Lojalitet, vart ligger den?

emlem

Trådstartare
Balansgången mellan skola och jobb verkar vara en hårfin akt som gång på gång envisas med att frontalkrockar med varandra. Prioriterar ni arbete eller skolan? och varför gör ni som ni gör?

Jag jobbade kvällstid vilket sällan direktkrockade med skolan men det tog tid ifrån mina studier, helt klart. Fick ibland utebli från möten jag borde ha varit med på då jag bokat in mig på jobb och efter det fått kallelse till möte. Dock med tiden lärde jag mig att prioritera och med erfarenhet både från mitt program och från jobbet gick det utmärkt att kombinera, fastän det såklart blev stresstoppar och krockar ibland pga oförutsedda ändringar.

Jag arbetade så mycket som jag behövde, inte så mycket som jag hade kunnat. Så på det viset kan man nog säga att jag prioriterade 50/50.

Jag prioriterar skolan och har inget extrajobb då jag anser att för mig tar jobb för mycket tid och inte minst energi. Det beror delvis på att jag förutom skola även har väldigt mycket pendling, medryttarhäst, sambo och vill träna en del. Jag är hellre lite fattigare än att behöva stressa mellan saker och känna mig otillräcklig.

Balansgången mellan skola och jobb verkar vara en hårfin akt som gång på gång envisas med att frontalkrockar med varandra. Prioriterar ni arbete eller skolan? och varför gör ni som ni gör?

Jobb. Jag har en anställning och får en lön som förutsätter att jag faktiskt kan jobba och jobbar. Utbildning är för min egen skull och orsakar inte problem för någon annan än mig.

För mig har skolan varit huvudsysslan, och med häst (hästar i stort sett hela utbildningstiden) har tiden varit lite knapp, så jag har aktivt valt att inte ha något extrajobb, även om jag mer än väl skulle behövt pengarna. Har försökt jobba desto mer under somrarna, och snåla på de pengarna sen under året för att dryga ut CSN. Jag skulle aldrig hunnit plugga 100 % (jag prioriterar dessutom att ha bra betyg), ha två hästar och jobba samtidigt, även om det säkerligen fungerar för andra.

Skulle jag redan haft ett jobb, och bara pluggat någon distanskurs på halvfart för att fördjupa mig, så hade jobbet gått före däremot. Men skillnaden då är att det är jobbet som är den huvudsakliga sysslan. Nu pluggar jag för att få ett jobb, därav mina prioriteringar.

Skolan, alla gånger. Det uttrycker sig så att jag i princip aldrig någonsin tackar ja till jobbpass om jag är stressad över skolan eller har skoluppgifter som jag egentligen behöver lägga tiden på.

Jag har dock skolan som huvudsyssla och sedan mitt arbete som ett extraknäck. Det arbetet är inte heller alls relaterat till mina studier, vilket gör att arbetet är ganska betydelselöst bortsett från de extrapengarna som det genererar. Jag väljer att prioritera skolan för att det är denna som är betydelsefull och viktig för min framtid, det är inte mitt extrajobb.

Skolan är min huvudsyssla och där mitt fokus ligger. Jag tar fullt CSN lån och lägger upp mitt liv så att det lånet ska täcka alla vardagskostnader. Lön från eventuella extrajobb går in på sparkontot och används som buffert och för extra roligheter (resor, ridskolan etc.)

Jag pluggar på heltid och tar fullt CSN så skolan går alltid först. Däremot går det inte bortse ifrån att mina extrajobb definitivt stjäl studietid men jag låter inte bli att gå på föreläsningar eller att plugga till tentor för att jobba istället utan allt handlar om att planera tiden så jag hinner med.
Som någon skrev innan så låter jag hellre bli att jobba om det är mycket i skolan i stället för att halka efter i studierna.

Man får se till att skaffa ett extrajobb som funkar med studierna.
Och avgöra själv hur mycket föreläsningar man klarar sig utan utan att det ska gå ut över skolan.
Hinner man inte med skolan skulle jag prata med chefen om att gå ner i tid.
Ang att ta extrapass så gör jag det gärna om jag har tid, annars inte.
Skolan kommer alltid gå först, och har man väl börjat halka efter är det svårt att komma ikapp.

Nu pluggar jag inte, men OM jag gjorde det så hade det spelat väldigt stor roll vad det var för plugg och vad det var för jobb.
Bra jobb med fast anställning och plugg för att vidareutbilda sig lite till något som kanske kan vara kul?
Osäker anställning och plugg som kan leda till något riktigt bra jobb?
I förstnämnda fallet hade jag prioriterat jobbet, om jobbet var tänkt som den huvudsakliga sysselsättningen och plugget något som var lite "vid sidan av". I andra fallet hade jag utan tvekan prioriterat plugget (så länge ekonomin tillät det).

Gällande lojalitet så kommer arbetet alltid först, det är ett åtagande mot annan part, studierna gör jag bara för mig själv.

Däremot om studierna var min huvudsysselsättning skulle jag prioritera dem och sedan ha ett extrajobb som funkar efter de förutsättningarna. Är arbetet min huvudsysselsättning skulle det gå först, men är det föreläsningar på arbetstid skulle jag kunna prata med min chef och se om det går att lösa.

Studierna går före för min del, det är en investering för min framtid som jag vill se till att få ut max av. Dessutom tycker jag att det räcker med en heltidssysselsättning, jag vet vad som händer om jag försöker jonglera mer än så. Därför skulle jag aldrig jobba vid sidan av studierna, det skulle helt enkelt inte fungera.

Som student valde jag att sluta jobba extra och således prioritera skola och välmående. Nu pluggar jag inte längre utan har bara jobbet att fokusera på :)

För mig var det självklart att skolan gick först. Det gällde min framtid och mina drömmar, det ekonomiska funkade ändå även om jag fick mindre att röra mig med.

(Vad det skulle ha med lojalitet att göra vet jag dock inte?)

Nu pluggar jag inte just nu, men hade jag gjort det så definitivt skola före jobb. Ska man ändå plugga så tycker jag att man borde gå all in för det. Som sagt - en investering för framtiden. Sen går det ju självklart att kombinera, men fortfarande med prioritering på skolan.

Vet att vissa hankar sig fram och bara vill bli klara/inte bryr sig så mkt, men personligen skulle jag vilja ta in så mkt information som möjligt för att vara ordentligt förberedd inför framtida jobb.

När jag pluggade (klar förra året) så var jag tillgänglig för jobb föreläsningsfria dagar och på helger. Var det inplanerat grupparbeten eller liknande så gick det såklart före jobb.
Jag jobbade 1-2 dagar/vecka.

Faktum är att jag har kvar mitt extrajobb trots att jag har ett heltidsjobb (dock vik så vill inte släppa gamla jobbet om nåt skiter sig), men nu bara nåt pass i månaden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 540
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 245
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 560
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur