Lösdrift + hage...

Susz

Trådstartare
Kan man ha 3 hästar i lösdrift (ute dygnet runt) och 1 häst som går i lösdriften på dagarna eller blir det kamp om ledarskapet etc varje dag ??? Hästen som ska gå dagtid är flockledaren nu...
 
Nej, jag tycker det skulle inte vara ett problem för dem. Dem vänja sig att och det bli en mönster att ledare kommer bara på dagarna. De flesta skulle fixa själv. Jag har mina på löstdrift med och jag bytar hagar ibland under dagen för de tjocka ska inte har tillgång till maten HELA tiden men de andra är bara glad när de kommer tillbaks. En är ledare den andra är lägst i rang. Inget ändra för de men det kan skillja från flock till flock.
 
Sv: Lösdrift + hage...

det bör inte vara några problem och hästarna bör vänja sig snabbt vid att bara en tas in för kvällen

lycka till
 
Sv: Lösdrift + hage...

Min häst gick tidigare på lösdrift, där har dom under två perioder haft hästar som går med lösdriftshästarna dagtid för att sedan stå på box under natten.
Jag har aldrig sett några problem.

Värt att tänka på är att den ena av dessa hästar som endast gick med dagtid är uppvuxen på den lösdriften med övriga hästar, så det underlättade nog.
 
Sv: Lösdrift + hage...

Iom att det är den som leder flocken som skall tas in nattetid skulle jag spontant inte tycka attd et låter som en jättegod ide. Men det beror helt på ledarhästens karraktär och förstås de övrigas i flocken. Ni kan inte veta om ni inte provar.

Observera hästarnas beteende vid intag, boxvistelse och utsläpp. Hur beter de sig sen kring maten, är det någon skillnad från innan?

Det är som sagt omöjligt att säga. Ge det en chans om det är viktigt att den hästen kommer in på natten (vilket jag förmodar att det är av ngn anledning) och se vad som händer. Jag tror inte att det blir våldsamma slagsmål eller på så sätt problematiskt, utan det som skulle kunna hända är väl att vissa eller alla individer blir oroliga/oharmoniska. Vilket i sig är mycket värre, om jag får säga så, men o andra sidan kanske inte så farligt om man kan avbryta det hela om det inte verkar bli bra. Du får gärna berätta hur det gick. :)

Vi har haft en lösning tidigare att vissa hästar gick in nattetid och några gick kvar ute. Det gick bra men hästarna buntar ju gärna ihop sig i "olika" flockar i en sådan situation. De som går ute håller ihop, även när de andra är ute. Men det är förstås återigen individuellt.
 
Sv: Lösdrift + hage...

inga problem säger jag. Så har vi haft ett tag och det fungerar utmärkt
 
Sv: Lösdrift + hage...

Jag hade så under en period (flockledaren inne på nätterna). varje dag när han kom ut så rusade han fram till flocken som fick flytta på sig (någon gång tacklades han) men värre blev det inte.
Jag tror det kan vara mer problematiskt med en lågrangad individ.
 
Sv: Lösdrift + hage...

Har aldrig ens funderat på det.
vi har 7 hästar i hagen just nu på lösdrift och dom som rids på kvällen står oftast inne på natten.
Det är olika hästar ute varje natt förutom fölstoet som inte rids.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
783
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp