Lösa hästar på gården?

Sv: Lösa hästar på gården?

Låter onekligen väldigt korkat...:mad:

Och som tidigare även skriviit så kan jag aldrig tänka mig att man inte blir "skyldig" för vad hästen kan tänkas göra om man frivilligt släpper den lös.

Jag tycker att det är fel att säga att vi ska våga vara lite mer fria osv för det här handlar ju om säkerhet och inte bara ens egen häst utan massa andra. Tänk om en familj skulle dö i krock med en skock hästar som kommer flyendes tex oxå visar det sig att de inte alls hade rymt utan de fick vara lösa... :confused: Skulle man vilja det det på sitt samvete??
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Jag kan ta våran häst i hagen utan problem och flocken är där, jag bara visslar så kommer vår och dom andra efter honom, inga problem att ta ut bara honom och dom andra stannar kvar, bara höjer handflatan till stopp tecken så stannar dom andra men det är när dom är bakom nån buske/hus och vi har börjat gå och dom då kommer rusandes då blir våran uppspelt, klarar att hålla honom men det känns olustigt med dom lösa runt omkring. När dom andra rider ut så självklart kan han vara/är själv i hagen, men inte från morgon till kväll utan det är ju bara nån timme, vissterligen är det bra träning för honom att vara själv ibland. Stallet är kanon annars det är "bara" detta som jag reagerar på, när vi flytta in i vintras var det inget snack om att dom släpps lösa på sommaren utan det finns hagar men dom ska nu harvas och sås om och allt är inte färdigt än. Hagen som han är i nu är ny och ska senare användas som vinterhage, jätte fint men inget gräs och inte jätte stor.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Bra stall miljö ventilation och sånt, fri tillgång på grovfoder jämt, kanon padock med bra belysning, hindermaterial, allt man behöver till stallet grepar m.m. och ordning på allt, allt uppmärkt och alla sköter sig som är i stallet, toalett, dusch o bastu, micro, kyl o frys, varmt med kök och allt som hör till, spolspilta, låna hästtransport, täckes tvätt, hjälp när hovslagaren/veterinär kommer om man inte kan komma själv, sjukhage m sand, kommer bra överens med dom andra hästägarna annars, kort sagt så finns allt man behöver bara detta som jag reagerar på. Billig hyra och allt ingår t.o.m. kraftoder allt utom mockning. Finns t.o.m gym lokal men den hinner jag aldrig använda.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Det är ju bra om det är bra för hästägarna.

Men det ska även vara bra och trygg miljö med säkerhetssyn för hästarna och det kan jag inte se att det är här ovan.

Billigt är inte alltid bra... och det kan jag tycka gäller här. Var finns respekten för djuren?
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Varför ska TS anmäla och vad?

Uppenbarligen är hästarna vana att gå på området och respekterar att hålla sig där, så vad är problemet? Upp till TS om hon vill foga in sin häst i gänget.

Är det bara Tintilar och jag som har hästar lösa? I morse gick mina fritt på gården i ett par timmar, smidig gräsklippning, och varken dom eller jag såg något konstigt i det.

På direkt förfrågan för ett par år sedan hos mitt försäkringsbolag om vilka regler som gäller, sades att hästhållningen är individuell. Dvs, stängsling etc anpassas efter behov. Det viktiga var inte vad man har, utan att det fungerar.

LIA
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Jag har även min häst lös då och då, dock under uppsikt. Hon brukar lugnt gå och äta, eller så tränar vi lite, och ett par gånger har hon blivit skrämd och sprungit in i stallet igen. Men hon har aldrig sprungit utanför vår tomt och jag tvivlar på att hon skulle göra det heller.

Dock skulle jag aldrig lämna henne längre stunder utan uppsikt, då det faktiskt kan hända saker. Senast igår trasslade hon in sig i ett par buskar med en stege precis bredvid så då fick jag komma och trassla ut henne :p Hade jag inte varit där och lugnt visat henne vägen ut hade det kanske kunnat ske en olycka. Därför skulle jag inte lämna henne själv lös på ett område där det finns saker som hon kan skada sig på, lika lite som jag skulle lämna henne själv i en inhägnad hage där det finns saker hon kan skada sig på. Men den händelsen, att hon faktiskt trasslade in sig lärde hon sig av, för hon höll sig hela tiden borta från det stället efteråt.

Men i TS situation, där hästarna går lösa hela dagen utan uppsikt och med massor av saker de kan skada sig på skulle jag blivit lite ställd. Hästarna är kanske iof kloka och har lärt sig vart man kan gå och vart man inte kan gå, men jag skulle iaf inte låtit min häst gå ute helt löst så långa perioder utan att jag var i närheten...
Kanske ni kan komma överrens om att endast låta hästarna beta löst när någon av de övriga ägarna (inte TS) är där och kan hålla ett öga på dem?
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Jag tror precis som du att om det är en bil som blir skadad av en häst så är det alltid bilägaren som är skylldig.. En egentligen ganska konstig regel men bra för oss hästägare..
Vad försäkring om någon skulle bli skadad på gården gäller att stallägaren är skylldig om du är under 18 år vet inte riktigt hur det funkar om man är över.
Sedan tror jag inte att det är lagligt att ha en häst lös på en gård så där bara.. Det kan ju skapa allmän fara för andra. Tror hästar måste vara innom inhängnat område.

Sedan tycker jag att du som har problem av att de andra går lösa,byt stall till ett som passar dina och hästens behov bättre.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

[QUOTEÄr det bara Tintilar och jag som har hästar lösa? I morse gick mina fritt på gården i ett par timmar, smidig gräsklippning, och varken dom eller jag såg något konstigt i det.][/QUOTE]

Detta säger jag ingenting om, så kan min kompis också göra, inte jag då vi har väg en halv meter från stall och gräsplättar... som går rakt igenom gården.

Men här lämnades även hästarna UTAN UPPSIKT, med brädor, stenar, trådar, fyrhjulingar, bråte och annat som hästar kan skada sig på. Det är DET som stör mig och som jag är ganska säker på att djurskydd också skulle störa sig på.

Men du kanske går efter slit och slängmetoden. En häst mer eller mindre, det finns säkert en till på blocket. Jag tror nu, inte efter att ha läst många av dina så otroligt bra-iga inlägg att du är sån. Utan jag tror att du faktiskt förstår hur jag menar.

Mvh

IngelaH



Min kompis nordsvensk och engelska fullblod i och utanför hagen... UNDER UPPSIKT!
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Vad är det jag hör? Nöff nöff eller vöff vöff? :)

Även våra hästar går bland maskiner, virkesstaplar, stenar och allt annat som brukar finnas på gårdar. (Trådar såg jag inget om?) Dom är vana och klarar sig alldeles utmärkt och jag ser fraktiskt ingen skaderisk. Antar det är en fråga om tillvänjning. Vi har haft kusar i huset, i foderkammaren, garage, maskinhall, matkällaren! osv. Det är för dom, och oss, fullt normalt. :o

Däremot skulle jag inte åka hemifrån utan att sätta upp snöret mot vägen. Inte för att hästarna sticker, men dom lallar gärna omkring och hälsar på grannen mm.
Men det går att få även hästar att hålla sig i "reviret". Ett par mil härifrån bor en gammal bonde vars häst går helt lös och som aldrig lämnar markerna runt huset. Jag blev något förvånad när jag första gången besökte honom och var tvungen att flytta hästen från infartsvägen. Kul! För den som undrar över avsaknaden av hästkompis, så verkar hästen inte bry sig det minsta. Den verkar nöjd med att skrota omkring ensam. Inte ens när folk rider förbi bryr den sig.

Jag säger inte att vår variant av hästhållning funkar för alla, men jag hoppas vi inte är ensamma? :bump:
Tycker dock att man ska fundera ett par varv till innan man ser anmälan som ett alternativ.

LIA

PS! Varför springer dom så dant?
 
Senast ändrad:
Sv: Lösa hästar på gården?

Fullblodet hade varit utom synhåll för länge, för att nordisen skulle vara nöjd. Därför hetsade hon upp sig och skrek... Fullblodet är väldigt flegmatisk eg och går helst och lullar i sin egen värld. Men kände väl att han skulle visa sig, så att nordisen visste att hon inte var övergiven.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Men här lämnades även hästarna UTAN UPPSIKT, med brädor, stenar, trådar, fyrhjulingar, bråte och annat som hästar kan skada sig på. Det är DET som stör mig och som jag är ganska säker på att djurskydd också skulle störa sig på.
Stenar och brädor?

Väldigt, väldgt ofta får oroliga människor saker att låta väldigt mycket värre än vad det är. Hos oss ligger säkert också brädor i "traktorcarporten", dit hästarna troligen inte kan ta sig in med tanke på att det står en traktor ivägen. Men skulle det ligga en bräda eller två invid den gamla hästlastbilen som står dumpad bakom stallet eller liknande, eller utlagd på slangen som ibland är dragen över vägen mellan pumpen och vattenkaret, så är det ingenting som jag är det minsta orolig för att min häst ska skada sig på. Allvarligt talat - finns det någon djurskyddsmyndighet som ens skulle höja ögonbrynet åt en planka? Om en häst inte ens klarar av att kliva över det så undrar jag om den kan gå i hage ens. Ibland har vi också bommar liggande på ridbanan där hästarna har möjlighet att vistas när de är lösa, räknas dessa också till "plankor". Vad jag vet är det helt ok att ha hinder uppställda i hästhagar också, där hästar går om dagarna.

Och stenar har vi mängder av i våra hagar, stora och små. Jag skulle aldrig vilja ha min häst konstant i en hage utan stock eller sten, dom ska lära sig lyfta på fötterna.

Och bråde - vad är det egentligen? Det kan ju vara allt från gamla cyklar och bord till hinkar och trasiga krukor. Sålänge saker och ting har sin plats är det sällan ngt att bry sig om. Jag parkerar min cykel på gården - gammal eller inte - på stallplanen med lös häst närvarande, och vi har både bord och stolar stående både i stallet och utanför. Det är lätt att se ett bombnedslag när man hör ngn berätta trots att det inte alls behöver vara så. Nu säger jag inte att så är fallet här dock. Det kan ju jag omöjligt veta efter som att jag inte varit där.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Jag säger inte att vår variant av hästhållning funkar för alla, men jag hoppas vi inte är ensamma?
Absolut inte. :D Vi är iof bara två hos oss men jag anser att det är ansvarsfullt av hästägare som inte släpper hästarna vind för våg om de inte har koll på hästarna. Det är ju också så att om andra misssköter friheten att välja, så kommer snart ingan att få hantera sina hästar så. Jag fick tex sluta rida utan träns i förra stallet - iof bla för att stallägaren ansåg att om vi träffades på i skogen kunde ju min häst flyga på hennes :grin: men också för att småtjejerna började träna tränslöst på ridbanan och hade kanske inte riktigt samma koll. Så det blev till att flytta därifrån för min del.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Det jag menar är inte sten och lite bråte/plank som ligger utan största faran som jag ser är att ha hästar lösa utan uppsikt där det kommer både bilar, folk och finns vägar, vårt ystra fullblod törs vi i alla fall inte ha löst utan uppsikt, han kan få gå lös när vi har koll och sen betar vi honom för hand, dom här hästarna är inte vana att gå lösa utan det är nåt dom börjat med nu. Jag tycker inte man kan lita på en flock lösa hästar att inte det händer nåt eller att dom ställer till nåt flyktdjur som dom är, sen kan det ju hända saker ändå men man har i alla fall eliminerat en del av risken att det ska hända nåt allvarligt.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Det jag menar är inte sten och lite bråte/plank som ligger utan största faran som jag ser är att ha hästar lösa utan uppsikt där det kommer både bilar, folk och finns vägar, vårt ystra fullblod törs vi i alla fall inte ha löst utan uppsikt, han kan få gå lös när vi har koll och sen betar vi honom för hand, dom här hästarna är inte vana att gå lösa utan det är nåt dom börjat med nu.
Om hästarna inte kan ta sig ut på vägar eller liknande, eller skada sig på olämplig bråde som ligger olämligt utspritt på gården, då håller jag med dig, då bör man ha uppsikt. Och jag tycker att du gör rätt i att följa dina instinkter och inte släppa din egen häst utan uppsikt om du själv känner att det inte är lämpligt.

Jag tycker inte man kan lita på en flock lösa hästar att inte det händer nåt eller att dom ställer till nåt flyktdjur som dom är, sen kan det ju hända saker ändå men man har i alla fall eliminerat en del av risken att det ska hända nåt allvarligt.
När det gäller en hästflock i en hage är panik inget vi bryr oss om efter som att de där kan fly/springa. Därför är det självklart att en gård där hästar går lösa ska ha samma förutsättningar. Att det finns byggnader på gården är en sak, men sålänge hästarna kan fly åt något håll så finns det ju ingen anledning att oroa sig för att de ska bli rädda. Låt dem fly, det vara sällan i evighet och sålänge ledarindividen (dvs som bör vara människan) agerar ointresserad och totalt lugnt så lugnar de sig oftast väldigt fort. Min häst hoppar undan ibland. Vissa dagar smyger han iväg för att ta sig en utsträckt trav längs ridbanan, andra gånger vill han leka med mig och vill jaga/jagas och studdsa. Lek och bus bör man kunna avvisa, men panik är ju omöjligt att göra ngt åt. Låt dem löpa tills de lugnar sig. Sen ska inte hästar springa omrking på gården av ren oro, spänning eller liknande. De ska lugn kunna vistas på gården precis som de gör i hagen. Men allt som kan hända i en hage kan också hända på gården. De kommer att agera helt naturligt.

Bilister ska köra försiktigt på gården, oavsätt lösa hästar eller ej. Man kan lika gärna komma ridande, eller leda en häst, eller ha ramlat av en häst som springer mot stallet.

Och en häst i panik är inte korkad eller blind, eller respektlös. Om hästen har utrymme, vilket jag anser är viktigt på en gård där hästar vistas lösa, så springer den inte PÅ folk. Varför skulle den göra det?

Vi vistas i djurens hagar utan att vara rädda och gården är ingen skillnad. Se på den som en hage. Ingenting är annorlunda.

Nu förutsätter jag att hästarna inte far runt och stressar omkring. Det är inte ok förstås, efter som att det inte heller ger något till hästarna, tvärt om. Det finns ingen anledning att försätta hästar i en situation som endast innebär stress för dem. Och om det är fallet hos er, så förstår jag dig.
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Om jag målar f-n på väggen över något som inte är så som det ser ut, är jag glad för det.

Men jag har sett både det ena och det andra i mina dar. Jag har skrivit flera skolarbeten på gymnasie och universitetsnivå i ämnet djurskydd. Då har jag suttit timtals på Örebro kommuns miljökontor, hos en tuff djurskyddsinspektör, som senare kopierade upp mina arbeten och lämnade ut till flera av sina kamrater runt om i landet.

Dessutom har jag lämnat en tidigare sköthäst i ett stall som såg helt OK ut, de som stod för stallet var jättetrevliga. Men de som köpte min sköthäst visste knappt vad som var fram och bak på en häst. Men äldsta dottern hade haft häst en kort tid för 25 år sen och kunde nog komma till trakten ett par gånger om året och titta till hästen. De som stod för stallet tröttnade ganska snart, då hästen inte sköttes. När jag kom upp på besök en månad senare, gråter jag än idag för att jag inte hade hästtransport med mig... Hästen hade inte fått hovarna kratsade på fjorton dagar "hon lyfter inte hovarna", det växte havre under vattenkoppen och boxbädden var svammpig. Dessutom hade den 22-åriga hästen gått ner rejält i vikt. Jag sa ifrån på skarpen och ett halvår senare hade hästen blivit "pensionär" hos en granne och gick och skrotade med ett par andra pensionärer.

Jag har också stått i ett stall, där det varit stora stenar, bråte och en dyngstack undermåligt inhägnad i en visserligen stor,men skabbig hage. Logdörrarna på baksidan for ofta upp och därinne stod en harv med vassa pinnar utstickande. Hästflocken fungerade inte, utan de ranglåga jagades jämnt. De stod på dyngstacken och knaprade rester av halm och höstrån, när de andra hästarna stod mitt i höhögarna och åt upp höet. När ranglåga hästarna inte hittade mer ätbart i dyngstacken åt de av färgen på väggarna.

Hästarna i hagen hade ofta hovbölder, som fick "läka ut". "Det skulle bli ett himla åkande om veterinär skulle komma stup i ett..." Hästarna kom ofta in med småskador från stenar, grenar och annat i hagen om det inte var sparkar från haggrannarna.

Men det kan ju inte hända i det här fallet, då alla hästarna utom TS fullblod går i hagen. Så det är säkert bra.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Kl*

anmäla kan du ju inte göra! det finns ingen lag på att man måste ha hästarna inhängnade! däremot finns det lag på att om man innte vill ha djur på sin mark så får man hägna in den, sen är det inte mer med det!

Mkt gamla lagar, men de gäller fortfarande!

personligen skulle jag kunna ha mina hästar lösa OM det fanns så mkt mark som bara var min att de i princip aldrig skulle ta sig därifrån, och så skulle trafikerade vägar saknas...

med andra ord skulle jag behöva äga en jävla massa mark ;)
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Våra hästar har "tillgång" till gödselstacken när dom går lösa. Den inspekteras varje gång eftersom vi även lägger grönsaksrens mm från hushållet där och det gillar dom.

Det du beskriver är ju ett flocksammansättningsproblem och har inget med gården som sådan att göra. Lite uppfostran av mobbarna hade nog inte skadat eller också ta undan motorn, för ofta är det ju bara en av hästarna som orsakar problemen.

LIA
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Om jag målar f-n på väggen över något som inte är så som det ser ut, är jag glad för det.

Men jag har sett både det ena och det andra i mina dar. Jag har skrivit flera skolarbeten på gymnasie och universitetsnivå i ämnet djurskydd. Då har jag suttit timtals på Örebro kommuns miljökontor, hos en tuff djurskyddsinspektör, som senare kopierade upp mina arbeten och lämnade ut till flera av sina kamrater runt om i landet.

Dessutom har jag lämnat en tidigare sköthäst i ett stall som såg helt OK ut, de som stod för stallet var jättetrevliga. Men de som köpte min sköthäst visste knappt vad som var fram och bak på en häst. Men äldsta dottern hade haft häst en kort tid för 25 år sen och kunde nog komma till trakten ett par gånger om året och titta till hästen. De som stod för stallet tröttnade ganska snart, då hästen inte sköttes. När jag kom upp på besök en månad senare, gråter jag än idag för att jag inte hade hästtransport med mig... Hästen hade inte fått hovarna kratsade på fjorton dagar "hon lyfter inte hovarna", det växte havre under vattenkoppen och boxbädden var svammpig. Dessutom hade den 22-åriga hästen gått ner rejält i vikt. Jag sa ifrån på skarpen och ett halvår senare hade hästen blivit "pensionär" hos en granne och gick och skrotade med ett par andra pensionärer.

Jag har också stått i ett stall, där det varit stora stenar, bråte och en dyngstack undermåligt inhägnad i en visserligen stor,men skabbig hage. Logdörrarna på baksidan for ofta upp och därinne stod en harv med vassa pinnar utstickande. Hästflocken fungerade inte, utan de ranglåga jagades jämnt. De stod på dyngstacken och knaprade rester av halm och höstrån, när de andra hästarna stod mitt i höhögarna och åt upp höet. När ranglåga hästarna inte hittade mer ätbart i dyngstacken åt de av färgen på väggarna.

Hästarna i hagen hade ofta hovbölder, som fick "läka ut". "Det skulle bli ett himla åkande om veterinär skulle komma stup i ett..." Hästarna kom ofta in med småskador från stenar, grenar och annat i hagen om det inte var sparkar från haggrannarna.

Men det kan ju inte hända i det här fallet, då alla hästarna utom TS fullblod går i hagen. Så det är säkert bra.

Mvh

IngelaH

Jag måste faktiskt helt ärligt säga att jag inte förstår vad du menar eller vart du vill komma. :o Att du har sett vanvård?
 
Sv: Lösa hästar på gården?

Jag måste faktiskt helt ärligt säga att jag inte förstår vad du menar eller vart du vill komma. :o Att du har sett vanvård?

Det kändes lite som att du inte "visste vad jag pratade om", det var lite därför jag broderade ut texten.

Jag har förutom att ha skrivit flera arbeten beträffande djurskydd, varit aktiv medlem i Svenska Hästars Värn och varit ute på besök.

Men jag kan förtydliga om du nu inte har läst alla inlägg. Det fetstilta, gör att jag kan göra mig en bild över hur det ser ut på gården i alla fall.

det är ganska mycket fyrhjulingar, folk, bilar

Vem får ersätta vad? vad säger försäkringsbolagen om nån häst bli skadad och den har sprungit lös på gården eller dom lösa har orsakat nån skada på vår häst t.ex? Det är ganska ont om bra bete på gården, dom håller på att röja sten/träd/stubbar

Dom är lösa utan direkt tillsyn hela dagen morgon till kväll, hästägarna jobbar, bara han som har gården är hemma delvis ingen direkt koll utan hästarna driver runt själva, han åker iväg och kommer tillbaks.

Gården är inte ett hus och stora ängar runt om och långt ut på landet utan det är flera byggnader, staket, grus vägar kors o tvärs, finns en tom pool, ligger en liten bit ifrån ett stuteri så det rider ofta folk förbi på allmänn grus väg som går förbi, en sjö där folk kan gå iland, dom ska bygga så det finns brädhögar, stenhögar o allt möjligt. Skulle vara skillnad om man bara hade hästar på ett stort eget område långt från allmänning men det är det inte och dom kan gå iväg, gården är inte inhägnad, hade den varit det så hade det ju inte varit nåt problem, ca 800km till asfalterad 70 väg där det kommer ganska mycket bilar.

Jag tyckte att det gick ganska bra, att jämföra med en del av vad jag varit med om, med "mina hästar".

Jag har också stått i ett stall, där det varit stora stenar, bråte och en dyngstack undermåligt inhägnad i en visserligen stor,men skabbig hage. Logdörrarna på baksidan for ofta upp och därinne stod en harv med vassa pinnar utstickande.

Hästarna kom ofta in med småskador från stenar, grenar och annat i hagen om det inte var sparkar från haggrannarna.

Jag ber om ursäkt, om jag vill vara med i diskussionen och då tar upp orelevanta saker.

Mvh

IngelaH
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
502
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 725
Senast: Juli0a
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 704
Senast: Shixle
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp