Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jajemän, det går att kombinera! Känner ett gäng människor som vill göra så lite som möjligt med sina hästar på så kort tid som möjligt, men ändå gillar att ha häst. Jag skulle inte orka hålla på då men det finns sådana.


Ok då:D Vet om ett par såna jag med:angel:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

jag vet några som har på lösdrift för hästens bästa och sköter det väldigt bra, mockar ut varje dag, lägger på hästarna täcke varje kväll o tar av på morgonen, tar in hästar på morgon&kväll och fodrar kraftfoder, för deras del hade det varit smidigare o ha hästarna installade igentligen.

men jag har oxå sett fall där dom slänger ut hästarna i en lösdrift o i princip skiter i hästarna , ger dom hö, mockar ca 1gång i månaden osv ...
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Det finns olika sorters människor och massa anledningar till varför man vill ha sin häst på lösdrift. Det finns både för och nackdelar!

Nackdel för mig med just min häst och lösdrift är:

1. Han blir för tjock när han går på fri tillgång på grovfoder
2. Han behöver dagligt social kontakt med människor för att inte bli "förvildad"
3. Blir jobbigt med all päls att rida och klipper man får han ha täcke dygnet runt vilket jag inte gillar, blir äckligt!


Däremot har jag en kompis som har sagt till mig att hon skulle aldrig ha kvar hästen om hon blev tvungen att mocka till den (varje dag) eller om priset steg över en viss gräns på stallhyra (hon betalar nu för lösdrift ca 1200kr/månad och tycker det börjar bli dyrt)

Hon tjänar runt 25 tusen i månaden och bor tillsammans med sambo som tjänar mer än henne.....

Jag tycker inte hon är lat utan mer bekväm och hennes häst passar bra på lösdrift, den rids 5-6 dagar i veckan och är jättefin i hullet och presterar bra på tävling!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Det finns olika sorters människor och massa anledningar till varför man vill ha sin häst på lösdrift. Det finns både för och nackdelar!

Nackdel för mig med just min häst och lösdrift är:

1. Han blir för tjock när han går på fri tillgång på grovfoder
2. Han behöver dagligt social kontakt med människor för att inte bli "förvildad"
3. Blir jobbigt med all päls att rida och klipper man får han ha täcke dygnet runt vilket jag inte gillar, blir äckligt!

Dina lista över nackdelar tyder på lösdriftsfördomar!

1) Varför behöver man ha fri tillgång på grovfoder bara för att det är lösdrift? Man kan ju fodra 3-4 ggr om dagen om man hellre vill det.
2) Varför skulle man inte ha daglig kontakt med sin häst bara för att den går på lösdrift? Man rider och ryktar och pysslar ju ändå, om man vill det!
3) Varför skulle en häst bli pälsigare om den gick på lösdrift? En lösdrift behöver inte vara kallare än ett vanligt stall!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag hade min häst inhyrd på lösdrift i ett halvår och tyckte det var kanon , inte för att jag slapp mocka utan för att han trivdes med att vara ute. Sen var det inte så bekvämt när han rullat sig i leran på natten och man fick gräva fram honom när man skulle rida :)

Hade en granne som gnällde över lösdrift och menade på att dom måste ha fri tillgång till hö, vilket dom oxå hade. Grannen däremot hade ett stall men lät sina hästar vara ute i en hage utan vindskydd och knappt hö och vatten för att hon inte hade mockat på 3 mån.

Så ibland kan det ju t.o.m vara de som har stall som "gömmer " skiten inne i boxen och struntar i att mocka om ingen ser, och så får hästen stå i skiten på natten. I lösdrift bestämmer hästen själv var den vill vara , och även om vi åkte ut i på gränsen till snöstorm så stod hästarna nöjt ute med snö på huvudet och frustade glatt.

Både ock är bra om man sköter det som man ska tycker jag.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Det finns olika sorters människor och massa anledningar till varför man vill ha sin häst på lösdrift. Det finns både för och nackdelar!

Nackdel för mig med just min häst och lösdrift är:

1. Han blir för tjock när han går på fri tillgång på grovfoder
2. Han behöver dagligt social kontakt med människor för att inte bli "förvildad"
3. Blir jobbigt med all päls att rida och klipper man får han ha täcke dygnet runt vilket jag inte gillar, blir äckligt!


*Däremot har jag en kompis som har sagt till mig att hon skulle aldrig ha kvar hästen om hon blev tvungen att mocka till den (varje dag) eller om priset steg över en viss gräns på stallhyra (hon betalar nu för lösdrift ca 1200kr/månad och tycker det börjar bli dyrt)

Hon tjänar runt 25 tusen i månaden och bor tillsammans med sambo som tjänar mer än henne.....

Jag tycker inte hon är lat utan mer bekväm och hennes häst passar bra på lösdrift, den rids 5-6 dagar i veckan och är jättefin i hullet och presterar bra på tävling!

*Hästen behöver inte ha fri tillgång på foder på lösdrift.
*Hästarna tas med fördel in varje dag för besiktning och kraftfodergiva.
*spårklippning är ett vanligt sätt att klippa hästar på lösdrift.
Kräver inte täcke dygnet runt.

Fler mystiska fördomar?
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Flipthefrog och Nicke: Ni missförstod nog mig eller så var jag otydlig, jag har haft min häst på lösdrift.

Han är uppväxt på lösdrift från 6mån-3 år

och han kom till mig som treåring och stallades in första gången vintern när han var 4,5 år.

Sedan hade jag honom installad en vinter och vintern efter det åkte han ut på lösdrift igen och det var då "problemen" kom...

Han blev halvvild (vilket han var när jag tog hem honom och jobbat mycket för att få bort). Pälsen hindrade utbildningen i ridningen då han inte orkade och jag ville hellst inte ha täcke på honom, passade inte så bra med det stället han stod i då och dom hade fri tillgång på grovfoder.

= fet häst pga för mycket mat och för lite ridning pga pälsen = blev inte så mycket ridning/hantering = hästen sjövild.


Skulle jag däremot nån dag skaffa eget hus med stall ska jag absolut ha lösdriftsmöjligheter då jag tycker om det men då vill jag som sagt bo på stället så jag kan gå till stallet närsomhelst och hantera hästarna. Jag skulle då även ha uppstallningsmöjlighet så jag kan variera stall och lösdrift!

:bump:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Det måste väl vara så att en lösdrift ska skötas.....men de som har härikring är i så fall den lata sorten tyvärr.

Närmsta grannen har lösdrift och där har jag aldrig sett att det mockats vare sig i lösdriften eller hagen.De åker in med en ensilagebal i veckan i hagen och fixar sporadiskt vatten när de ser att det är slut.Hovslagaren kommer nån gång om året,för de går ju barfota och naturligt.Hästarna rids inte och de pysslas inte med för de går ju på "naturlig" hästhållning.

Nä,man blir ju lite skeptisk faktiskt.Sen finns det säkert duktiga hästmänniskor som kan sköta en lösdrift för det är säkert minst lika mycket(eller mer?) jobb att sköta den bra.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag är inte lat, men har ändå valt lösdrift. Vi ställer in en ensilagebal i veckan, och låter dem ha fri tillgång. Detta tack vare att hösilaget har så pass låga värden att våra hästar behöver cirka 15-20 kg om dagen, och det är vad de äter. Då finns ingen anledning att fodra för hand, tycker jag. De har friskt vatten hela tiden, och en väl tlltagen ligghall där det alltid är torrt. Vi strör ligghallen en gång om dagen, och mockar ur den 1 gång/år.

Sammanlagt tar det mig 10 minuter om dagen att sköta om lösdriften: kolla så att hösilaget är fräscht, slänga bort eventuellt spill som blivit dåligt, strö ligghallen, kolla vatten och ha extra kraftfoder till de som behöver. Det är betydligt mindre jobb än när jag hade dem uppstallade och fodrade 3 ggr/dag, och hade boxar att mocka á 10 minuter. Dock är hästarna mnst lika fräscha och pigga som förut, och jag har mer energi att lägga på träning. :)

Ditt exempel låter verkligen inte kul, framförallt inte vattnet och hovslagaren, det borde du anmäla tycker jag.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

kl

Jag är lat, och har häst på lösdrift. Tycker det är toppen m sovmorron och slippa in& utsläpp är guld värt. Sysslorna tar ca 10 min att fixa, mocka ut bajset, fylla på hö i en jättebehållare med 10x10cm stora rutor- fritillgång men de får jobba lite. Vatten.

Rider ca 5 dagar/ vecka, klipper hals vintertid och stortrivs precis som hästen.

Vi tömmer lösdriften 1 ggr / år. Halmbädd där jag tar igen mig själv ibland oxo efter ridpassen. :D

Skulle inte vilja stå installad igen...:laugh:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Beror ju på..
Jag skaffade lösdrift just för jag inte var lat kanske men ville ha det lite lättare.
Jag hyrde ett eget stall där jag hade mina dåvarande 3 häsatr.
Det fanns varken pengar eller tid till att åak ut varje morgon och ta ut åka ut å luncha sen åka och ta in dom
Alltså 3 ggr om dagen.

Så jag byggde lösdrift och kunde på så sätt åka ut 1 gång om dagen bara.
De dagar jag inte kunde åka ut gick stallägaren ut och kollade till så alla stod på sina 4 ben.

De hade fri tillgång på hö vatten och salt/minderalsten hade lada att gå in i och superstor hage=)

Sedan trivdes alla mina 3 på lösdrift så varför göra om???

Vissa väljer lösdrift fasten de kan ha inne men väljer lösdrift för dom trivs bäst med de..
Andra väljer som jag för det är lättaste/smidigaste

Svårare än så är de ju inte=)=
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

*K-L*

Jag orkar inte läsa hela tråden - men OM någon säger en sådan sak som rubiken säger - så visar det bara på STOR okunskap från talaren ifråga. Lösdrift kräver en hel del underhåll för att fungera bra!

Man har lösdrift för att man är övertygad om att det är det bästa för hästarna....
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

*kl*

Har mina hästar på lösdrigt för att de trivs med att gå ute, de är lugnare, nöjdare och rör sig betydligt mer naturligt i hagen hela dagarna. De väljer själv vilken tid på dygnet de är ute eller inne.

Mockar varannan dag ca, (har 2 hästar på 35 kvadratmeters ligghall), och 2 hagar på vardera dryga 1,5 hektar.

Visst är det praktiskt at inte behöva passa tid på morgonen, men att man skulle ha mindra kontakt med hästarna, verkligen inte! Umgås med mina hästar minst 3 ggr per dag, och de är alltid rysligt sociala! :)

Så den tid jag inte tar till att mocka boxar och göra höpåsar läggerjag istället på att rida, borsta, gosa etc.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Det stämmer ju inte.. min lösdrift krävde ca 10 minuter skötsel dagligen( mocka ut bajs) och vissa dagar hade dom inte ens bajsat där inne så då var de inge mockning alls:bump:

För att mocka 3 boxar fylla på halm fylla på vatten mm skulle de tagit minst 30 minuter.
Alltså sparade jag minst 20 minuters arbete om dagen=)

Vad är de som enligt dig ska ta sådan herrans tid att arbeta med en lösdrift om jag får fråga???:confused:

Det som var jobbigaste var att bygga den tog 3 dagar och jag var bokstavligen helt slut efteråt!

Du kan ju aldirg få lösdrift till jobbigare mer arbetsamt än att ha häsatrna inne


Ska man ha hästarna inne måste amn går upp före man ska till jobbet( jag började kl 07:00
Jag var tvungen att gå upp 04:00:crazy: åka ut slänga på täcke ge hö och kraftfoder sedan släppa ut dom.Iväg hem igen och hoppa i duschen då vi hade en allergisk person på jobbet.

Sen iväg på lunchen och fodra lunch min egna lunch fick jag slänga i mig i bilen på väg till stallet...

Sen iväg efter jobbet kl 16:00 rida mocka och sedan stanna kvar minst till kl 20:00 för att fodra..

Detta betydde att hela mitt liv gick åt till hästarna och så vill jag inte ha det...

När jag byggde lösdrift kunde jag åka till jobbet gå upp 06:30:love: jag kunde njuta av min egna lunch och slapp magknip för man slängde i sig maten.

Jag kunde åka ut efter jobbet rida dona och sen bara åka hem eftersom de hade fri tillgång på hö, vatten och saltsten i hagen.

Kraftfoder fick de efter ridning bara.

Så tidsmässigt fick jag mitt liv tillbaks och de var de värt alla gånger..
Pluss att jag fick min gammelhäst bättre i sina galliga ben när hon gick ute dygnet runt=)

:banana::bump:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Bla tänker jag på anläggningen av en bra bädd, som tar mkt arbete några veckor, för att få det optimala underlaget.

Sedan tänker jag också på att den ska mockas ur 1 - 3 ggr/år beroende på trycket.

Osv.

Jag VET att många använder lösdrift med usla bottnar, jag tillhör inte en av dom.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

ja och hästarna mår bättre av att gå på lösdrift
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Som inhyrning tycker jag det är för lata. Ett stall som har lösdrift i närheten av mig, behöver bara fodra nångång om stallägaren är bortrest. Mockning och allt annat sköts av stallet.
 

Liknande trådar

O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 512
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp