O

oasen

Tekla har fått löss, och nu undrar jag vars hon kan ha fått dom ifrån, hon har inte varit i närheten av ngn annan hund, ingen i familjen har det.
Däremot är jag ju i stallet mycket, och goar med henne innan jag duschat, kan det komma därifrån? Och kan det smitta oss människor?
 
Jag har för mig att de kan få löss av sig själva, utan att bli smittade av någon annan hund. Det finns en massa olika sorters löss. Hundlöss smittar inte på människa, inte på katt eller häst heller tror jag.

Hundar får löss ibland. Schamponera henne och gör rent hemma så blir du av med dem.
 
Tack!
Vi håller just nu på lusa av henne, ska strax schampoonera, tvättar och rengör omgivningen har vi också fixat!
 
Löss är obligata parasiter vilket gör
att de inte överlever längre perioder
utanför värden. Loppor däremot överlever
väldigt lång tid i miljön.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
364
Senast: movi
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
594
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
848
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp