Bukefalos 28 år!

Löshoppning av unghäst

stallhh

Trådstartare
Hon har alltid hoppat så glatt och bra, men på 3-årstestet slog hon i ett hinder och sen vägrade hon hoppa mer....nu har hon gått på bete hela sommaren och vi åkte och löshoppade henne nu i veckan och det gick jättebra de 2 första sprången, sen stannade hon på oxern,så jag la ner bommarna åt henne så hon gick över ialal fall, sen fortsatte hon att stanna trots att jag förde henne med longerpisk hela vägen för att stötta henne. Till slut fick jag tyvärr ge henne ett rapp i baken,och då klickade det till och hon hoppade 2 ggr efter detta utan att blinka....
Är detta unghästdumheter? vad ska man göra?
vi har alltid varit snälla och aldrig använt spö, men det kan man ska göra nu?
 
Sv: Löshoppning av unghäst

Nej nej inga spön på bakbenen.

Du måste börja om från början med hästen.

De ska hoppa av och med förtroende.Framåtbjudning är viktigt.Lär den att gå iväg med framåtbjudning.

Lägg bara ut två bommar först.Ha två medhjälpare.En som släpper hästen och fångar den samt lockar den med mat och röst.En medhjälpare efter bommarna som kan hjälpa till att driva hästen till den som fångar.Det är mkt viktigt att hästen ej får tillfälle att vända.I början kan de få trava iväg,det är bättre än att jaga på dem.

Efter några vändor kommer hästen att veta vad som krävs av den och den kommer att bjuda frammåt.Detta kan räcka för första gången.

När detta är befäst kan man sätta upp ett litet hinder på 30 cm och upprepa ovanstående.När detta går bra kan man lägga på ett hinder och sedan ytterligare ett. (Jag personligen gillar att låta dem hoppa studs,alltså två små hinder innan oxern.Och senare serier...)

Ofta löshoppar personer med alldeles för långt avstånd i löshoppningen.........särskilt i början när hindren är små och bjudningen sisådär.Kontrollera att avståndet stämmer för din häst.

Det absolut viktigaste är att man inte går för fort fram per gång.Det viktigaste är bjudningen och förtroendet.Löshoppa gärna två/tre ggr i veckan under en period men bara 5-6 språng/vändor.

För att hästen ska få tillbaka förtroendet gäller det att det ska vara lätt och trevligt.

Lycka till!
 
Sv: Löshoppning av unghäst

Ta hjälp av en duktig tränare om du inte har det. Det är guld värt, spec om det blivit lite fel som det blivit nu.
 
Sv: Löshoppning av unghäst

Hur har det gått för er? *Nyfiken i en strut*:D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 240
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej på er! Jag behöver era bästa tips på hur man blir av med hjärnspöken! Jag har tidigare inte haft några problem med hopprädsla etc...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: lottitott
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp