Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

vill bara säga att lösdrift är det bäst jag uppleft för mina hästar, det känns för mig, naturligt för mina hästar. De har fri tillgång till hö i foderhäck och tempurerat vatten samt en torr ligghall. Jag upplever inte att det alls är mindre jobb än uppstallning. Mockar ut ca 3 kärror om dagen, från både ligghall och de öppna ytorna runt mat och vatten. Jag mockar ej skogspartiet eller ängen. HAr även ett litet stal med 2 spiltor, men när hästarna är inne så skall det iallafall mockas i hagen... När man som jag är småbarns förälder fins det ingen bättre lösning.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

kl

Jag håller på att göra om mitt stall till lösdrift nu.

Har alltid tyckt att det verkar bra för hästarna att få vara ute mer, och inte stå instängda i ett stall 10 timmar/dag.

Jag gjorde stall av vårat garage förra året med 2 boxar som ska vara öppna och stängas när jag vill ta in dom.

Eftersom mina två hästar kommer bra överens så tror jag det kommer funka väldigt bra.

nu är det bara foderhäcken som jag inte riktigt vet hur jag ska göra ännu.

Det kommer troligen bli lättare den här lösningen för min dotter som kommer ta hand om hästarna när jag jobbar borta hela veckorna ( sover borta)

fri till gång till hö så hon slipper stressa på morgonen med att fodra och släppa ut dom.
Och hon KAN göra nått annat med sina kompisar ibland. det enda hon måste göra är att mocka, se till vattnet och ge krafftfoder i boxen på kvällarna.

så istället för 3 mat-tider att passa, så räcker det med att hon är i stallet EN gång/dag...
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Min målsättning är att bygga ett lösdriftsstall som är så lätt att sköta som möjligt och samtidigt få så bra hästmiljö som möjligt. Om det placerar mig i kategorin lata eller smarta är väl upp till utomstående att bedöma. Jag tror det är en skön kombo.

Jag hoppas kunna åstadkomma ett stall där hästarna utfodras med sin kraftfodergiva uppdelad på uppåt 24 fodertillfällen på tidpunkter som hästarna själva bestämmer för att hjälpa hästen att tillgodogöra sig fodret så bra som möjligt och passa in i hästens egen rytm. Samtidigt som jag bara behöver fylla på foder någon gång i veckan. Grovfodret hoppas jag att jag ska kunna ge fri tillgång till, det går bra med den hästuppsättning jag har idag.

I den tilltagna ligghallen hoppas jag att det ska kunna räcka lägga in nytt strö på veckobasis och mocka ur helt en gång om året med traktor. Den mindre, dränerade och grusbelagda hagen som omger ligghall och foderstationer hoppas jag ska räcka att mocka veckovis och den/de större hagar som hästarna har tillgång till hoppas jag ska klara sig med vanlig betesskötsel och -planering, ingen regelbunden mockning med skyffel och skottkärra.

Genom att planera, bygga och automatisera för en effektiv hästhållning hoppas jag kunna öka både min och hästarnas livskvalitet. Plötsligt kan jag lägga den där timmen det dagligen tar att mocka, fodra och in-/utsläpp varje dag på att hantera, motionera och umgås med mina hästar istället. Måste jag jobba övertid på jobbet är det ingen katastrof - hästarna kan leva sina liv som vanligt utan att vara helt beroende av mig. Äta, sova och ta en sväng i hagen precis när det passar dem. På samma sätt kan jag och sambon åka iväg på en spontan filmkväll hos kompisar, ta en sovmorgon utan väckarklocka en lördag eller fira jul hos föräldrarna utan att behöva ordna med någon som tar hand om hästarna. Måste jag åka på konferens eller kundbesök över några dagar är visitation av hästarna och en snabb kontroll av vattenkoppar och foderstationer det enda en "stand-in" behöver göra, ingen mockning, ingen fodring och inget ledande av hungriga hästarna till och från hagen. Troligen kan jag till och med när som helst snabbkolla att alla hästar äter som de ska via mobilen.

Nåväl. Det är målsättningen. Hur nära målet jag kommer när jag väl byggt klart mitt stall får vi väl se. Men jag ser inget egenvärde i att hålla hästarna på ett traditionellt sätt och ännu mindre egenvärde i att göra mycket fysiskt arbete i stallet. Det perfekta stallet enligt mig är ett där jag inte behöver göra ett skit och mina hästar mår som prinsar och prinsessor. :)
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

jag hade en liten lösdrift för mina hästar 2 st. mockade ut 2 - 4 ggr i veckan då både hage och bädd... orsaken till att jag hade dem på ett ställe med lösdrift då är för att de är unga, och på det här sättet får motion och så lite som möjligt med mänsklig kontakt. när jag bygger stall nu till sommaren så ska jag oxo bygga en liten ligghall till dem. men ha hyrhästar i stallet. sen är det ju bra med lösdrift för gamla stela hästar, det gör ju under på många stela gamlingar har jag sett. De som jag har hört, bla uppfödare och hovisar, tycker att det är tyngre med lösdrift, just pga mockning och vatten hö mm. JAG bryr mig inte vad som är tyngst (allt ska ju ändå skötas) men jag bryr mig om hästarna, och därför möjlighet till både stall och lösdrift, och möjligheten att välja.:banana:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Har långt ifrån läst hela inlägget men ville ändå kommentera. I våra storboxar (och även vanliga med för den delen) i Tyskland (o detta är ett vanligt fenomen i Tyskland) så strör man upp med halm varje dag men mockar gör man inte. Man lägger lager på lager varje dag så det blir en bädd. Det är ett smidigare arbete då vi har otroligt mkt hästar att ta hand om ändå. Vart 4e/5e vecka så åker allt ut med en traktor och så börjar man om igen. Eller när det börjar kännas "att det är dags". Och som de flesta vet så är det inte lika vanligt med daglig utevistelse för hästarna i T. Det har inte med lathet att göra. Har man 4-5 hästar så är det förståligt att man vill lägga ner den tiden på att göra rent varje dag (gör jag helst med) men har man 200 hästar så blir det annorlunda. Men söker ni ett effektivare sätt så är detta något som fungerar!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

tar de inte ut bajjarna alls?

det blir ju så knöligt då :crazy:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

PUUUTT

idag ska vi testa lösdriften :banana:
perfekt väder för hästarna att få vara ute mer om de vill :D
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Har långt ifrån läst hela inlägget men ville ändå kommentera. I våra storboxar (och även vanliga med för den delen) i Tyskland (o detta är ett vanligt fenomen i Tyskland) så strör man upp med halm varje dag men mockar gör man inte. Man lägger lager på lager varje dag så det blir en bädd. Det är ett smidigare arbete då vi har otroligt mkt hästar att ta hand om ändå. Vart 4e/5e vecka så åker allt ut med en traktor och så börjar man om igen. Eller när det börjar kännas "att det är dags". Och som de flesta vet så är det inte lika vanligt med daglig utevistelse för hästarna i T. Det har inte med lathet att göra. Har man 4-5 hästar så är det förståligt att man vill lägga ner den tiden på att göra rent varje dag (gör jag helst med) men har man 200 hästar så blir det annorlunda. Men söker ni ett effektivare sätt så är detta något som fungerar!

så finns det stall som gör i sverige med..
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Klart man mockar ut ibland. Vi hade halm först men till vintern och våren blir det lätt blött och då inte lika fräscht. Därför har vi just nu torv som underlag och den skit som hamnar där är lätt att mocka ur. Till sommaren lägger vi nog i halm igen, det är svårare att mocka men mysigare för hästarna.

Varför ska man vara lat för att man har lösdrift? Det är ett sätt att kunna ha hästarna ute mer och det tycker jag är kanon bra att det får vara ute hur mycket som helst!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

*kl*

Lat = smart - arbetsnarkoman = korkad

Det finns inget självändamål i att slita ut sig i onödan.... det är bara dumt.

Efter sommarens jättelånga bete så kommer det förhoppningsvis bli en lösdrift för hästarna - både för deras och min skull och vill någon kalla mig lat pga av jag inte tycker om att mocka och ha mig så kan jag bjuda på det.

Jag kommer definitivt ha djupströbädd som mockas ut maskinellt några gånger per år.... dvs mera halm uppepå skiten som sedan mellanlagras för att spridas på åkermarken.

Vatten med värmekabel dras självklart ut till hagen så man inte bär en massa i onödan...
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

I stallet där jag rider går hästarna på lösdrift och det funkar väldigt bra. Ridhuset fungerar som ligghall och de har 6 ha hage till 4 hästar. Ridhuset mockas varje dag, hagen om man hinner(läs: om det är ljust nog), då särskilt där ensilagebalen står. Det blir väl 2-3 kärror om dan totalt.

Jag tänker med fasa på hur det skulle vara om de stod inne på natten med tanke på hur de rör till det på 2 h.

Förut fick de hö 5 ggr/dygn men det senaste har de haft ensilagebal vilket är väldigt praktiskt. Det rinner flera bäckar genom hagen så de dricker där, det finns även en vattenkopp i ridhuset.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Det lät mysigt!

Här är det nu slut på skitspettandet och nu tar geggan över. Tyvärr är den övre delen av hagen föremål för någon slags vårflod och jag har tillbringat en hel del tid med att försöka leda vattnet ned under en stenmur för att få bort det. Idealet vore att grusa upp hela hagdelen, men det är inget som kan göras på stört.

Måste dessutom uppfinna något nytt på höhäcksfronten, för min häst kastar ut allt hö i geggan och trampar på det, sedan ratas det såklart. Nu äter de ur en spjällåda byggd på europall. Någon som har en smart lösning på lager kanske? Jag vill att de skall kunna äta i markhöjd. I helgen ska jag försöka fixa så det blir torrt runt höhäcken, men nu på vardagarna tror jag inte jag hinner (börjar jobba 14.30).

Hästarna mår i allafall jättebra, min konvalescent, som såg förjävlig ut i februari, har musklat sig jättefint trots enbart sporadiskt arbete (= 2-4 ggr/v).

Jag ska läsa igenom de inlägg som jag missat sedan jag sist var inne på tråden. Vid en snabbskumning såg det ut att ha tillkommit en del roligt och intressant!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

*KL*

Är hästar överhuvudtaget något för lata människor??
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jajemän, det går att kombinera! Känner ett gäng människor som vill göra så lite som möjligt med sina hästar på så kort tid som möjligt, men ändå gillar att ha häst. Jag skulle inte orka hålla på då men det finns sådana.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

I diskussioner om lösdrift ser jag ofta argumentet från lösdriftsskeptiska att lösdrift har man om man är för lat för att mocka en box och släppa ut och ta in hästar. Jag skulle vilja dementera detta med att berätta hur det ser ut för oss dagligen:

Allt blir vad man gör det till. Vi mockar hagen + ligghallen i princip varje dag så länge vädret tillåter. (Mocka i snö storm är rätt så hopplöst. ;) )Vi får ut ca 3 kärror/dag på tre hästar. Under vintern hjälps vi åt med vatten jourer så att hästarna har tillgång till vatten den större delen av dygnet. Som tur är så är den delen av vintern inte särskilt lång. Tilläggas bör väl kanske att vi har ett relativt nybyggt stall som vi använder vid behov. Vi har haft hyresgäster som förmodligen har trott att lösdrift= inget arbete! Så är det säkert i något stall men inte hos oss. Det blir ruskigt äckligt i hagarna om man inte håller efter...
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag har inte tänkt den banan, jag har mestadels tänkt på att hästägaren kanske har en häst som gillar att vara ute och ser då till att hästen får vara ute.
Det är ju ändå mockning i en ligghall som det är i en box/spilta.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jo, vi utgår så mycket det går från hästens behov och det är därför vi har lösdrift. Angående hur jobbigt det är beror bl.a. på hur du konstruerar markanläggningen och byggnader samt hur mycket mark du har. Ju mer mark desto mer lättskött. På "vintern" mockar vi runt hösilagebalen och sommaren i lästallet. Man jobbar också mer i friska luften vilket med största säkerhet har en positiv inverkan på hälsan både för häst och människa ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 

Liknande trådar

O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 512
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp