Bukefalos 28 år!

oseriös stallägare!

norpan

Trådstartare
varför dras alla manodepressiva ambivalenta idioter till hästvärlden?? har just flyttat hästen till en jag trodde var "seriös hästgård" med bra utedrifter där min bebis ska trivas, trodde jag. var där en månad innan jag flyttade dit, allt verkade kanon. förhörde mig om tillgång till stall vid sadling o dusch osv. induviduell foderstat med uppbundna hästar, tillgång till ridhus o bana, utrymme i stallet för all utrustnig osv.. vi skrev kontrakt för lösdrift i stora drag, de muntliga detaljerna tog man för givet skulle gälla. men icke! en vecka senare fick man tillsägelse att man inte hade tillgång till varken stallet (förutom akut veterinär vård), våra saker fick vi bara ha i utedriften, hästarna fodras med 2 kilo havre om dagen(min häst ska inte ha havre) utan uppbindning, annars får vi komma ut o fodra själva! varken ridbanan eller ridhuset är tillgängligt och hästarna går fortfarande i sommarhagen med lite bete kvar utan större näring och inget skydd i form av träd eller buskage..har sagt till om att jag vill att hästen ska ha tillgång till ligghallen och grovfoder nu när det regnar o börjar bli kallt, o svaret blev att dom klarar sig, ingen har ju blivit snorig än! de får ingen hö än, o staketet runt lösdriften är inte klar, så vi kan inte flytta dem än...har ringt o knackat på hennes dörr, men hon varken svarar eller öppnar! det står ju kontraktet att det ska vara lösdrift (vilket innebär tillgång till ligghall antar jag) så där har jag iaf något att hota med. vart kan man kolla lagar för djurskydd? har ni varit med om något liknande?... o vad faan gör man med dessa oseriösa hästägare??? :confused:
 
Sv: oseriös stallägare!

Lider med dig!!!
Hur många hästar är det som går där? Om ni är flera kan ni karnske gå ihop och pressa på lite...?
Du kan beställa djurskyddsbestämmelser av jordbruksverket!
Tyvärr har jag inget vettigt svar till dig,(om vad man gör med dessa oseriösa hästägare) men om du har ett skrivet kontrakt så är det bara att gå den hårda vägen!!
Hoppas du klarar att stå på dig. Hästar behöver ju mat och rätt mycket om de ska gå ute!
 
Sv: oseriös stallägare!

Men kära nån! Snacka om att köra med falsk marknadsföring. Säg upp kontraktet snarast och hitta nåt annat, det är mitt råd. Det kommer knappast att bli bättre!
 
Sv: oseriös stallägare!

Jag tycker också att du ska säga upp kontraktet och flytta hästen!
 
Sv: oseriös stallägare!

Men tänk på de andra hästarna som blir kvar!!! Tycker du ska försöka kämpa lite för deras skull.
 
Sv: oseriös stallägare!

Deras ägare får väl ta ansvar för sina hästar! Hon kan väl inte låta sin egen häst ha det dåligt bara för att vara solidarisk med de andra hästarna :confused:
 
Sv: oseriös stallägare!

Precis min tanke. De övriga hästägarna får ta ansvar för sina hästar. Konstigt sätt att tänka...
 
Sv: oseriös stallägare!

tack för alla svar! nu har dom flyttats till en jätte hage med mycke nytt bete, men fortfarande inge skydd.. talade med en av ägarna till en ett åring som hon kollar till en gång i veckan. hon tyckte oxå att de borde fått tillgång till ligghallen denna månad. ingen av hästarna har börjat falla ur förutom hennes som går i en annan hage tillsammans med ponnies. den är ett år och väldigt stor, revbenen sticker fram o hagen de går i är i stort sett uppbetad.tog av grimman på en av ponnierna igår, den hade börjat växa in i huden... de flesta hästarna är ju bara 1-2 år och behöver mycket mat nu när de växer o ska sätta päls. jag är ute 5 dagar i veckan och utfodrar min med kraft så han klarar sig iaf rätt bra. han är den som satt mest päls oxå.

om de säger att de ska gå ute nästa månad oxå får jag dra fram kontraktet eller flytta. synd, för hagarna är jättestora och hästarna funkar så bra ihop. kunde dom bara få tillgång till ligghallen och kraftfoder så hade man sluppit oroa sig. nästa ställe lär man läsa lusen av ägaren o kräva att få allt på papper!
 
Sv: oseriös stallägare!

giffan skrev:
Men tänk på de andra hästarna som blir kvar!!! Tycker du ska försöka kämpa lite för deras skull.


det ska jag absolut! verkar inte som dom går igenom hästarna, så jag har tagit på mig det :smirk: ägaren undrade varför jag skulle ha hästen på lösdrift och ändå träna den? svarade att jag tror det är det bästa för hästen och att den ska få ha det så naturligt som möjligt. han sa att det vanligaste var att folk ställde hästarna så föratt de ville bli av med dem...han verkar störa sig på att jag är där så mycket o tränar o tar hand om min häst :crazy: så det blir nog lite svårt att samla ihop ägarna...
 
Sv: oseriös stallägare!

Det verkar inte bara vara stallägaren som är oseriös... vad gör de andra hästägarna :confused:
 
Sv: oseriös stallägare!

Fy vad arg jag skulle bli! Muntligt ska ju gälla lika väl som skrivet men då är det ju ord mot ord..

Jag håller med francess, tror inte det kommer bli någon förbättring... Så det bästa vore att hitta ett annat ställe..

Lycka till iaf och att det kommer gå bra!
 
Sv: oseriös stallägare!

att folk aldrig lär sig allt måste vara skrivit i kontraktet,lita ALDRIG på skriftliga avtal...

Men försök hitta nåt och dra dig därifrån fortae än kvickt
 
Sv: oseriös stallägare!

Nu blir jag riktigt arg! :devil:
Du skriver att stallägaren säger att dom har inte blivit snoriga än!!
Vad då, väntar hon på att dom ska bli förkylda först innan hon flyttar dom till hagen men ligghall???
Likadant så skriver du att grimman hade börjat växa in i hästen. DET är djurplågeri som heter duga. Det är bara att anmäla till djurskyddet. Det är nog dags för en inspektion.

Och handen på hjärtat! Inga hästar ska gå ute i hagarna med grimmor på sig. Det kan hända så mycket olyckor då. En häst kan fastna med ett ben i en annans häst grimma tex. Det gjorde nämligen min unghäst. När jag hade henne inackorderad som 3:åring så kom stallägaren hem och upptäcker att min häst sitter fast i grimman på en annan häst. Så hon fick klippa bort grimman. Tänk vilken tur att hästarna var sams och inte fick panik!
Det här gäller tydligen unghästar också och det vet man ju hur dom kan leka ibland. Dom stegrar sig mot varandra etc....
Så av med alla grimmor omgående.
Anmäl omedelbart!
 
Sv: oseriös stallägare!

Hämta hästen omedelbart!
Hade det varit min häst hade jag hämtat finkan och kört hem den! Oavsett vad det stått för uppsägningstid i kontraktet! Det är bara att hänvisa till att hästarna inte fått den vård och omsorg de behöver, ta hästen och åka därifrån. Att de lovat en massa och sedan inte håller det visar att du inte kan lite ett dugg på dem! Tänk om det händer något och hästarna inte ens får tillsyn!

Jag hämtade min ettåring på det viset när han hade fått stora variga sår som behövde veterinärvård. Den ordinare tillsynspersonen var på semester och hade lämnat över till stalltjejerna....

Hämta din häst! Det finns säkert någon här på Buke som kan hitta något lämpligare i din hemtrakt.
 
Sv: oseriös stallägare!

"... där min bebis ska trivas".... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 920
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 403
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Det är andra gången jag skriver här om min nya häst men måste bara få ventilera lite... Min häst då som jag har haft i ca 1,5...
2
Svar
32
· Visningar
4 082
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp