Klåda hos föl???

F

Francess

Vad kan klåda hos föl bero på?

När vi hämtade sto + föl efter betäckning upptäckte jag ett ganska runt, hårlöst parti vid basen av halsen, ganska centrerat, och drygt en enkronas storlek, på vänster sida (där halsen möter bogen ungefär). Detta var den 10/5. Upplevde inte att det kliade direkt då, trodde det var efter ett bett från stoet tex.

Idag, sju dagar senare, har inte bara det hårlösa partiet ökat kraftigt i storlek! Det är inte längre runt utan mer flikigt och samma sak på samma ställe fast andra sidan halsen. Dvs båda sidorna. Har även hittat en liten hårlös fläck vid basen av öronen. Fölis kliar sig rejält mot krubban i boxen både på halsens båda sidor, mot rumpan (skinkorna har nästintill hårlösa avlånga partier med avskavd päls efter att hon kliar sig mot krubban med rumpan), hon kliar sig i mankammen och ikväll var även svansroten lite borstig och det kliade där med.

Jag smorde in de värsta bitarna (halsens båda sidor) med lite mjukgörande salva eftersom huden verkade lite torr där. På de hårlösa partierna som är äldst har det börjat växa ut "ordinarie" päls, dvs ingen fölpäls utan första vuxenpälsen. Om någon förstår vad jag menar med mina omständliga förklaringar?

Klådan fanns där inte från början, men har eskalerat allteftersom. Den är värre idag än igår tex. I övrigt är hon pigg och glad och äter som hon ska, både genom att dia och äta gräs och ur stoets krubba/spann. Hon är inte allmänpåverkad överhuvudtaget.

Det jag tycker är konstigt (om det skulle vara löss tex) är att stoet har inga symptom alls...inga hårlösa partier och ingen klåda någonstans. Vi har inte heller fått hit mygg eller knott ännu (för tidigt på säsongen). Mammastoet självt är inte allergisk mot knott eller nåt annat.

Vi hade på Switch på både stoet och fölet i lördags (mot fästingar). Borde inte det ta ev ohyra om det är det som är problemet? Men hur lång tid tar det innan det verkar?

Kan föl få klåda av att fälla av fölpälsen? Jag jämför med hundar som kan få klåda när de fäller.

Kan klådan bero på inälvsparasiter? Ganska långsökt tanke, men i alla fall? Jag avmaskade stoet med Ivomec inom 24 h efter fölningen, men fölet åt ju ganska mycket bajs från dag 1 eller 2.

Någon som har en idé eller lösning?
 
Jag har aldrig haft nån 'ohyra' på fölisar förrän vid vårvintern innan 1-årsåldern, så du kan nog vara lugn för sånt!

Att de (vissa) kliar sig frenetiskt vid fölpälsfällningen är inget onormalt alls, har haft några sådana föl.. fast man undrar ju varför vissa är känsligare än andra.. det har jag inget svar på!!?

En lite fundering jag haft är.. kan det vara för mkt protein i mjölken som utlöser detta fenomen.. just DÅ??

Knott och myggor anfaller mest stoet.. inte fölet (före 1 mån. ålder) har jag märkt, så det är lite skumt varför detta kliande sätter in???

Tyvärr, inte mkt till hjälp med detta inlägg!! :smirk:
 
Det är fölpälsen som kliar!
Du ser ju själv hur tjock denna fölpäls är nu och dessutom värmer solen bra.
Min (som är 1½ månad) kliar sig också mot krubban o.s.v. men har i och för sig inga håravfällningsområden annat än runt ögon och mule.

Men misstänker Du löss eller ringorm får Du ju ta ut vet. istället.
 
Nej, ringorm är det verkligen inte! Då hade katterna, hunden, getterna och även vi haft besvär! Och dessutom ger inte ringorm klåda enligt vet. Löss kan vi inte heller hitta några bevis för, det syns varken vuxna eller ägg och löss är ju synliga för ögat (2-5 mm).

Min lilla började ju fälla fölpälsen runt mulen och sen ögonen när hon var knappt två veckor gammal. Nu har hon rejäla cirklar runt ögonen och är avfälld ca 1/4 av huvudet med början nere från nosen.

Och visst har du rätt i att fölpälsen är tjock. Enormt tjock om man jämför med den betydligt tunnare pälsen som tittar fram undertill på de hårlösa partierna. Jag trodde bara inte att det kunde ge sån klåda!

Tror du det hjälper om man ryktar lite försiktigt???
 
Hmmm, du kanske har rätt i att proteinhalten i mjölken kan spela in? Men varför har det inte gett symptom förrän nu? Kan det vara som Cesam tror att även värmen spelar in? Vi har ju haft väldigt varmt (förutom vissa kyliga nätter, men de är fortfarande inne på nätterna) de senaste veckorna. Det lilla regn som har kommit har försvunnit snabbt igen.

Och knott/mygg har vi ju inte här ännu. Stoet har inga besvär av dem i vilket fall som helst.

Visst har du hjälpt till! Jag trodde ju inte att fällningen kunde klia så dant bara!

Tycker så synd om lillan. Finns det något man kan föra för att underlätta och lindra klådan? Jag smorde ju på lite mjukgörande salva för jag tyckte hon blivit lite torr på ett ställe. Funderar på om Helosan salva med solskydd kan vara nåt?

Är lite rädd för sekundärinfektioner, som kan uppstå om hon kliar sönder huden eller om den blir torr och spricker och det kommer in bakterier. Eller om det utvecklas exem av ständigt kliande? Vill inte joxa med kortison och sånt i förtid bara.

Frågar dig med: tror du det kan hjälpa om jag ryktar henne lite försiktigt?
 
Hehe.. snabb som vinden var jag (utan att veta om det)!!!

Mjukgörande salva är ju inte så dumt emellanåt på 'skorvorna'.. så det inte bildas sår med ev. infektioner som följd! :)
 
Glömde ju... visst spelar värmen in, det blir väldigt varmt och fuktigt (kondens) i fölpälsen, tänk dig själv.. torrt, varmt, dammigt, skitigt, fuktigt.. och en tjock vinterpäls utanpå det, tror f***n att det kliar... *isch*!!! :crazy:
 
Förresten, jättemycket tack både till dig och Cesam för de snabba svaren till en orolig matte! :bow:

Har köpt en mjuk ryktborste bara till henne, men inte använt den ännu. Läste någonstans att man inte ska rykta föl? Men hellre det om jag kan hjälpa henne fälla!

En annan sak som jag tyckt var lite skumt. De hårlösa partierna är ju så regelbundna (fel ord men det enda jag kommer på så här sent) på båda sidor av kroppen. På halsen sitter de på samma ställe både på höger och vänster sida. Små hårlösa partier på båda öronens baser. Båda skinkorna har samma hårlösa mönster. Och efter ett par dagar ser man den nya pälsen (i mörkt guldfuxig nyans!) komma fram.

Men, men. Imorgon blir det till att rykta lillan lite, vilket hon kommer att älska! Dessvärre gillar inte matte när lillan försöker klia tillbaka med sina nya tänder... :crazy:
 
För att inte tala om en otroligt slabbig morsa som jämt kladdar ner fölis med det uppblötta kraftfodret över hela kroppen (mest ryggen och korset). :crazy:

Jag får pilla bort intorkat kraftfoder nästan dagligen ur pälsen och ibland även nere i huden på ryggen/korset. Fölis gillar iofs uppmärksamheten, men jag hade föredragit att mamman haft bättre bordsskick. :D
 
Dessvärre gillar inte matte när lillan försöker klia tillbaka med sina nya tänder... :crazy:
Jag *kör* inte med en mjuk ryktborste, däremot en äkta plastig *piggborste*... och kommer fölets gaddar fram emot mig så nyper jag tillbaka snabbt och ordentligt, en gång för alla.. precis som stoet gör om det inte behagar!! :cool:
 
Okej, då får det väl bli piggborsten istället!

Första gången hon nöp mig nöp jag tillbaka blixtsnabbt, men det har hon nog glömt nu. Hon vill klia tillbaka, men jag säger nej bestämt och vänder bort hennes huvud. Men hon har inte fattat ännu. Får kanske ta och nypa tillbaka igen?

Problemet är att matte är nyopererad sen tre veckor tillbaka och inte får anstränga sig med att uppfostra föl på minst tre veckor till! :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 473
Hästvård Häst som kliar sig på kroppen, främst på sidorna och mot rumpan (gnager med tänderna när han kliar sig). Vad kan det bero på? Jag har...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: kottee_
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 307
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp