Lösa hästar på gården?

Lunketuss

Trådstartare
Har vårt fullblod i ett litet stall med 6 hästar, dom andra i stallet släpper sina hästar lösa runt om på gården så dom kan beta runt om, vi vågar inte släppa vår 6åriga fullblodsvallack lös, han är ganska sprallig, ung o pigg, brallar och raicar en hel del, ofta småsår eftersom han är så pigg o sprallig så saker händer. I går när jag kom stog han ensam i hagen= ganska liten skogshage utan gräs och dom andra gick lösa o beta en bit ifrån, det är ganska mycket fyrhjulingar, folk, bilar och 2 älgar som kommer ofta o hälsar på, vi törs inte släppa lös våran och dom som har stallet tycker nog att vi är ganska löjliga, dom vill/kan inte hägna in det gröna för det är småställen här och där utspritt. Det är ganska läskigt när vi ska hämta in våran häst, dom andra kommer i 180, vår hoppar o sprallar, vad händer om nåt/nån blir skadad? bil, folk, djur på grund av att t.ex vår bli rädd när dom andra kommer eller dom som är lösa orsakar nån skada? Vem får ersätta vad? vad säger försäkringsbolagen om nån häst bli skadad och den har sprungit lös på gården eller dom lösa har orsakat nån skada på vår häst t.ex? Det är ganska ont om bra bete på gården, dom håller på att röja sten/träd/stubbar och sen ska det sås så det kommer att bli fina hagar men just nu är det mest hagar utan gräs, vår ska på grönbete men inte än. Tycker synd om vår som får stå ensam utan gräs, plockar o slår så han får grönt inne på kvällen men det är ju inte samma sak som att beta dagtid.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Skulle tro att inget försäkringsbolag skulle ersätta om ägaren ställt ut hästen lös med flit. Man är ju skyldig att se till att den är säkert inhägnad.

Angående om det händer något när du leder din häst på stallplan och den blir skrämd av någon av de andra... vet inte, han borde ju kunna bli skrämd av dem i hagen också när ni hämtar honom där?

Jag kan tycka att man bara håller på så när det passar samtliga. Alltså, om du tycker att det inte funkar bra att hästarna är lösa vissa tider så borde de andra kunna anpassa sig.

Har de lämnat hästarna lösa sådär utan tillsyn, eller är ägarna där medan hästarna är lösa?

Att din häst får stå inne i trist hage när de andra betar är ju ändå samma som om ägarna tog ut sina hästar och betade i grimskaft, så där kan man väl inte säga något...
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Det är ganska läskigt när vi ska hämta in våran häst, dom andra kommer i 180, vår hoppar o sprallar, vad händer om nåt/nån blir skadad? bil, folk, djur på grund av att t.ex vår bli rädd när dom andra kommer eller dom som är lösa orsakar nån skada? Vem får ersätta vad? vad säger försäkringsbolagen om nån häst bli skadad och den har sprungit lös på gården eller dom lösa har orsakat nån skada på vår häst t.ex?

Tror tyvärr inte det finns något försäkringsskydd där. Om hästen skadar en bil tror jag bilföraren är skyldig oavsett om den rör sig eller står still, iaf om det sitter en förare i bilen. Om hästarna skulle dra in i någon annans trädgård och göra åverkan, så är man inte ersättningsskyldig, utan (om jag minns rätt) det är markägarens skyldighet att skydda sin egendom mot djur.
I övrigt kan jag bara gissa, men jag tror att man går in på gården på egen risk. Men jag förstår din oro, det är ju inte helt riskfritt att kliva in i en inhägnad hästhage heller.
Om du inte känner dig bekväm med detta för dig och din häst så kanske du ska se dig om efter ett annat ställe.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Tappade hakan när jag läste att de har hästarna lösa på gården.:eek: Hjälper inte om hästägaren är där när hästarna är lösa. Får de ett litet frispel lär inte en människa kunna hindra 5 hästar från att springa iväg.
Skulle de skada en bil när de är lösa tror jag faktiskt att hästägaren är ansvarig. Då har man varit oaktsam eftersom man frivilligt släppt dom lösa.
Skada på annans egendom kan man nog också räkna med att få betala. Skulle själv aldrig acceptera att grannen slipper undan att ersätta oss om dens djur kommer in och förstör vår gräsmatta eller staket.
Skulle nog se mig om efter en annan stallplats om jag vore du.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Dom är lösa utan direkt tillsyn hela dagen morgon till kväll, hästägarna jobbar, bara han som har gården är hemma delvis ingen direkt koll utan hästarna driver runt själva, han åker iväg och kommer tillbaks. När man kommer gåendes från hagen, står uppbunden vid stallet för att borsta/sadla så ser dom andra lösa hästarna det och så kommer dom rusande och då sprattlar vår, stänger man inte stalldörren kommer dom in, rider man i paddocken så kommer dom, ska man iväg rida ut så är man rädd att dom ska följa efter, visst kan det hända saker när man hämtar i hagen men det är inte alls som när man hämtat en och dom andra kommer rusande, 5 lösa och en som blir ledd, vår blir tossig i alla fall, tur att han lyssnar annars har jag inte haft en chans att hålla honom, kast med liten tant har det blivit då, hämta i hagen är nåt helt annat tycker jag.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Släpper hästarna lösa,är de galna? :eek::confused:

Det jag skulle tipsa om att att köpa sådant där stängsel man kan flytta snabbt och lätt,vet dock inte vad det heter men det finns det säkert någon annan som kan ge svar på. Kanske kan ni gå ihop och köpa? För visst är det praktiskt att bara kunna flytta det närhästarna betat klart och man kanske inte hinner gå med hästen i grimskaft ett par timmar eller dyl.

Men släppa dem lösa låter som rena galenskapen. Vad säger att de inte rymmer eller lir rädda och bara drar. Bla smet våra ridskolehästa engång och bodde glatt ute i skogen någon vecka innan de gick att fånga in. Och då hade de endå tur,hade varit mindre kul om hästarna dragit ut på vägen eller dyl.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Dom är lösa utan direkt tillsyn hela dagen morgon till kväll, hästägarna jobbar, bara han som har gården är hemma delvis ingen direkt koll utan hästarna driver runt själva, han åker iväg och kommer tillbaks. När man kommer gåendes från hagen, står uppbunden vid stallet för att borsta/sadla så ser dom andra lösa hästarna det och så kommer dom rusande och då sprattlar vår, stänger man inte stalldörren kommer dom in, rider man i paddocken så kommer dom, ska man iväg rida ut så är man rädd att dom ska följa efter, visst kan det hända saker när man hämtar i hagen men det är inte alls som när man hämtat en och dom andra kommer rusande, 5 lösa och en som blir ledd, vår blir tossig i alla fall, tur att han lyssnar annars har jag inte haft en chans att hålla honom, kast med liten tant har det blivit då, hämta i hagen är nåt helt annat tycker jag.


BYT STALL. Verkar vara väldigt oansvariga häst och stallägare. Skulle aldrig vilja ha mina hästar där.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Varför skulle hästarna skada sig eller andra för att de vistas på gården?

Nu förutsätter jag att gården är planerad så att hästarna kan gå lösa där. Dvs att de inte kan eller har anledning till att ta sig därifrån, att det inte ligger vassa föremål och annat runt omkring. Själv hanterar jag min häst lös och har inte heller några problem med att lämna honom på gården utan uppsikt, lös. Men detta ska ju göras på ett sätt som inte riskerar att hästen kommer till skada, och inte heller skulle jag låta en flock hästar rusa runt på gården, det kan de gott göra i hagen tyckler jag Men det beror ju som sagt på hur gården ser ut. Vi har ibland flera hästar lösa också, vi kanske vill borsta ute i solen eller liknande.

Jag tycker att de flesta idag är väldigt oroliga över allt som inte är fullständigt kontrollerbart. Och allt som är lite ovanligt rannsakas genast efter faror och hästar kan tydligen bli skadade när com helst utan anledning och även ge sig på andra. :grin:

Vad gäller din bil bör ju försäkringen täcka om din bil står parkerad oavsätt hur den kommer till skada, sålänge det inte handlar om att du är oaktsam. Hästar får vara lösa på egen mark. Om din bil kommer till skada är det nog du som får betala självrisken förstås, men jag tor absolut att föräkringen i övrigt täcker. Men detta är olika från försäkring till försäkring.

Jag tycker inte att du ska ha din häst lös om du är osäker på om ni kan hantera den så. Det är viktigt att man tänker sig för och vistelse utanför hagen ska inte bli stressig och sluta med att hästarna drar runt och inte går att få tag på. Däremot tror jag att man kan ha en mer avslappnad inställning till saker och ting än vad många har. Ang. hur deras hästar beter sig i hagen är något som inte har med detta att göra, tror jag. Det har nog snarare med dålig uppfostran att göra - alltså att hästarna inte lärt sig att detta beteende inte är ok. Om hästarna kommer springande är det ju bara roligt att de är så positiva till att det kommer ngn, men se till att du kan hantera dem och få dem att gå undan medan du tar din häst så att du inte riskerar att hamna imellan. Vänta tills de andra kommit springande klart, så hämtar ni er häst då. När man har häst måste man kunna hantera situationer med andra hästar.

Hästar bli ibland ensamma i hagen. De andra kanske är ute och rider, eller så går de och betar på gården. Det är så det är. Man kan inte binda upp sig på andra tyvärr. Det händer säkert inte hela tiden och kommer troligen inte heller pågå föralltid, ni kanske kan slänga in lite hö till din häst medan de andra är ute och betar på gården?


Kan tillägga att min häst började jag hantera lös redan när jag fick honom, då hade han nyss fyllt 5 år. Så åldern har ingen betydelse. Det är hur man hanterar hästen som avgör vilken kontroll man har på den och hurvida man kan hantera den lös eller ej.

Efter som att min är så van att alltid gå lös så är gården för honom ingenting märkvärdigt allt. Inte skogen heller. Han beter sig som när som helst och släpper jag honom betar han lugnt eller tar en sväng runt ridhuset. Och han kommer i regel alltid när jag ber honom, såvida han inte vill busa/leka men även det kan jag avfärda om jag måste. Så hur det görs är a och o. Och jag tänker inte sluta hantera min häst på det här sättet bara för att någon annan inte kan och därför tycker synd om sin häst som måste vänta i hagen.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

om ts är orolig at hästarna följer efter när hon rider ut verkar det onekligen som att dom KAN ta sig ut från gården själva.. (inlägg #5)

släpper man hästar lösa utan anpassat stängsel runt så är man skyldig till vad hästarna hittar på för dumheter, inkl olyckor och skador på annans egendom.. grov oaktsamhet kallas det...

sedan skulle jag vilja fråga, även om du hanterar hästen lös på stallgång, gårdsplan paddock etc etc.. hanterar* du även hästen lös i hagen när den busiga flocken brallar runt om dig och hästen?

* hanterar i detta fallet: borsta, kratsa, stretcha, sela på och av etc etc
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Vad gäller din bil bör ju försäkringen täcka om din bil står parkerad oavsätt hur den kommer till skada, sålänge det inte handlar om att du är oaktsam.

Jag vill minnas att jag kollade upp detta, och om man parkerar på en stallplan/tävlingsplats osv där det är uppenbart att hästar kan komma till bilen, så kan det hända att bildens försäkring inte täcker skador som en häst (lös eller i lina) orsakar.
Om hästägaren varit oaktsam kanske man kan tvinga dem att betala, men det är en jäkla djungel det där med bilar, hästar och ansvar...
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Gården är inte ett hus och stora ängar runt om och långt ut på landet utan det är flera byggnader, staket, grus vägar kors o tvärs, finns en tom pool, ligger en liten bit ifrån ett stuteri så det rider ofta folk förbi på allmänn grus väg som går förbi, en sjö där folk kan gå iland, dom ska bygga så det finns brädhögar, stenhögar o allt möjligt. Skulle vara skillnad om man bara hade hästar på ett stort eget område långt från allmänning men det är det inte och dom kan gå iväg, gården är inte inhägnad, hade den varit det så hade det ju inte varit nåt problem, ca 800km till asfalterad 70 väg där det kommer ganska mycket bilar.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Alternativen jag ser är

  • Ta ett riktigt snack med stallägaren
  • Anmäla till djurskydd, för jag tycker inte att den miljön låter vettig för att ha lösa hästar på. Och finns det inte bete att hägna in, så är det väl heller ingen lämplig plats att ha hästar på. Finns verkligen tillstånd att ha häst där?
  • Leta efter annan stallplats
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Dom är lösa utan direkt tillsyn hela dagen morgon till kväll, hästägarna jobbar, bara han som har gården är hemma delvis ingen direkt koll utan hästarna driver runt själva, han åker iväg och kommer tillbaks. När man kommer gåendes från hagen, står uppbunden vid stallet för att borsta/sadla så ser dom andra lösa hästarna det och så kommer dom rusande och då sprattlar vår, stänger man inte stalldörren kommer dom in, rider man i paddocken så kommer dom, ska man iväg rida ut så är man rädd att dom ska följa efter, visst kan det hända saker när man hämtar i hagen men det är inte alls som när man hämtat en och dom andra kommer rusande, 5 lösa och en som blir ledd, vår blir tossig i alla fall, tur att han lyssnar annars har jag inte haft en chans att hålla honom, kast med liten tant har det blivit då, hämta i hagen är nåt helt annat tycker jag.

Inte konstigt han sprallar. Det låter direkt farligt och oansvarigt som dom gör. Jag hade nog bytt stall!
En sak som jag kanske kunde acceptera är om dom släppte ut dom nån timme medan dom själva pysslade på stallplan, men inte hela dagar utan tillsyn.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Flytta!

Det låter som att det saknas kunskap om grundläggande säker hästhållning och allmänt vett och respekt.

Tror säkert miljö-hälsa och djurskyddet skulle ha en del att säga till om.
Otroligt att inga grannar reagerat ännu.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Låter lika oansvarigt som olagligt att släppa en djurflock lös utan tillsyn så pass nära tex trafik.
det finns provisoriska staket!
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Gården är inte ett hus och stora ängar runt om och långt ut på landet utan det är flera byggnader, staket, grus vägar kors o tvärs, finns en tom pool, ligger en liten bit ifrån ett stuteri så det rider ofta folk förbi på allmänn grus väg som går förbi, en sjö där folk kan gå iland, dom ska bygga så det finns brädhögar, stenhögar o allt möjligt. Skulle vara skillnad om man bara hade hästar på ett stort eget område långt från allmänning men det är det inte och dom kan gå iväg, gården är inte inhägnad, hade den varit det så hade det ju inte varit nåt problem, ca 800km till asfalterad 70 väg där det kommer ganska mycket bilar.

I och men ovanstående förhållande hade jag definitivt dragit öronen åt mig och hittat en annan plats. Verkar ju inte riktigt klokt! :eek:

Väldigt irriterande också kan jag tycka med dessa andra fem hästar som man hela tiden måste hålla reda på när man ska rida i paddocken eller ta in sin häst i stallet.

Tiden är knapp nog ändå ibland med jobb och andra "måsten" här i livet och när jag kommer till stallet vill jag ägna mig åt min häst och inte ständigt tvingas hålla andra hästar på avstånd.

Tror det blir svårt för dig att ändra på dessa saker i och med att alla verkar tycka det är en bra grej. :(

Nä, flytta säger jag.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Lite "funderingar" till tintilar:

"Jag tycker att de flesta idag är väldigt oroliga över allt som inte är fullständigt kontrollerbart."

Hmm, visst finns det "hönsmammor" men att säga att de flesta är en sådan - det är väl ändå till att ta i? Man har ju faktiskt skyldighet att se till att ens häst inte kommer till skada eller skadar andra eller deras egendom i onödan. Kostar dessutom en hel del pengar.

"Vad gäller din bil bör ju försäkringen täcka om din bil står parkerad oavsätt hur den kommer till skada, sålänge det inte handlar om att du är oaktsam. Hästar får vara lösa på egen mark. Om din bil kommer till skada är det nog du som får betala självrisken förstås, men jag tor absolut att föräkringen i övrigt täcker. Men detta är olika från försäkring till försäkring."

Med tanke på att ett försäkringsbolag ofta gör allt för att hitta "kryphål" och slippa betala så tvivlar jag starkt på att man har något där att hämta om det visar sig att man frivilligt parkerar där man vet det finns lösa hästar. Kanske man förlorar en del i bonus också? Hade jag varit ts hade jag definitivt ringt till försäkringsbolaget och frågat.

"Om hästarna kommer springande är det ju bara roligt att de är så positiva till att det kommer ngn, men se till att du kan hantera dem och få dem att gå undan medan du tar din häst så att du inte riskerar att hamna imellan. Vänta tills de andra kommit springande klart, så hämtar ni er häst då. När man har häst måste man kunna hantera situationer med andra hästar"

Att få dem att gå undan verkar ju inte vara det lättaste - ts berättar ju att de följer med in i paddocken, stallet, ja you name it! Och jag hade blivit tokig om jag skulle vara tvungen att hålla på med sånt i tid och evighet varje gång jag ville umgås med min häst.

Jag har stått i stall där de andra hästarna uppfört sig som galna vid grinden var gång man skulle ta ut sin egen men sådana situationer kan jag behärska. Det dröjer inte länge innan de lär sig att så gör man inte när den tanten kommer! :devil:

Men det är en jäkla skillnad på det och att på ha dem i hasorna var man än går - att de kan komma rusande i olämpliga situationer också. Som t ex det som BeastieBabe nämnde: när man ska sadla, sela på, kratsa hovarna etc. :eek:

"Kan tillägga att min häst började jag hantera lös redan när jag fick honom, då hade han nyss fyllt 5 år. Så åldern har ingen betydelse. Det är hur man hanterar hästen som avgör vilken kontroll man har på den och hurvida man kan hantera den lös eller ej."

Nu tycker jag förstås att det verkar som om ts inte egentligen har problem med sin egen häst utan med att det finns 5 andra hästar som rusar runt på gården och jag skulle nog inte vilja kalla det att de hanteras lösa. De springer ju runt själva och han som äger gården är inte alltid hemma.

"Och jag tänker inte sluta hantera min häst på det här sättet bara för att någon annan inte kan och därför tycker synd om sin häst som måste vänta i hagen."

Nej det ska du absolut inte göra så länge du har koll på att din häst inte ställer till det för någon annan. Precis som du sa så blir hästar ensamma i hagen ibland men jag tror inte det är detta som är ts största oro. :)
 
Sv: Lösa hästar på gården?

om ts är orolig at hästarna följer efter när hon rider ut verkar det onekligen som att dom KAN ta sig ut från gården själva.. (inlägg #5)
Detta har jag missat.
Har hästägarna har så dålig koll på sina hästar kanske de inte ska ha sina hästar lösa. Men frågan är om det nånsin inträffat att de följt med ut? Min häst hade aldrig gått med en annan ut från gården om jag var kvar och pysslade, vi har inte heller inhägnat vid utgången.

släpper man hästar lösa utan anpassat stängsel runt så är man skyldig till vad hästarna hittar på för dumheter, inkl olyckor och skador på annans egendom.. grov oaktsamhet kallas det...
Jag har ingen vidare koll på lagar, och olika försäkringsbolag bedömmer situationer olika. Men om en häst skadar en fordon i trafiken så är det väl i regel aldrig hästägaren som får skulden, precis som när du hanterar en häst på en gård. Sen kanske annat gäller om hästen inte hanteras med snöre och rep. Det kan jag mycket väl tänka mig. Som sagt, regler och lagar måste jag uppdatera mig på för att komma med ett riktigt svar.

sedan skulle jag vilja fråga, även om du hanterar hästen lös på stallgång, gårdsplan paddock etc etc.. hanterar* du även hästen lös i hagen när den busiga flocken brallar runt om dig och hästen?
Självklart. Och om jag upplever att flocken stör mig eller min häst så ber jag den att hålla sig på avstånd med sina lekar. Jag både matar, pysslar och rider min häst i hagen tillsammans med flocken. Med och utan träns. Våran flock har varit till antalet mellan 4-12 djur. Så det är dock ingen stor flock. Tror däremot inte att det skulle göra någon skillnad sålänge jag kan hantera mängden djur.

Skuggi:

Jag vill minnas att jag kollade upp detta, och om man parkerar på en stallplan/tävlingsplats osv där det är uppenbart att hästar kan komma till bilen, så kan det hända att bildens försäkring inte täcker skador som en häst (lös eller i lina) orsakar.
Om hästägaren varit oaktsam kanske man kan tvinga dem att betala, men det är en jäkla djungel det där med bilar, hästar och ansvar...
Och jag tycker att det är relativt uppenbart att hästar kan komma till bilen på en hästgård/stall. Men det kanske bara är jag. Oaktsamhet kan ju defineras. Men i regel kan jag hålla med om att häst utan linor och rep i regel klassas som oaktsamhet. Trots att jag själv inte anser att så är fallet.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Dom är lösa utan direkt tillsyn hela dagen morgon till kväll, hästägarna jobbar, bara han som har gården är hemma delvis ingen direkt koll utan hästarna driver runt själva, han åker iväg och kommer tillbaks. När man kommer gåendes från hagen, står uppbunden vid stallet för att borsta/sadla så ser dom andra lösa hästarna det och så kommer dom rusande och då sprattlar vår, stänger man inte stalldörren kommer dom in, rider man i paddocken så kommer dom, ska man iväg rida ut så är man rädd att dom ska följa efter, visst kan det hända saker när man hämtar i hagen men det är inte alls som när man hämtat en och dom andra kommer rusande, 5 lösa och en som blir ledd, vår blir tossig i alla fall, tur att han lyssnar annars har jag inte haft en chans att hålla honom, kast med liten tant har det blivit då, hämta i hagen är nåt helt annat tycker jag.


:rofl:
alltså, förlåt att jag skrattar jag förstår att det absolut inte är ngt roligt alls, men HUR har ni lyckats hamna på ett sånt ställe till att börja med? det verkar ju HELT vansinnigt. Har svårt att tro att "folk" som gör så, är normala i alla andra hästskötsel aspekter helt enkelt, verkar helt sjukt.
FLYTTA. Omgående.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
502
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 761
Senast: Juli0a
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 704
Senast: Shixle
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp