Orolig av att åka brett?

Ms_Antrop

Trådstartare
Ja, finns det hästar som blir oroliga av att åka brett? Jag är ingen van transportör av hästar (än så länge), och vi har bara transporterat våra når vi har köpt dom och kört hem dom, i princip.
Nu vi går i tankarna att köpa en egen transport så att vi ska kunna åka och träna (ca 30 minuter bort), och jag har ögonen på Ifor Williams HB403. Känner att vi nog aldrig kommer att ha så stort behov av att köra två hästar, och dessutom har vi bara b-kort, och vad jag har förstått av de nya reglerna som kommer så blir det inte nån jätteskillnad + att man ändå kommer att få lov att göra ett test för att få köra tyngre än 3500 totalvikt (bil+släp menar jag då ^^).
Tycker att HB403:an har allt som jag tycker är viktigt hos en transport (som jag tycker nu iaf :p), m.a.o boggi och fronturlastning.

Så nu har jag läst allt jag kommit över på nätet, spciellt här på Buke, om både Ifor och transporter i övrigt, och jag undrar nu detta.. Hur gör man i en 1,5-hästars transport om hästen blir orolig av att åka brett? Jag vet inte hur min häst skulle reagera, han åkte smalt när vi hämtade honom och verkar ha gjort det förut också, som det lät på förra ägaren. Han var ganska stressad när vi lastade av honom och helt sjöblöt av svett, men det var han var väldigt lättstressad mest hela tiden dom första två månaderna, så jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga vid det...
Det kanske är konstigt av mig att tänka såhär, eller?:confused:
 
Sv: Orolig av att åka brett?

Kan ju bara svara av egen erfarenhet.
Min häst är mer lugn när hon åker brett o blir stressad när hon åker smalt. Den andra hästen i stallet är precis tvärt om, så man får prova sig fram och se vad som passar just din häst.
 
Sv: Orolig av att åka brett?

Fast även om det är bredare än en spilta i ett tvåhästars är det ju inte brett så det är någon jätteskillnad. Det är ju inte som att ta bort mellanväggen i ett tvåhästarssläp.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 109
Senast: Thera
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 389
Senast: ako
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 350
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp