Fibusen

Trådstartare
Hur ser man skillnad på blodsugande och pälsätande löss? :crazy: Dom satt mest i mankammen och på halsen,nån vandrade runt på kroppen,och hittade nån enstaka i svansroten.

Har svampat han med sebacil i dag,och tydligen så ska det göras igen efter 14 dagar,finns nog dock inget medel kvar till en till behandling (stallägaren hade en skvätt kvar),bör jag ringa veterinären och be om recept på mer,eller kan det ha räckt med en behandling,och jag kan använda tex switch eller annat receptfritt medel att behandla en gång till med? Ska ju finnas nått till löss på hund som är receptfritt som ska fungera lika bra.

Anledningen till att en till behandling ska göras är att detta medel ej tar död på äggen,så dom kommer antagligen kläckas och bli nya löss om ca 14 dagar.

Lössen fanns INTE där i förrgår,det är jag bergsäker på,dock har han varit lite "mjällig" fram på bringan. Han har gått på lösdrift hela vintern med andra unghästar och haft mycket päls,nu har han så gott som tappat all vinterpäls.

Han är avmaskad i höstas,och ska göra det nu igen.

Det är JÄTTEVIDRIGT,och fasiken skämmigt att ha ohyra på sin häst... :cry:
 
Sv: Löss?

Är pälsen drabbad så kan det vara pälsätare. Min dam har det nu. Eller ja haft hela vintern, inte hittat nånting som funkat på henne. Men har ett medel kvar och prova och det är frontline på spray.
 
Sv: Löss?

Pälsen är inte drabbad,utan den är jättefin och glansig,lite vinterpäls kvar på rygg och mage,annars så har han satt fin sommarpäls. Dom har som sagt funnits i MAX 2 dagar då jag borstad han supernoga med karda och ryktsten nu när han tappat så mycket päls,och dom syntes jättetydligt bara av att se han över boxdörren i går,så inget jag kan ha missat tidigare... Dock har han varit "mjällig" ett tag på en fläck på bringan,kan det ha varit ägg som har legat länge men inte kläckts förrens nu när det vart varmt ute?
 
Sv: Löss?

Nej,inga älglöss...Dom var pyttesmå,rödbruna... Hittade ingen levande i dag,utan alla verkar ha dött iaf. Ska ge en till behandling om ca 14 dagar,tidigare om nya löss hinner komma.
 
vi har kämpat med något som veterinären tror är pälsätare sedan i vintras. Nedsatta åringar kom hit med förkylning och sedan fick vi se vad som ser ut som ägg under manen djupt ner vid /i mankammen. endast små partier avskavd päls på huvudet. klåda. Fick smått panik klipptemanen och längs mankam fick Zitch (gamla switch) utskrivet. beh 2 ggr sprayade också med Ultrashield. besvären minskade men är inte borta. Har fråga till er som har erfarenhet- har ni sett området runt på armbågarna och mellan frambenen att där verkar de hålla till, mjäll och ägg typ kommer fram om man borstar tar m luskam och lägger på utspädd såpa... Har inte sett någonstans beskrivet om det området. Fått utskrivet Sebacil sanerat stallet igen!! dammsugit tvättat all utrustning och behandlat alla hästar en g ska göra en g till. men tycker fortfarande området runt armbågarna verkar angripna och de har fortsatt viss klåda. Vad är detta och varför försvinner det inte? Nu är de tunnpälsade o blanka hur ska d gå i vinter!
 

Liknande trådar

J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 012
Senast: Prick
·
A
Hästvård Min granne ringde nyss och berättade att deras nya islänning kom med några inneboende, nämligen löss. Den är avlusad en gång, vet inte...
Svar
12
· Visningar
1 911
Senast: Karin87
·
Hästvård Nästan alla mina 13 hästar har någon form av klåda och jag blir inte klok på vad det kan vara. Har en tinker som järna står och trampar...
Svar
4
· Visningar
3 216
Senast: Trissa
·
F
Avel Vad kan klåda hos föl bero på? När vi hämtade sto + föl efter betäckning upptäckte jag ett ganska runt, hårlöst parti vid basen av...
Svar
12
· Visningar
2 627
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp