Lösning för bomhoppare

Jag har funderat på att plegga henne när vi tränar, problemet är att vi nog inte kan plegga när vi verkligen ska börja åka på riktigt sen då vi mestadels kommer åka till utställningar.

Smart med halsringen! Jag hittade denna lösningen från UK, verkar skitsmart!

Visa bifogad fil 110661

Är det nån som har provat?
Jag har gjort en variant av den. En ring på golvet mellan hästens framben och sedan fästes hästen i ringen med kohalsringar över manken. Funkade bra.
 
Jag har gjort en variant av den. En ring på golvet mellan hästens framben och sedan fästes hästen i ringen med kohalsringar över manken. Funkade bra.

Låter väldigt smart. Den kan ju sitta så den inte märks så länge hon står där hon ska!
 
Jag har aldrig varit gladare över att min är så liten, jag är helt traumatiserad och då har hon bara lyckats få över frambenen och vi har fått ner henne snabbt och smidigt..

😳

Ja här vart det lite mer dramatiskt med en häst som hävde sig upp ovanpå sadelkammaren, trädde ett ben ut genom framfönstret, föll tillbaka och slog runt, klättrade över den andra frambommen och till sist stod baklänges på fel sida. Rev upp hela armbågen på ena sidan och fick ett fult sår på andra fram, chockad men oskadd. Jag hade rätt hög puls när det var dags att åka transport igen :nailbiting:
Om din tycker det är otäckt när ni går ut ur transporten kan jag tipsa om en modell en bekant tog till med sin som fick panik när man stängde, hon fick åka b-kortsbil i stuterimodell (helvägg framför) några gånger och har sedan dess helt kommit över sin transportskräck. Det var en oerfaren och känslig häst som aldrig åkt mycket transport med eller utan sin mor.
En möjlig risk med din modell med skiva är om hästen slår upp frambenen mot undersidan av skivan om hon får panik, potentiellt fula skador.
 
Jag har också en bomhoppare. Även om jag binder kort kort lyckas hon på något sätt få till det aå hon kommer över.
Med hönät och kompis har det gått bra nu sista gångerna. Men måste vi åka långt har vi sederat henne.

Överväger att ta ut alla bommar och mellanvägg och bara binda henne i väggen. Men har inte testat än. Man drar sig och åker inte i onödan med henne.
 
I föreskriften för djurtransporter. Det ska finnas stöd i boghöjd när hästar åker framlänges.
Vilka transporter har inte det?

Det finns transporter med foderbord eller halvvägg istället för bom, bestämmelsen säger endast stöd minst 60 cm från framväggen, så beroende på hur transporten ser ut behöver det inte vara emot reglerna att ta bort inredningen.
 
Det finns ju hästtransporter för framlängesåkande som saknar frambom så jag tar gärna en hänvisning på vart den bestämmelsen står skriven.
Trodde bara det fanns för diagonal eller baklänges?
Hittade inte nu när jag googlade, vet inte om det är en borttagen regel eller om jag vara letade dåligt..
 
Det finns transporter med foderbord eller halvvägg istället för bom, bestämmelsen säger endast stöd minst 60 cm från framväggen, så beroende på hur transporten ser ut behöver det inte vara emot reglerna att ta bort inredningen.
Det stämmer, dock aldrig sett innan, vet du märke? :)
Trodde bara det fanns för diagonal eller baklänges?
Hittade inte nu när jag googlade, vet inte om det är en borttagen regel eller om jag vara letade dåligt..
Lagkravet är alltså inte "bom" utan "stöd för bogen".
 
En möjlig risk med din modell med skiva är om hästen slår upp frambenen mot undersidan av skivan om hon får panik, potentiellt fula skador.

Jag tänker att jag polstrar skivan i underkant och fyller upp utrymmet framför och under med hårdpressade småbalar.

Skivan är beställd och hämtad, visar resultat när den är monterad!
 
Jag tänker att jag polstrar skivan i underkant och fyller upp utrymmet framför och under med hårdpressade småbalar.

Skivan är beställd och hämtad, visar resultat när den är monterad!
Vi testade med balar men hästskrället rev i dem med frambenen och lyckades få in dem under sig, kaos, hur slulle man få bort dem igen utan att hon skulle behöva klättra över dem av transporten... Men hon är ett sånt där geni som lyckas med saker ingen annan ens tänkt på :nailbiting: Hoppas det går bättre för dig.
 
Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid kunnat utlösa bommen utifrån.

(Lasta är inga som helst problem, inte heller att vara i transporten när jag är med, utan det är när hon blir själv som hon får panik. Vi håller på att träna, träna och åter träna.)

Vi har ett 1,5-hästars Ifor Williams, så nu är min tanke att ev höja frambommen till översta läget för att förhindra hopp. Problemet är då att hon skulle kunna gå under då hon bara är 115 cm hög.
Därför funderar vi på att såga till en tjockare plywoodskiva som vi fäster i överkant i bommen, och kilas fast mot järnbalkarna i stommen på sidorna.
Typ så här:
Visa bifogad fil 110463

Nu är frågan om det blir för stor skaderisk om skivan inte går ner till golv?

För om vi har den hela vägen till golv och hästen ändå hoppar så kommer hon ju bli hängande på skivan även om bommen släpper.

Fördelen med skiva är ju att jag ev också skulle kunna köra henne baklänges om nu detta ändå inte funkar. Då har hon iaf lite stöd för rumpan om vi måste bromsa plus att vi slipper oroa oss för att hon kommer under bommen och försöker ta sig ut via skötardörren.

(Just nu tränar vi mycket på att vara själv i stallet och stå i transporten när jag är med, men nån gång måste vi ta oss vidare och verkligen stänga och köra..)

Andra synpunkter är jättevälkomna!

Du kan inte lasta henne framifrån så hon åker baklänges?
 
Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid kunnat utlösa bommen utifrån.

(Lasta är inga som helst problem, inte heller att vara i transporten när jag är med, utan det är när hon blir själv som hon får panik. Vi håller på att träna, träna och åter träna.)

Vi har ett 1,5-hästars Ifor Williams, så nu är min tanke att ev höja frambommen till översta läget för att förhindra hopp. Problemet är då att hon skulle kunna gå under då hon bara är 115 cm hög.
Därför funderar vi på att såga till en tjockare plywoodskiva som vi fäster i överkant i bommen, och kilas fast mot järnbalkarna i stommen på sidorna.
Typ så här:
Visa bifogad fil 110463

Nu är frågan om det blir för stor skaderisk om skivan inte går ner till golv?

För om vi har den hela vägen till golv och hästen ändå hoppar så kommer hon ju bli hängande på skivan även om bommen släpper.

Fördelen med skiva är ju att jag ev också skulle kunna köra henne baklänges om nu detta ändå inte funkar. Då har hon iaf lite stöd för rumpan om vi måste bromsa plus att vi slipper oroa oss för att hon kommer under bommen och försöker ta sig ut via skötardörren.

(Just nu tränar vi mycket på att vara själv i stallet och stå i transporten när jag är med, men nån gång måste vi ta oss vidare och verkligen stänga och köra..)

Andra synpunkter är jättevälkomna!

Det finns ju duktigt folk som jobbar med att träna bort sånt här. Har ni kontaktat någon sådan?

Det finns ju massor att göra innan man börjar med diverse hembygden som riskerar bli farliga. Och framför allt att detta inte hjälper hästen hantera sina rädslor etc. Jag hade velat fokusera på vad som triggar och släcka ut det. Dock är vissa delar av sådan skolning något ett rutinerat proffs på just bomhoppare bör göra första gångerna och inte gemene hästägare.
Men då slipper man specialarrangemang och får en trygg häst.
 
Du kan inte lasta henne framifrån så hon åker baklänges?
Vi har kört lite fram och tillbaka på stallplan med mig gående utanför, och hon vänder alltid runt och ställer sig baklänges.
Så troligtvis kommer hon få åka så till en början.
 
Det finns ju duktigt folk som jobbar med att träna bort sånt här. Har ni kontaktat någon sådan?

Det finns ju massor att göra innan man börjar med diverse hembygden som riskerar bli farliga. Och framför allt att detta inte hjälper hästen hantera sina rädslor etc. Jag hade velat fokusera på vad som triggar och släcka ut det. Dock är vissa delar av sådan skolning något ett rutinerat proffs på just bomhoppare bör göra första gångerna och inte gemene hästägare.
Men då slipper man specialarrangemang och får en trygg häst.

Som sagt tränar vi massor på egen hand, det är inte så att vi bara slänger in hästen och kör. Hon är bara åkt två gånger tur och retur i sitt liv, så det är nog mycket orutinen som är problemet.

Däremot vill jag säkra upp med exempelvis skiva så hon inte kommer ut, eller halsring, bara för säkerhets skull, inte för att hålla fast en häst i panik.

Funkar inte detta så går vi vidare med proffs. ☺️👍🏻
 
Det finns ju duktigt folk som jobbar med att träna bort sånt här. Har ni kontaktat någon sådan?
Tycker det är svårt att skilja tränare åt, det finns ju ingen certifiering direkt.. så hur vet man att någon är bra? och etologer som jobbar med detta är också väldigt få.
 
Tycker det är svårt att skilja tränare åt, det finns ju ingen certifiering direkt.. så hur vet man att någon är bra? och etologer som jobbar med detta är också väldigt få.
Ja, tyvärr är det svårt att veta vem som är bra. Att man läst till etolog innebär ju inte att man har erfarenhet av dylika problem, har feeling och timeing etc. Så ja, det är knepigt. Men har man i övrigt duktigt och rutinerat hästfolk kring sig kan det vara värt att fråga dem om någon sådan tränare. Vissa av dem får ju alla fall som andra misslyckats med, inkluderat problemlösares egna hästar som de inte reder ut. De får man försöka leta reda på.
Lastning är egentligen väldigt simpel, basic och det brukar vara några enkla standardlösningar som funkar. Så de flesta last-jobben är väldigt simpla. Problemet är oftast att gemene man inte tar hjälp i att lära sig system för att lasta, så som man gör med ridningen. När folk får system löser det sig ofta fort.
Men hoppa bom bör man ta på allvar direkt och inte joxa en massa själv och riskera att befästa ett beteende som kan bli väldigt skadligt. Jag har varit ut till hästar som lyckats hoppa bommen och kommit ur framlänges under färd. Eller sådana som hoppat och fastnat där fram etc. Där vill man inte hamna.
Det går att jobba med dessa hästar så att de inte hoppar. Och det är rätt viktigt att ta det så fort som möjligt. Iom att man kan behöva använda lite andra tekniker än vanligt är det jättebra om en tränare som är rutinerad på sådana fall jobbar med hästen. Vissa av sakerna kan bli farligt annars.
Så det är värt att försöka leta upp de som är riktigt bra på sånt.
 
Tänkte uppdatera hur det blev.

Formplywood som är fäst med spännband i bommen och inkilad mellan bomfästena och sidostagen. Underkanten är polstrad med en ”simpinne”.

EBEAB896-661A-44C8-A66B-722F4C34ADB4.jpeg


Nu kan vi ha bommen i högsta läget utan att fröken kommer under.

Vi har tränat jättemycket så nu står hon och äter sitt hö även om jag går ut ur transporten och stänger dörren kortare stunder.
Vi har valt att ha henne lös så länge vi står stilla, det känns som hon fått panik av att bindas så kort som vi gjort för att förhindra hopp (vilket inte hjälpte heller..) 🤦🏻‍♀️
Nästa steg blir att backa och köra fram på gårdsplanen med mig i transporten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 089
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 046
Senast: Korven
·
Utrustning Ja, finns det hästar som blir oroliga av att åka brett? Jag är ingen van transportör av hästar (än så länge), och vi har bara...
Svar
2
· Visningar
1 209
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 516
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp