röntgen också??
 
Sv: Lösa benbitar i carpus

Om någon har bild på carpus med skelettet & alla leder osv så får ni gärna lägga in den!!! :bow:
 
Sv: Lösa benbitar i carpus

Pålagringar syns på röntgen, hästen jag skrev om blev utdömd rakt av.

Jag har en tvååring i stallet som har konstaterade pålagringar i carpus VF så det kan komma tidigt. :crazy:
 
Sv: Lösa benbitar i carpus

Hej!

Här kan du kanske hitta något av intresse:

http://www.upei.ca/~vca341/equinelimbs/carpus.html

Det finns många röntgenbilder med förklaringar/hänvisning till vilka ben bilderna visar. De tar även upp hur vissa "problem" tex avsprängningsfrakturer ser ut på röntgen.

Klicka på Return längst ned på sidan så kommer du vidare till massor med röntgenbilder på hästens olika leder.

Mvh / Fia
 
Sv: Lösa benbitar i carpus

Oj, tråkigt med din häst.... men hur upptäcktes det? Direkt eller hade den några andra problem innan? .... Bara 2 år, ja det vart inte gammalt.... även här hur upptäckte ni det? hur ser denns framtid ut? Behandlad?

Förstår att det är olika prognoser på olika hästar med pålagringar, det beror väl på vart det sitter & hur mycket dom har osv.... men tänkte på det, kan man operera bort pålagringar? för vad jag har förstått så kan aldrig pålagringar försvinna, har det väl kommit så kommer det alltid att finnas kvar??!
 
Sv: Lösa benbitar i carpus

Tackar tackar för länken....ska kika runt lite, synd bara att engelskan är så bra.....eller inte....men något ska jag väl förstå. :smirk:
 
Sv: Lösa benbitar i carpus

Jag håller ju på med travare och det jag märkte det först på var att hon fick aningen kortare steg i fram i nerförsbacke. Efter ytterligare ett tag började hon sticka under sig ett bakben i högre farter.

Jag var två varv till närmaste klinik och sprutade en kota innan jag bytte klinik och fick det chockartade beskedet, jag trodde att den klinik jag varit på "bara" hade missat nån mer led för att de inte ville böja bak.

Veterinären sa att hon gått med det minst ett år och då hade hon kanske synbara problem i 3-4 månader. Hon var en riktig tuffing.

Tvååringen har fått sin pålagring för att han belastat knäna fel (epifysit) under värsta växtperioden och har även blivit felaktigt inskenad på grund av det. I det fallet så ger veterinären en mikroskopisk chans att han skulle kunna fungera om han får växa färdigt innan han börjar träna. Först sa vi att vi skulle ta bort honom dierkt men det har inte blivit så så nu är han försökskanin för min ET:s nya laser.
Vi tror inte speciellt på det men det kan ju vara intressant.
I hans fall märkte vi det genom att han började ta hjälpsteg och såg/kändes allmänt konstig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp