Bukefalos 28 år!

löslongering hur börja?

N

ny-och-nyfiken

Hej!
Är rätt ny inom hästvärlden (endast 1½år på ridskola) men har nu fått tillgång till att rida/träna privatägd häst. Tänkte testa lite löslongering men undrar hur man börjar?
 
Sv: löslongering hur börja?

har du longerat med lina ?

nej jag tror inte dom har någon tyvärr...
men kanske smartast att börja med lina?

Allt jag äger i linväg är min hunds spårlina (15m) kan man använda den isf :D;).

skämtåtsido kanske...
 
Sv: löslongering hur börja?

Det bästa är kanske att prata med hästägaren och be dom visa dig hur man longerar:)
 
Sv: löslongering hur börja?

kanske .... om dom nu ens vet. Som sagt verkar det inte osm om dom har utrustning till det!
 
Sv: löslongering hur börja?

Ifall inte du kan få hjälp från någon så tycker jag du bör vänta med longeringen, med eller utan lina. Oftast så behöver man någon som visar. Det du kan pröva till en början är att ha hästen i grimskaft och försöka påverka den utan att lägga trycka i grimskaftet. Start, stopp, sväng, flytta enbart med hjälp av ditt kroppsspråk.
 
Sv: löslongering hur börja?

okej då börjar jag nog så. Tack! :D
 
Sv: löslongering hur börja?

någon som kan berätta lite mer specifikt om longering ???
 
Sv: löslongering hur börja?

först o främst så bör du nog prata med ägaren om hästen har longerats förut. Och på vilket sätt h*n har gjort det i sånnafall
 
Sv: löslongering hur börja?

Ja givetvis!

Men var hittar jag annars information?
läsa gör ju ingen skada.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 112
Senast: iNHALE
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 574
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Lutten
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
694
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp