min ponny vägrar hoppa

elisssssse

Trådstartare
hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin förra ägare men 2022 slutade hon att hoppa och körde dressyr iställey (jag vet inte varför) och sen blev han bara jätte osäker. jag tog över honom april 2023 och sen dess har han varit väldigt osäker. det går lite upp och ned. han liksom blir lite osäker när han ser en bom. han har ingen skadehistorik och han mår bra. jag kan typ tro att något har hänt me han gamla ägare typ att dom gick omkull något 😶‍🌫️ han går jätte fint i dressyren går på msvb nivå.
 

Bifogade filer

  • IMG_2121.JPG
    IMG_2121.JPG
    265,3 KB · Visningar: 131
Är han kollad?
Kan ju vara så att han inte gillar bommar…längre. Kan ju så klart ha hänt ngt. Har du frågat?
 
Är han kollad?
Kan ju vara så att han inte gillar bommar…längre. Kan ju så klart ha hänt ngt. Har du frågat?
nej... det är min mormors ponny egentligen men jag rider honom mest. hon är min tränare och hon säger att han bara dummar sig men jag är osäker på det.
 
nej... det är min mormors ponny egentligen men jag rider honom mest. hon är min tränare och hon säger att han bara dummar sig men jag är osäker på det.
Hästar "dummar sig" väldigt sällan enligt min erfarenhet. Det brukar mest bara vara en bekväm grej för oss människor att skylla på, istället för att lägga tid/energi/pengar på att undersöka vad det underliggande problemet faktiskt är. Jag tycker det är jättebra att du reagerar!

Jag förstår att det är svårt när det inte är din ponny, men jag hade verkligen velat låta den undersökas riktigt ordentligt av en veterinär för att utesluta smärta. Det hade även varit bra om ni kunde kontakta f.d. ägare och fråga om det hänt något som kan ha orsakat detta plötsliga obehag hos ponnyn, men även där förstår jag att det är svårt för dig personligen att göra något.

Som sagt, bra att du reagerar och försöker hjälpa ponnyn genom att ta reda på vad som kan vara fel! :)
 
Hästar "dummar sig" väldigt sällan enligt min erfarenhet. Det brukar mest bara vara en bekväm grej för oss människor att skylla på, istället för att lägga tid/energi/pengar på att undersöka vad det underliggande problemet faktiskt är. Jag tycker det är jättebra att du reagerar!

Jag förstår att det är svårt när det inte är din ponny, men jag hade verkligen velat låta den undersökas riktigt ordentligt av en veterinär för att utesluta smärta. Det hade även varit bra om ni kunde kontakta f.d. ägare och fråga om det hänt något som kan ha orsakat detta plötsliga obehag hos ponnyn, men även där förstår jag att det är svårt för dig personligen att göra något.

Som sagt, bra att du reagerar och försöker hjälpa ponnyn genom att ta reda på vad som kan vara fel! :)
Det som är så himla konstigt är att han har allting öronen fram, han brukar sällan vägra i sista sekund lixom bara han ser hindret att vi kommer emot det så saktar han av men han har fortfarande öronen fram
 
Enormt mycket cudos till dig @elisssssse som inte lyssnar på att han dummar sig. Hästar gör helt enkelt inte det, de försöker kommunicera att något är fel. Endel gör som den här hästen, andra börjar bocka, blir irriterade eller annat. När en häst förändras i sitt sätt att vara ska man lyssna, titta, kontrollera utrustning och åka till veterinär om inget hittas som tex en sadel som inte passar. En väldigt vanlig orsak till att en häst slutar vilja hoppa är kotledsinflammation på båda fram. En sådan hälta kan vara omöjlig att se utan att göra böjprov eller bedöva kotan. Dubbelsidig hälta i fram är ofta svårt att se och det är ännu svårare om det är båda bak.

Det är såklart svårt för dig som inte äger hästen att åka till veterinär men du kan försöka påverka din mormor och du ska ju inte fortsätta rida på honom.
 
Det som är så himla konstigt är att han har allting öronen fram, han brukar sällan vägra i sista sekund lixom bara han ser hindret att vi kommer emot det så saktar han av men han har fortfarande öronen fram
Öronen framåt behöver inte betyda att hästen inte har ont. Jag kände en häst som hade svåra ligamentskador på tre ben som såklart gjorde jätteont men som ändå alltid hade öronen framåt.
 
Det som är så himla konstigt är att han har allting öronen fram, han brukar sällan vägra i sista sekund lixom bara han ser hindret att vi kommer emot det så saktar han av men han har fortfarande öronen fram
Det är kanske inte så konstigt, har han blivit rädd för hinder/bommar så fokuserar han väl på det läskiga ni rider mot?
 
Det är kanske inte så konstigt, har han blivit rädd för hinder/bommar så fokuserar han väl på det läskiga ni rider mot?
Jag har upplevt att vissa importerade hästar är rädda för just bommar, men när det blir hinder går det bra. Precis som du skriver så behöver öronen framåt inte betyda bjudning, utan det känner man om man har. Så med en sådan häst är det viktigt att hitta en ärlig bjudning och inte pusha för hårt, det måste vara lätt och roligt för hästen och den behöver få lyckas (efter en vet. check så klart).
 
Jag har upplevt att vissa importerade hästar är rädda för just bommar, men när det blir hinder går det bra. Precis som du skriver så behöver öronen framåt inte betyda bjudning, utan det känner man om man har. Så med en sådan häst är det viktigt att hitta en ärlig bjudning och inte pusha för hårt, det måste vara lätt och roligt för hästen och den behöver få lyckas (efter en vet. check så klart).
Instämmer. Mycket vanligt att just irländare inte fattar det där med bommar på marken, men hinder är de vana vid.
 
Det kan ju vara så att han hoppats så mycket att han blivit trött på det. Det kan vara svårt eller omöjligt att få ordning på det.

Om han går så bra i dressyr, varför inte satsa på det?
 
En annan fundering, är du osäker på hästryggen? Min medryttarhäst gör nämligen så med mig på ryggen, saktar av innan hindret och vill inte hoppa, men med ägaren hoppar han över vad som helst. Jag är dock lite osäker och hoppar med skräckblandad förtjusning och det märker ju han såklart.
Men oavsett tycker jag att du gör rätt i att inte tvinga hästen, om det skulle handla om smärta.
 
En annan fundering, är du osäker på hästryggen? Min medryttarhäst gör nämligen så med mig på ryggen, saktar av innan hindret och vill inte hoppa, men med ägaren hoppar han över vad som helst. Jag är dock lite osäker och hoppar med skräckblandad förtjusning och det märker ju han såklart.
Men oavsett tycker jag att du gör rätt i att inte tvinga hästen, om det skulle handla om smärta.
Mitt sto var så också, jag var nervös och då var det som att hon tänkte Nämen du vill inte hoppa egentligen, då gör vi det inte. Stockar ute var dock en annan femma, där flög hon över allt och sket fullständigt i vad jag tyckte xD Råkade jag styra på en stock ute taggade hon till.
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 189
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 009
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp