Löshoppning!!

H

hotstuff

hej hej tänkte bara höra när man börjar att lös hoppa unghästen?? :banana:
 
Du kan ju vänja en unghäst vid att gå runt på löshoppningsbanan redan vid ett år, men att sätta upp pyttehinder till den hade jag nog väntat med till 2,5 år eller så.
 
Jag brukar låta mina föl löshoppa minihinder med sina mammor. Nu pratar vi om 1-2 varv samt 2 låga krysshinder 1ggr/varannan vecka.
Läste ni inte artikeln i Ridsport om gården som hade hoppning på väg ut till hagen där fölflockarna gick! Mkt inspirerande tycker iallafall jag. :D
 
Jaaa, visst var artikeln i Ridsport givande ;)!
Inte för att jag har riktigt så här hemma (alla leds ut till hagarna) men mina fölisar & unghästar hoppar över stockar och stenar samt diken i hagarna.. det tycker dom är 'störtroligt', och bra är det för dom.. senor & ligament stärks under uppväxten!

Mvh/ :)Bia
 
Bia. Har du något hingstbete i sommar eller lösdrift med småhingstar i vinter? Jag har en cob fölis hemma som behöver sällskap i sommar. Moraviken vet inte riktigt hur hon ska ha det. Det är skönt att inte behöva skicka iväg så långt.
 
Började löshoppa mitt Hbl vid 2.5 år ålder... körde i väg och gjorde det ca 2 ggr/månaden.
 
Jag har läst att man kan börja tidigare vid ca 1.5 års ålder...
Inget avancerat eller högt utan mest lite små skutt någon gång varanan månad!
det har jag börjat med med min lille kille på 20 månader och han är mycket duktig...fattade snabbt vad som gällde och tycker det är bus kul! :rofl:
 
Jag har varit där på studiebesök och jag tyckte att det verkade bättre när jag läste om det i Ridsport än i IRL om jag säger så. :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
928
Senast: Fiorano
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 357
Senast: Nikan
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 027
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp