Ja ja jag fattar poängen. Men till Lofoten ska vi! Om bara så vi får tre timmar där. Vi ska dit! Der ordnar sig, 1-2 dagar till kan vi nog skrapa ihop. Och ja ni kommer säga att vi behöver ännu fler. Förmodligen är det så. Men Lofoten är en dröm sen många år. Men blir aldrig av… alltid något som sätter käppar i hjulet. Men nu har vi bestämt oss.
Gott.
Men ändra då planen, och låt bli att samla på er måsten på väg upp. Och se till att barnen är medvetna om, och har accepterat förutsättningarna.
 
Kan ni inte flyga upp, då, till närmaste flygplats och sen hyra bil/husbil där uppe? Bilkörning i Norge är en långsam historia. Det finns en anledning till varför långtradarchaufförer tar vägen via Sverige fastän sträckan blir betydligt längre ... men snabbare och enklare...!

Tid är också bra att ha lite extra av, då vädret i Norge kan vara uruselt och då ser man inte mycket av utsikten...

I övrigt - UNDERBART land att besöka! Ofattbart vackert!!
 
Kan ni inte flyga upp, då, till närmaste flygplats och sen hyra bil/husbil där uppe? Bilkörning i Norge är en långsam historia. Det finns en anledning till varför långtradarchaufförer tar vägen via Sverige fastän sträckan blir betydligt längre ... men snabbare och enklare...!

Tid är också bra att ha lite extra av, då vädret i Norge kan vara uruselt och då ser man inte mycket av utsikten...

I övrigt - UNDERBART land att besöka! Ofattbart vackert!!

Nej tyvärr, det blir bil pga att hundarna ska med. Vi tänker nog om och kör på upp. Får se om det blir genom Sverige eller Norge. Hänger på hundarnas avmaskning så inte dagarna rinner iväg. Är det på håret så måste vi ik i Norge tidigt. Vi ska räkna lite på det.
 
Ja. Stockholmare, med hemmabacke i Hammarby.
😅 Okej, jag är ju från Stockholmsområdet från början men har aldrig sett Åreskutan som mäktig. Finns ju närliggande fjäll som är betydligt mäktigare. Och så är Åreskutan sönderbyggd. Bra skidåkning, ja, men naturupplevelse? Nä.
 
Nu är vi i Norge. Det är inte aäkert vi kommer till Lofoten. Halvtaskigt väder spås i typ hela mellersta och norra delen av Norge. Med tanke på barnen så är det kanske inte värt så många timmar i bil för att se ett disigt Lofoten.

Igår körde vi aå långt vi orkade och hamnade på en camping som hette Drevsjø. Bara ett kvälls och nattstopp. Nu styr vi mot Trondheim. Sonen vill fiska i havet så det är hans mål med resan. Jag vill bara se vacker natur. I Drevsjø såg det ut som i våra fjäll. Ligger i höjd med typ Idre. Men nu vill vi se berg och fjordar.
 
Nu är vi i Norge. Det är inte aäkert vi kommer till Lofoten. Halvtaskigt väder spås i typ hela mellersta och norra delen av Norge. Med tanke på barnen så är det kanske inte värt så många timmar i bil för att se ett disigt Lofoten.

Igår körde vi aå långt vi orkade och hamnade på en camping som hette Drevsjø. Bara ett kvälls och nattstopp. Nu styr vi mot Trondheim. Sonen vill fiska i havet så det är hans mål med resan. Jag vill bara se vacker natur. I Drevsjø såg det ut som i våra fjäll. Ligger i höjd med typ Idre. Men nu vill vi se berg och fjordar.
Trondheim har varken berg eller det du tänker på när du säger fjord. Kör mot Ålesund i stället. Norr om Trondheim ska du upp till Mo i Rana innan naturen blir så särdeles interessant, och Nord-Norge har sin sista sommardag i dag...
 
Trondheim har varken berg eller det du tänker på när du säger fjord. Kör mot Ålesund i stället. Norr om Trondheim ska du upp till Mo i Rana innan naturen blir så särdeles interessant, och Nord-Norge har sin sista sommardag i dag...
Tack för tipsen!

Trondheim märkte vi direkt att det inte var något för oss så vi fortsätter uppåt. Kör mot namsos, är det något att ha?

Surt med vädret. Vi visste att det skulle vara regn, men idag har det vräkt ner non-stopp. Inga problem med kyligare väder, men ihållande regn på det här viset förtar. Men vi njuter av utsikten i bilen. Vägen vi åkte från drevsjø till Trondheim var fantastisk. Svårt att få bilderna rättvisa.
E6E02534-3E70-49C5-9222-5067A4FF4B39.jpeg
 
Tack för tipsen!

Trondheim märkte vi direkt att det inte var något för oss så vi fortsätter uppåt. Kör mot namsos, är det något att ha?

Surt med vädret. Vi visste att det skulle vara regn, men idag har det vräkt ner non-stopp. Inga problem med kyligare väder, men ihållande regn på det här viset förtar. Men vi njuter av utsikten i bilen. Vägen vi åkte från drevsjø till Trondheim var fantastisk. Svårt att få bilderna rättvisa.
Visa bifogad fil 94260
Namsos ligger på den vägen jag tipsade om i mitt första inlägg, Fv 17. Följ den så långt ni känner. Finns avstickare tillbaks till E6 på ett par ställen. Kolla tidtabellerna för färjorna som kommer lite längre norr ut så ni inte slösar tid i väntan på dom utan kan göra något pitstopp och kliva ur bilen istället.
 
Namsos ligger på den vägen jag tipsade om i mitt första inlägg, Fv 17. Följ den så långt ni känner. Finns avstickare tillbaks till E6 på ett par ställen. Kolla tidtabellerna för färjorna som kommer lite längre norr ut så ni inte slösar tid i väntan på dom utan kan göra något pitstopp och kliva ur bilen istället.

Vi hamnade i Kjelleidet. Har det helt underbart.
 
Vi hamnade i Kjelleidet. Har det helt underbart.
Snart första färjan om ni fortsätter. Tyckte det var magiskt att åka bilfärja mitt i "vildmarken". Färjan från Kilboghavn till Jektvik passerar man polcirkeln på och då tutade färjan och det står en stor jordglob/solur på ett skär som man ser från färjan.
 
Snart första färjan om ni fortsätter. Tyckte det var magiskt att åka bilfärja mitt i "vildmarken". Färjan från Kilboghavn till Jektvik passerar man polcirkeln på och då tutade färjan och det står en stor jordglob/solur på ett skär som man ser från färjan.

Vi får se om vi fortsätter. Vi velar hela tiden. Sambon vill egentligen norr om polcirkeln och till Borø. Det vill jag också, men frågan är om det är värt att lägga en hel dag i bil till på resan uppåt. Risken för dåligt väder hänger i hasorna och åka bil en fin dag vore tråkigt om man inte vet om det kommer någon mer. Väderprognosen pendlar varje dag.
Idag har vi haft sol större delen av dagen med några skurar. Helt okej!
Dock var vi inte alls beredda på knotten. Vi fiskade vid kl 15-16 idag och ser ut som prickiga korvar nu. Sonen fick sin första sej, så det var helt klart värt det. Mygghattarna ligger såklart hemma.
Angående naturen så är vi egentligen helt nöjda med omgivningarna här. Höga berg, fjordar och vattenfall. Jag har fått se det jag ville. Men vore såklart väldigt kul att få se mer av väg 17.
 
Nu är Norge resan till enda. Vi kom aldrig så högt som till Lofoten. Nu hade rätt. Vägarna var för slingriga och tog lång tid att åka.
Men vi är så nöjda ändå.

Det som slog mig var att majoriteten av alla hus vi såg längs vägen var otroligt välskötta. På ett helt annat sätt mot vad man kan se i Sverige. Och då har vi åkt på landsbyggden, turistvägar, städer och mitt ute i ingenstans.
Bensinen var om möjligt ännu dyrare än i Sverige. Förvånade mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 663
Senast: Domino_s
·
Övr. Barn Hittade en gammal tråd jag skrivit, om strulet mellan mig och Li's pappa. Jag fick många fina råd av er och tänkte uppdatera er i hur...
Svar
4
· Visningar
1 349
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 362
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp