Lojalitetsplikt - vad innebär det egentligen?

Aliche

Trådstartare
Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och gå som hen ville och ej kompletterade arbetsuppgifter fick inga konsekvenser utan hamnade bara på andra, redan överarbetade, kollegor.
Nu har vi nya chefer som vill att anställda är på kontoret under vissa fasta tider (generösa tider och helt enligt det kontrakt vi alla skrivit på) och utanför dessa tider får man välja om man vill komma in tidigare eller stanna senare för att fullfölja sina 8 timmar/dag. Jobba hemifrån och komp får endast ske efter godkännande av cheferna. Vi får ha ett max antal +/- flextimmar i slutet på månaden då våra tidsrapporteringar ska lämnas in och godkännas/skrivas under av cheferna. Helt rimligt enligt alla andra på kontoret och ingen har några problem med detta utan tycker snarare att det är väldigt skönt med tydligare regler och riktlinjer.
De gjorde detta till största delen då min kollega inte har gjort det jobb som ska göras, att uppgifter inte är lösta på ett tillfredställande sätt i tid och att hen inte varit nåbar alls då denne sagt att hen jobbar hemifrån samt haft alldeles för många minus flextimmar varje månad.
Men min kollega har helt gått i taket över att hen inte får jobba när hen själv vill, att hen inte får jobba hemifrån när hen vill och att mina chefer har upprepade möten där det framförs att hens jobb inte är tillfredställande och att reglerna kring närvaro och flex inte följs. Som tillägg så är det i princip omöjligt att sparka/säga upp folk om de inte stjäl eller bränner ner arbetsplatsen, det har tidigare gjorts försök till detta med andra anställda som inte sköter sig men enligt centrala HR och högsta ledningen så är detta som sagt i princip omöjligt enbart på grunder av att arbete inte sköts och anställa inte är på kontoret som avtalat. Låter helt absurd, jag vet, men så är verkligheten.

Så till min fråga: min kollega går nu runt och sitter ca 4-5 timmar/ vecka och klagar hos alla andra kollegor. Högljutt, långdraget och väldigt detaljerat med åsikter om mina chefer, verksamheten och sin egna totala oskuld i det hela. När cheferna är på kontoret sker det bakom stängda dörrar men då det är lyhört så hör man ändå när man går förbi. När cheferna inte är på kontoret sker det med öppna dörrar och i lunchrummet. Får man som anställd verkligen säga vad som helst om sina chefer och verksamheten eller när räknas det som illojalitet mot arbetsgivaren? Jag och mina andra kollegor har svårt att säga ifrån och det skapar en jättemärkligt stämning när vi måste höra alla dessa klagomål igen och igen oavsett om man sitter i samma rum eller inte.
Jag har tidigare flaggat för mina chefer om detta då det pågått i månader nu men jag känner att det är ohållbart och påverkar både arbetsmiljön och verksamheten negativt. Vad kan man göra?
 
Jo man kan säga upp personal som inte sköter sitt jobb. Det kräver insatser från AG för att lösa i första hand men det är inte omöjligt.

AG kan säkert ta hjälp av sin arbetsgivarorganisation.
Vi har som sagt gått igenom det här en gång tidigare och då hade vi dokumentation på allt inklusive de otaliga försök vi gjort för att åtgärda problemet; handlingsplaner, arbetsledning, diskussioner, arbetsuppgiftsprioriteringar osv osv. Trots allt det och gedigen dokumentation på det arbete som inte gjorts, inte gjorts i tid, inte gjorts alls, inte gjorts tillfredställande så fick vi inte säga upp hen. Då var högsta ledningen, centrala HR och facket inblandade. Tom fackrepresentanten erkända att arbetsprestationen var undermålig men trots det fick vi inte säga up hen. Det slutade med att vi tvingades köpa ut hen. Så jag förstår att du menar på att det går, i teorin går det, på just den här arbetsplatsen är det i princip omöjligt pga anledningen dåligt arbete.
Det jag är intresserad av är lojalitetsplikten- vad räknas som illojalitet mot arbetsgivaren?
 
https://akademssr.se/chef/anstallning-och-avtal/lojalitetsplikt

https://www.tholin.se/artiklar/lojalitetsplikten/

https://www.ingenjoren.se/2019/04/01/hur-lojal-maste-man-vara/

Lojalitetsplikten är väl främst i förhållande till utomstående, inte klagomål på arbetsplatsen inom arbetsplatsens väggar till andra kollegor (om det inte är på ICA så alla kunder hör).
Ja det var vad jag googlade mig till också, men jag tänkte att de kanske fokuserar på utåt men att det ändå gäller internt också. Syftet med hens klagande är få med de andra kollegorna i att ogilla cheferna och ogilla hur verksamheten drivs då hen tror att om alla inte följer reglerna och klagar så kommer det bli som det var innan, så det är ju med uppsåt att skada AG.. Svårt det här.. Känns ju lite märkligt om man har rätt att underminera AG inför kollegor kan jag tycka.
Tänk om folk bara kunde bete sig på sin arbetsplats och, jag vet inte, jobba.
 
Ja det var vad jag googlade mig till också, men jag tänkte att de kanske fokuserar på utåt men att det ändå gäller internt också. Syftet med hens klagande är få med de andra kollegorna i att ogilla cheferna och ogilla hur verksamheten drivs då hen tror att om alla inte följer reglerna och klagar så kommer det bli som det var innan, så det är ju med uppsåt att skada AG.. Svårt det här.. Känns ju lite märkligt om man har rätt att underminera AG inför kollegor kan jag tycka.
Tänk om folk bara kunde bete sig på sin arbetsplats och, jag vet inte, jobba.
Är det ingen av er kollegor som säger ifrån? Jag skulle bli galen av att tvingas höra sånt skitsnack hela tiden.
 
Ja det var vad jag googlade mig till också, men jag tänkte att de kanske fokuserar på utåt men att det ändå gäller internt också. Syftet med hens klagande är få med de andra kollegorna i att ogilla cheferna och ogilla hur verksamheten drivs då hen tror att om alla inte följer reglerna och klagar så kommer det bli som det var innan, så det är ju med uppsåt att skada AG.. Svårt det här.. Känns ju lite märkligt om man har rätt att underminera AG inför kollegor kan jag tycka.
Tänk om folk bara kunde bete sig på sin arbetsplats och, jag vet inte, jobba.

I det här fallet gissar jag att det är skyddsombud som blir aktuellt eftersom det blir en psykisk påfrestning på er andra (dvs en negativ påverkan på er psykosociala arbetsmiljö). Sedan är ju AG också ansvarig för arbetsmiljön så de behöver faktiskt steppa upp och ta ansvar.
 
Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och gå som hen ville och ej kompletterade arbetsuppgifter fick inga konsekvenser utan hamnade bara på andra, redan överarbetade, kollegor.
Nu har vi nya chefer som vill att anställda är på kontoret under vissa fasta tider (generösa tider och helt enligt det kontrakt vi alla skrivit på) och utanför dessa tider får man välja om man vill komma in tidigare eller stanna senare för att fullfölja sina 8 timmar/dag. Jobba hemifrån och komp får endast ske efter godkännande av cheferna. Vi får ha ett max antal +/- flextimmar i slutet på månaden då våra tidsrapporteringar ska lämnas in och godkännas/skrivas under av cheferna. Helt rimligt enligt alla andra på kontoret och ingen har några problem med detta utan tycker snarare att det är väldigt skönt med tydligare regler och riktlinjer.
De gjorde detta till största delen då min kollega inte har gjort det jobb som ska göras, att uppgifter inte är lösta på ett tillfredställande sätt i tid och att hen inte varit nåbar alls då denne sagt att hen jobbar hemifrån samt haft alldeles för många minus flextimmar varje månad.
Men min kollega har helt gått i taket över att hen inte får jobba när hen själv vill, att hen inte får jobba hemifrån när hen vill och att mina chefer har upprepade möten där det framförs att hens jobb inte är tillfredställande och att reglerna kring närvaro och flex inte följs. Som tillägg så är det i princip omöjligt att sparka/säga upp folk om de inte stjäl eller bränner ner arbetsplatsen, det har tidigare gjorts försök till detta med andra anställda som inte sköter sig men enligt centrala HR och högsta ledningen så är detta som sagt i princip omöjligt enbart på grunder av att arbete inte sköts och anställa inte är på kontoret som avtalat. Låter helt absurd, jag vet, men så är verkligheten.

Så till min fråga: min kollega går nu runt och sitter ca 4-5 timmar/ vecka och klagar hos alla andra kollegor. Högljutt, långdraget och väldigt detaljerat med åsikter om mina chefer, verksamheten och sin egna totala oskuld i det hela. När cheferna är på kontoret sker det bakom stängda dörrar men då det är lyhört så hör man ändå när man går förbi. När cheferna inte är på kontoret sker det med öppna dörrar och i lunchrummet. Får man som anställd verkligen säga vad som helst om sina chefer och verksamheten eller när räknas det som illojalitet mot arbetsgivaren? Jag och mina andra kollegor har svårt att säga ifrån och det skapar en jättemärkligt stämning när vi måste höra alla dessa klagomål igen och igen oavsett om man sitter i samma rum eller inte.
Jag har tidigare flaggat för mina chefer om detta då det pågått i månader nu men jag känner att det är ohållbart och påverkar både arbetsmiljön och verksamheten negativt. Vad kan man göra?


Låt inte kollegan stå och klaga - det blir ju asjobbigt att lyssna på... Om det nu är helt relevanta och rimliga förändringar i arbetet som övriga anställda och facket har godkänt så får ni markera emot er kollega som håller på sådär. Säg att om hen fortsatt är missnöjd så får hen klaga hos rätt instans - fackrep. / skydddsombud / chef, för att försöka få villkor som hen är nöjd med. Att stå och gnälla för kollegor dag ut och dag in hjälper inte någon.

Ni övriga kan såklart göra samma sak, anmäla ex till skyddsombudet och benämna kollegans klagomål som en stressfråga i arbetsmiljön.

AG kommer att ha väldigt svårt att säga upp någon enkom för att hen klagar på chefen... däremot om hen inte utför sina uppgifter eller inte fungerar på arbetsplatsen. Kanske bör hen få tala med företagshälsovården eller liknande? Det är lite svårt att uttala sig om exakt vad problemet är för just den klagande kollegan. Det kan ju faktiskt vara andra saker än att hen är arg över formella detaljer i arbetet.
 
Håller med @Lager det kan vara andra saker, det ts beskriver verkar konstigt. Det kanske är något reellt annat. Eftersom kollegorna tydligen gärna sitter och lyssnar på kollegan så finns det nog fler problem. AG kanske bara önskar åtgärda kosmetiskt, dvs verkningslöst, och det är därför det inte går att kicka folk hur som helst.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 690
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 385
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 199
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp