Bukefalos 28 år!

Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Jag har ju dessutom skrivit att jag tycker det är bra att speciella besättningar kan få undantagsregler. Men jag tycker INTE att det ska avgöras från fall till fall, glöm det.

Spinner vidare lite, alltså inte ett direkt svar till dig.

Vad jag vet så är det väl inget som hindrar "vem som helst" att söka dispens? Så om man nu tycker att man borde få/vill slippa ligghall är det väl "fritt fram" (dock inte sagt att man FÅR dispens, Lojsta är ju som sagt något speciellt.)

Men, om inte russen mår dåligt av detta beslut, förstår jag faktiskt inte vad som är problemet? Vi har väl djurskyddslagar för att skydda djuren inte för att skydda oss själva på att bli avundsjuka på grannen som "minsann får dispens"?
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Problemet är ju just det jag skrev innan: Varför då införa en lag som inte stämmer med verkligheten? Dvs alla BEHÖVER inte ligghall för att må bra, sant eller falskt? Först säger de falskt och sedan ger de dispans och säger sant.

Förutom att det är "ogenomtänkt" kan jag tycka så skapar det tolkningsfrihet eller som du säger möjlighet för alla att söka dispans = MERARBETE av något lite mindre nödvändigt (kan jag tycka) än att arbeta med riktiga djurskyddsfall där djuren verkligen far illa.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Problemet är ju just det jag skrev innan: Varför då införa en lag som inte stämmer med verkligheten? Dvs alla BEHÖVER inte ligghall för att må bra, sant eller falskt? Först säger de falskt och sedan ger de dispans och säger sant.

Fast gäller inte det en hel del lagar, beroende på hur långt man vill dra det? Det finns med all säkerhet hästar som inte lider av att stå i en några dm för liten box, ändå blir den boxen inte godkänd ex. Dock kan man ju även där söka dispens (antar jag, jag har aldrig haft det problemet). Det måste väl iaf bli mer jobb att åka runt till varje stall och undersöka vad som passar just där. Eller har du någon universallösning?

Och än en gång förstår jag inte, om russen nu inte far illa av detta, vad är då problemet? Är det ren princip (om inte vi får ska inte de heller få)?
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Det är ju precis det jag säger - merjobb om man inte skulle ha en universallösning. Jag argumenterade alltså mot att Svensson skulle kunna söka dispans bara sådär. Vilket jag uppfattade det som att man kan? Eller jag har iaf inte läst något om undantag med krav x, y och z utan de verkar kontrolleras i varje enskilt fall (där Lojsta och Revinge tex visat sig uppfylla nu gällande krav x, y och z).

Jag tycker alltså att lagen skulle utformats med tydliga undantag om man ska kunna få dispans. Så syns det tydligt att speciella besättningar (tex Lojsta och Revinge) har nytta av att söka dispans medan Svensson inte har det. Istället för att vissa fått dispans och det inte står tydligt varför - det lockar Svensson att söka dispens - massa merjobb.

För på vissa svar i tråden verkar det ju finnas ett intresse av helt vanligt hästfolk att söka dispans för sitt lilla stall. En lag som lockar till det är fel utformad tycker jag och grundtanken bakom lagen är att skydda djuren. Merarbete för att vissa djur ska få hållas utan ett visst skydd går ut över riktiga djurskyddsfall.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Men det kostar väl ganska mycket att söka dispens? Så länge den som söker får bära kostnaden tycker jag inte att det gör något att "vem som helst" kan ansöka. Dock borde en hög kostnad göra att det ändå inte blir så många som gör det, lönar sig inte om man inte har många hästar.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Vet inte, men förhoppningsvis som du skriver :)

Tror mina inlägg blivit ganska röriga i denna tråden :o Jag menar alltså att en lag borde vara tydlig så att de få som faktiskt har nytta av ett undantag kan söka dispans medan allmänheten inser att följa den. Typ :p
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Vet inte, men förhoppningsvis som du skriver :)

Tror mina inlägg blivit ganska röriga i denna tråden :o Jag menar alltså att en lag borde vara tydlig så att de få som faktiskt har nytta av ett undantag kan söka dispans medan allmänheten inser att följa den. Typ :p
Det går att söka dispens för i stort sett allt, varför ska man göra undantag när det gäller ligghallar? Och varför ska vissa få söka men inte andra.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Vet inte, men förhoppningsvis som du skriver :)

Tror mina inlägg blivit ganska röriga i denna tråden :o Jag menar alltså att en lag borde vara tydlig så att de få som faktiskt har nytta av ett undantag kan söka dispans medan allmänheten inser att följa den. Typ :p

Då är jag med och då är vi till och med överens :D

Jag tycker det är självklart att alla ska kunna söka dispens (med tankar på vad lobella skriver), men om lagen är så pass tydlig att de flesta inser att de inte kommer få någon dispens, det är ju bara en fördel. Dock tror jag att detta regleras redan med tanke på att det är så pass dyrt. Är det mycket dyrare att få dispens än att sätta upp en hall bör man ju rimligtvis ha ganska bra argument att söka. Då är väl de som struntar i lagen och aldrig blir anmälda/kollade (och där hästarna far illa) ett större problem.
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Det går att söka dispens för i stort sett allt, varför ska man göra undantag när det gäller ligghallar? Och varför ska vissa få söka men inte andra.

Pga merarbetet om alla skulle söka om dispans - då går det ju ut över övrigt djurskydd i detta fallet. Dörfär tycker jag att lagen borde vara utformad så vanliga Svensson accepterar och följer dem. Varför annars ha lagen liksom?
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Kravet på ligghall finns inte i någon lag utan i föreskrifter som någon (djurskydds)myndighet satt ihop. Det är inte riktigt samma som en lag för lagar genomgår långt större prövning innan de antas.

Lagen säger "Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt." Driften på Lojsta hed lär väl vara så nära idealet i djurskyddslagen man kan komma för dessa russ?
 
Sv: Lojsta hed får fortsatt dispens för ligghall

Hur skulle du utformat en lag som var så klar och tydlig så att alla Svenssons dels inser att de är vanliga Svenssons och att de accepterar och följer lagen? Jag kan inte föreställa mig någon formulering som får den effekten över huvudtaget. Jag tycker också att det är en demokratisk rättighet att både ha möjlighet att söka dispens och att överklaga beslut även om man råkar vara vanlig Svensson.

Med tanke på att folk får betala vad det kostar med dispensförfarandet så ska det rimligen inte gå ut över djuren utan snarare skapar det fler arbetstillfällen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har hamnat i en jobbfunderar-loop. Är idag på ett vikariat som sträcker sig tom augusti-22, men vad ska jag göra sedan? Det är både...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: SaraXX
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 463
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Nog måste kärleken ha spirat på bästa sätt på Lojsta hed förra sommaren. Nu är det nämligen klart att Qvitt 619 åter får det ärofyllda...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Russambetesföreningen Lojsta hed får ytterligare fem års dispens från kravet på ligghall. Föreningen hade däremot hellre sett ett...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp