Bukefalos 28 år!

Lösa benbitar ?

abc

Trådstartare
Är det ärftligt?
Om en ung häst är opererad för det..
finns det då större risk för men i framtiden?
 
Sv: Lösa benbitar ?

jag vet inte om det är ärftligt men bland travhästar (varmblod) så är det rätt vanligt med lösa benbitar.. om jag har fattat det hela rätt så får dom det för att dom växer för fort men jag är inte helt säker :smirk:
man brukar ju operera för att man inte ska få några problem i framtiden (typ att dom blir halta av benbiten..) så om man har opererat så ska det väl inte va några problem :D
 
Sv: Lösa benbitar ?

ärftligt vet jag inte.
men min kompis häst fick opereras för en lös benbit, som tog ett bra tag att hitta då dom inte visste exakt va det va men efter en rad olika behandlingar o koller osv, så hitta dom felet, sen va det bara att "fixa till". så fick han vila x antal veckor..
och kom igen sen utan några problem =)

han va väl 12 år då.. och efter ett år ungf. va han igång igen utan problem...


hm kanske inte hjälpte dig ngt. men men :crazy: :D
 
Sv: Lösa benbitar ?

Finns två "sorters" kan man säga och jag vet inte hur långt forskningenhar kommit med det ännu. Det finns ärfliga faktorer som gör att vissa hästar har större risk att få det.
Den ena sorten beror på hur stoet utfodras under den sista tiden av dräktigheten och sedan hur fölet fodras under sin första levnads tid. Med rätt utfodring kan dessa "bitar" återbildas och aldrig ge hästen några problem. För stt man ska upptäcka dessa benbitar som egentligen är brosk så behöver man röntga fölen och det gör man ju sällan om det inte märks något på fölet. Men man gjort det i forskningssyfte och upptäckt det här.
Sedan är det ju så att det inte anses vara fel att avla på travhästar med lösa benbitar (vilket det är i vissa andra raser) och helt följdaktligen har det också blivit väldigt vanligt på travhästar. Så vanligt att försäkringsbolagen idag ofta har undantag för just dessa raser och benbitar. Dessa är den ärftliga biten.
 

Liknande trådar

Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
591
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Nevermind
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 950
Senast: AbCdE
·
Hästvård Finns det någon som har erfarenhet av ledinfektion med följande operation/artroskopi? Hur mår er häst och hur gick konvalecensen? Blev...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: Sigma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp