Bukefalos 28 år!

Lösdrift/gruppbox/ligghall

misscocos

Trådstartare
Hejsan!

Jag ska snart flytta till en gård och ska då äntligen få ta hem min fina pålle :D
Jag ska då ha honom och en sällskapshäst hemma.

I nuläget finns bara en ladugård, uppdelad i två "rum" med isolerad vägg emellan, som på ritningen här nedan:

namnls_154608820.png


Då utrymmet inte är nog stort på någon av sidorna för att kunna bygga boxar har jag tänkt mig att ha hästarna på lösdrift, med det lilla "rummet" som ligghall. Om jag har förstått det hela rätt krävs utrymmet för gruppbox vid utfodring i ligghall, alltså 100% av ytan för enhästbox. Då båda hästarna är under 160 cm i mankhöjd krävs alltså minst 16kvm för gruppbox. Rummet jag tänkt använda är 6,8 x 3,5 m, dvs 23,8 kvm.

Vad tror ni om det här? Skulle det fungera? Problemet i nuläget är att dörren behöver breddas, den är bara 90 cm, men det ska fixas så att den håller för regelmåtten både på höjd och bredd. Tanken är att dörren ska tas bort så att hästarna kan gå in och ut som de vill.

Hur gör man enklast med el osv? Idag finns en fläkt med tillhörande strömdosa samt lampor med ledningar. En elektriker ska tas ut som kommer att dra om ledningar o dyl. Borde jag flytta ut lampknappar och liknande till rummet intill, eller räcker det att "gallra in det", med liknande galler man använder till fönster osv?

Vill gärna höra vad ni tycker om det här bygget, om ni tror det funkar, synpunkter, om ni har förslag på annan lösning osv.

Tack på förhand! :)
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Jag tror att den ligghallen skulle bli i minsta laget, även om den lagligt sett håller rätt mått. Minst 15 kvm per häst tycker jag nog att man bör ha, samt två dörröppningar som är närmare 2 meter breda.

Hade jag varit du skulle jag absolut satsat på en ligghall istället för boxar, men jag hade antingen gjort den i den större delen - eller så hade jag inte låtit mig begränsats av en befintlig vägg, utan tagit ner den och utformat lösdriften precis som jag velat ha den! Och dörrar är lätta att sätta igen och slå upp, så låt dig inte begränsas av de som finns.

Tips: Vi har en uppstallningsplats på 3 x 5 meter i direkt anslutning till vår ligghall (med skjutdörr, boxvägg + galler mellan), det är vi helnöjda med!
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Problemet är att i den större delen av ladugården finns ett foderbord för kor, och att ta bort det är ett stort arbete. Detta foderbord är närmare 5 meter långt och 1,5 meter brett samt 1 meter högt, och ligger direkt på andra sidan den nyuppsatta väggen. Alltså går det inte att bredda "rummet" mer. Dessutom ligger det lilla rummet i direkt anslutning till den tänkta hagen så att hästarna kan gå ut och in som de vill, medan det större rummet vetter ut mot gårdsplanen och på så sätt inte fungerar som ligghall eftersom inte hästarna kan gå in och ut där. Dessutom hyr vi gården, så vi kan nog inte riva alltför mycket ;)

Men dörrarna var ett bra tips, att ha två. Det ska jag absolut tänka på när det är dags att börja bygga. Dörren i nuläget är endast 0,9x1,8m, så den måste ju göras om helt iallafall. Alternativt göra en rejält bred dörr, beroende på hur väggen bär sig ;)
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Problemet är att i den större delen av ladugården finns ett foderbord för kor, och att ta bort det är ett stort arbete. Detta foderbord är närmare 5 meter långt och 1,5 meter brett samt 1 meter högt, och ligger direkt på andra sidan den nyuppsatta väggen. Alltså går det inte att bredda "rummet" mer. Dessutom ligger det lilla rummet i direkt anslutning till den tänkta hagen så att hästarna kan gå ut och in som de vill, medan det större rummet vetter ut mot gårdsplanen och på så sätt inte fungerar som ligghall eftersom inte hästarna kan gå in och ut där. Dessutom hyr vi gården, så vi kan nog inte riva alltför mycket ;)

Men dörrarna var ett bra tips, att ha två. Det ska jag absolut tänka på när det är dags att börja bygga. Dörren i nuläget är endast 0,9x1,8m, så den måste ju göras om helt iallafall. Alternativt göra en rejält bred dörr, beroende på hur väggen bär sig ;)

Aha, förstår.. Att bila loss foderbord gör man ju verkligen inte i en handvändning! Det finns inga möjligheter att låta det vara kvar då, men ändå ha ligghall som löper runt på något sätt..?

Ifall du gör ligghallen som du har tänkt dig och den känns för liten, så är ett annat tips att göra som en 'veranda' utanför öppningen/öppningarna. Det har vi gjort, eftersom vi har en lite för liten lösdrift. Vår veranda är ca 3,5 bred och var från början 7 meter lång och hade två öppningar. Nu har vi byggt ut den med en sektion till så den är ca 13 meter lång och har 3 öppningar. Hästarna *älskar* att stå där och spana och alla får alltid plats under tak. Den går även att ströa upp ifall man skulle vilja det, den är förhöjd gentemot marken, har grusbotten och tröskel vid dörröppningarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Aha, förstår.. Att bila loss foderbord gör man ju verkligen inte i en handvändning! Det finns inga möjligheter att låta det vara kvar då, men ändå ha ligghall som löper runt på något sätt..?

Ifall du gör ligghallen som du har tänkt dig och den känns för liten, så är ett annat tips att göra som en 'veranda' utanför öppningen/öppningarna. Det har vi gjort, eftersom vi har en lite för liten lösdrift. Vår veranda är ca 3,5 bred och var från början 7 meter lång och hade två öppningar. Nu har vi byggt ut den med en sektion till så den är ca 13 meter lång och har 3 öppningar. Hästarna *älskar* att stå där och spana och alla får alltid plats under tak. Den går även att ströa upp ifall man skulle vilja det, den är förhöjd gentemot marken, har grusbotten och tröskel vid dörröppningarna.

Oh,veranda kanske skulle vara något! Inne tror jag nog inte att jag kan få ut mer utrymme utan att riva hela ladugården, men att bygga mer utanför kan ju vara ett alternativ! Det ska jag absolut kolla mer på ;)

Vad tror du om det jag skrev om elen och så? Räcker de med att "gallra in det" eller måste det flyttas till rummet intill?
Tack för bra svar! :D
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Inflikar ett litet tips: Om du ändå ska bygga lösdrift, titta på om det är möjligt att skaffa foderautomater, de är ganska dyra men det spara otroligt mycket jobb. Vi har haft det i ett år nu och är mycket nöjda!
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Inflikar ett litet tips: Om du ändå ska bygga lösdrift, titta på om det är möjligt att skaffa foderautomater, de är ganska dyra men det spara otroligt mycket jobb. Vi har haft det i ett år nu och är mycket nöjda!

Det har jag faktiskt kikat på, det vore verkligen toppen! Dock på tok för dyrt för en fattig student, då väljer jag hellre att lägga mer pengar på att få iordning stallet så bra som möjligt ;) Vi har bara två hästar, och nån av oss är i stort sett alltid hemma, så själva fodringsmomentet är inte så betungande ;)
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Vad tror du om det jag skrev om elen och så? Räcker de med att "gallra in det" eller måste det flyttas till rummet intill?
Tack för bra svar! :D

Om du ändå ska ha ut en elektriker så skulle jag ha flyttat strömbrytarna till att sitta utanför den dörr du kommer att använda när du går in. Så har vi gjort och det är vi nöjda med! Vi har ett rejält lysrör högt upp i själva lösdriften och det räcker mer än väl, samt två st på den intilliggande skötselplatsen (de lysrören sitter i ca 45 graders vinkel mot varandra, på var sida om hästen så att säga - så som 'Att bygga häststall'-boken rekommenderar).

Har du förresten tillräckligt högt i tak eller behöver du flytta bjälkar och öppna upp till nock?
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Har du förresten tillräckligt högt i tak eller behöver du flytta bjälkar och öppna upp till nock?

Det är idag 2,37 vid lägsta bjälken, så med hästar på 1,57klarar vi oss precis.. :S Några centimeter till skulle ju inte skada, eller det skulle rentutav behövas, men i det utrymmet ligger ett förråd på ovansidan så det går inte att öppna upp i nock... Vet inte hur noga de är på centimetern om de kollar? :crazy:
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

stall.jpg


Jag hade byggt två stycken uteboxar istället för en lösdrift. Jag har på "ritningen" satt in två stycken fönster, men det behöver man ju inte göra ifall man inte vill. Det går ju dessutom att låta de fönsterna som sitter i, som jag har byggt om till dörrar vara kvar och bygga dörrarna någon annanstans istället.

I "korridoren" hade jag ställt grepar och sånt som är bra att ha nära till hands när man fixar åt hästarna.

Det går ju att ha en svängdörr på väggen mellan boxarna så att det är lätt att köra igenom skottkärran där när man mockar.
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

stall.jpg


Jag hade byggt två stycken uteboxar istället för en lösdrift. Jag har på "ritningen" satt in två stycken fönster, men det behöver man ju inte göra ifall man inte vill. Det går ju dessutom att låta de fönsterna som sitter i, som jag har byggt om till dörrar vara kvar och bygga dörrarna någon annanstans istället.

I "korridoren" hade jag ställt grepar och sånt som är bra att ha nära till hands när man fixar åt hästarna.

Det går ju att ha en svängdörr på väggen mellan boxarna så att det är lätt att köra igenom skottkärran där när man mockar.

Wow! Vilken grej! Det har jag inte alls tänkt på! Ska genast åka dit och mäta :bow:
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Det har jag faktiskt kikat på, det vore verkligen toppen! Dock på tok för dyrt för en fattig student, då väljer jag hellre att lägga mer pengar på att få iordning stallet så bra som möjligt ;) Vi har bara två hästar, och nån av oss är i stort sett alltid hemma, så själva fodringsmomentet är inte så betungande ;)

Våra från HorseKing + installation och allting går nog på ca 100 000 st så det kostar ju en del ... Man får igen det i att hästarna mår så himla bra + att man slipper fylla höpåsar och utfodra (mycket praktiskt om det är jobb + skola på dagarna eller om man behöver åka bort en dag med kort varsel osv.). Lycka till i alla fall!
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Har man fri tillgång på grovfoder med rätt värden till de hästar man har så finns det inget behov av foderautomater.
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Inflikar ett litet tips: Om du ändå ska bygga lösdrift, titta på om det är möjligt att skaffa foderautomater, de är ganska dyra men det spara otroligt mycket jobb. Vi har haft det i ett år nu och är mycket nöjda!

Detta skulle verkligen vara ett tips till min förra lösdrift. Där stod 3 st ston i samma hage. De åt upp en stor bal på 2-3 dagar, så det gick åt en del hö. Räknades väl fram att hästarna på gården (snittet hos valacker och ston) låg på 24 kg om dan. Så något hejd behövde dom allt. Eller iallafall mer sysselsättning än bara maten :P
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

Har man fri tillgång på grovfoder med rätt värden till de hästar man har så finns det inget behov av foderautomater.

Det har du rätt i :) Men det är en svårt att hitta "rätt" foder, foderautomater blir då enklare och de får fortfarande tugga mycket och ofta, speciellt om man blandar i lite halm och låter de vara öppna längre.
 
Sv: Lösdrift/gruppbox/ligghall

En mkt billigare variant på foderautomat är en magnetgrind. Den ställer man in så att grinden öppnar sig efter ett visst antal timmar, varpå hästarna får tillgång till /ytterligare/ en foderhäck.

Perfekt att använda om man inte kan ge fri tillgång och är borta länge eller kanske vill unna sig en sovmorgon.

Ytterligare tips till TS: Investera i en thermobar eller motsvarande vattenkar!!
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är vår hall. Numer råder det kaos, då huset vi bor i från början bestod av två lägenheter med liten hall, trapphuset var bara...
Svar
5
· Visningar
1 725
Träning varför dras alla manodepressiva ambivalenta idioter till hästvärlden?? har just flyttat hästen till en jag trodde var "seriös hästgård"...
Svar
16
· Visningar
1 958
Senast: ecssory
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp