Lösa vitaminer och mineraler

H

horsedream

Vet ni hur man får tag på alla vitaminer och mineraler i pulver eller sirap-form, inte bara E-vitamin och t,ex, B som Shy feeder B, utan jag menar även A, C, D, B1, B6, B12, B-komplex etc och lika vid mineralerna.

Tacksam för hjälpen! :bump:
 
Jag är inte riktigt säker på vad du menar, men själv använder jag ett fodertillskott som heter Horse Powder. Det innehåller förutom alla de vitaminer du eftersöker även en fulltalig mineralstat.
 
hmmm

Det jag vet sedan tidigare, är att det har kunnat gått att köpa varje vitamin och mineral enskilt, speciellt vitaminerna.
Nu undrar jag om fler av er har hört talas om detta och var man i så fall kan få tag på det.
 
använder chevinal där är alla utom c vitamin men eftersom jag ger vitlök ska det tydlingen täcka c vitaminerna..

de e bifarmab som tillverkar chevinal,se deras hemsida
 
Re: hmmm

samma som gör shy feeder (tror jag) har också C-vitaminer + en heldrös andra. Tror den heter Honey + C
 
Beviplex kan du köpa på Apoteket.

C-vitamin behöver inte hästar men det tillverkas och säljs både hos foderhandlarna och hästsportbutiker. Samma sak med A-vitaminerna.

Jag är lite förvånad över att du som vid tidigare tillfällen framhävt dig som foderexpert "numero uno" måste fråga dessa frågor.... :confused:
 
Att jag

Att jag frågar detta är just för att jag inte har haft i Sverige egen häst på länge och var därför osäker. Jag ville bara veta hur läget är nu om det går att köpa varje vitamin löst. :p

Jag har aldrig påstått att jag var någon foder expert!! :rofl:
 
biopromin

jag använder ett komplett fodertillskott som heter Biopromin. Innehåller vitaminer, mineraler och örter. Har köpt detta genom en homopat, skickar över numret till henne i ett privatmed. till dig /Marijaa
 
vad ska du med enstaka vitamintillskott till?
har din häst någon bristsjukdom, eller?

jag ger mina hästar alger som ett mineral- och vitamintillskott. det innehåller allt (utom selen, men det finns ju i saltstenen) och det finns ingen risk för överdosering eftersom mineralerna är bundna i algerna.
det innebär att hästen bryter ner och tar till sig de mineraler och vitaminer som den behöver.
enkelt!
:) dessutom så tycker de att det smakar gott! :)
 
Varför köpa vitaminer och mineraler separat??
Varför inte försöka göra en foderstat till hästen och ge den mat som innehåller dessa vitaminer och mineraler istället så slipper du en massa hinkar och flaskor som bara tar en massa plats...
 
Vad ger du för alger??? Jag gick in på "min" leverantörs hemsida och kollade innehållsdeklarationen och där stod det: Selen 4 mg/kg...

Therese
 
:o du har rätt!
kollade oxå för säkerhets skull och du har rätt: 4mg står det.
vet inte var jag fått det ifrån ... :confused:
iaf så lär inte vi o våra djur bli selenförgiftade eftersom vi har så selenfattiga marker. :)
 
Kanske det

Varför köpa vitaminer och mineraler separat??
Varför inte försöka göra en foderstat till hästen och ge den mat som innehåller dessa vitaminer och mineraler istället så slipper du en massa hinkar och flaskor som bara tar en massa plats...

Det kan tänkas att det finns i vissa foder etc och man kan gå den vägen. Just för att försäkra sig. Vissa vitaminer och minraler tillför den individa hästen det lilla extra som just den behöver. Det var därför jag frågade om detta.
Jag vet att det går att köpa C och E vitamin löst Shy Feeder B är ju en sammansatt av olika B-vitaminer etc.
 
Hej. du behöver inte oroa dig för att c-vitaminbehovet inte skulle vara täckt. hästen tillverkar sitt eget c vitamin (i bland annat levern)och det är bara vid extrema situationer man kan behöva ge tillskott. jag tror dessutom inte att vitlöken har betydelse i det avseendet.
 
Var försiktig med doseringen av alger, speciellt om du har avelsdjur, det är lätt att få jodöverskott!

hästen fungerar dessutom inte på det sättet att den tar upp det den behöver. det är lätt att överdosera de fettlösliga vitaminerna, och mineralerna, oavsett i vilken form de ges.

ha en bra dag :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 023
Senast: Irival
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 682
Senast: MalanMjöl
·
Ekonomi & Juridik Jag har en bekant som råkat ut för en olycka och det har fått mig att fundera på hur det är juridiskt med ansvar när det kommer till...
Svar
9
· Visningar
1 638
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp