Gäspar och tuggar

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar och kliar så gäspar och tuggar hon ganska mycket. Som jag tolkar det är det ju ett tecken på att spänningar släpper. Innebär detta att hon varit spänd innan (för det vore ju dåligt), eller bara att hon tycker att det är väldigt trevligt när jag står och pysslar med henne? Dvs, ska jag i det stora hela tolka det positivt eller negativt?
 
Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar och kliar så gäspar och tuggar hon ganska mycket. Som jag tolkar det är det ju ett tecken på att spänningar släpper. Innebär detta att hon varit spänd innan (för det vore ju dåligt), eller bara att hon tycker att det är väldigt trevligt när jag står och pysslar med henne? Dvs, ska jag i det stora hela tolka det positivt eller negativt?
Jag hade tolkat det som att hon trivs i ditt sällskap :)
 
Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar och kliar så gäspar och tuggar hon ganska mycket. Som jag tolkar det är det ju ett tecken på att spänningar släpper. Innebär detta att hon varit spänd innan (för det vore ju dåligt), eller bara att hon tycker att det är väldigt trevligt när jag står och pysslar med henne? Dvs, ska jag i det stora hela tolka det positivt eller negativt?
Hon tycker det är skönt och avslappnande, precis som man själv gör av massage och att bli kliad.
 
Bra reflektion! Jag funderar också alltid i de banorna. Hur mycket som är normal spänning som lättar när man slappnar av vs tillförs det hela tiden lite för mycket?

Hittills har jag landat i att gäspa/tugga/vila/somna korta stunder blandat med nyfiken och uppmärksam är min häst när han verkar må bra och trivas bra med sitt vardagsliv och vad vi gör ihop. Det märks då också att han direkt slappnar av vid rutiner vi gillar, man får liksom direkt sömniga ögon, strax efter en nöjd gäspning och sedan vaknar han och man ska gå vidare (typ allt inom 1 minut-2) på triggerpunkter.

När det växlas mer med tydligare spänning, att vara lättdistraherad, att ha längre stunder där han "försvinner" och står och sover eller snabbt hamnar i det läget att han mer "stänger av" än vilar omedelbart efter spänning och mest verkar bli störd av rutiner han normalt gillar att slappna av med - då är gäspningarna och tuggningarna mer bars "toppen av isberget".

På honom tycker jag det syns också om det är nöjda och harmoniska eller mer bara fysiska reaktioner medan han fortfarande är för spänd. Men kan ju också bara vara hela uttrycket i situationen.
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 088
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 041
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 713
Senast: starcraft
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp